کد خبر: ۲۴۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۸ - 2020January 01
این دو دختر بچه از ماجرای آزار جنسی سخن گفتند که از سوی یکی از بستگان و دوست خانوادگی‌شان اتفاق می‌افتاد. بعد از پیگیری و با سؤال‌های متعدد متوجه صحت این ماجرا شدیم و تلاش کردیم تا از طریق بهزیستی شکایتی را علیه متهمان مطرح کنیم
شفاآنلاین>اجتماعی> پرونده کودک آزاری از جمله پرونده‌هایی است که همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تمام مراجع انتظامی و قضایی به محض اطلاع از چنین مواردی به‌طور ویژه رسیدگی به آن را در دستور کار قرار می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین، اما نکته تأسف بار این است که از آنجا که این کودکان اغلب از سوی والدین یا آشنایان خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند یا به دلایل مختلف از جمله دشواری در اثبات جرم، نبودن شاهد، سن کم بزه دیدگان، ترس از آبرو، تهدید متهمان و...پرونده‌ها به فرجام مناسبی نمی‌رسد.

 یکی از این موارد که خبر آن به تازگی منتشر شده مربوط به آزار دو دختر بچه در یکی از استان های شمالی است که با وجود پیگیری یک وکیل دادگستری و مسئولان مرکز خیریه جمعیت امام علی این  استان همچنان بی‌نتیجه مانده و حالا هم پرونده در انتظار نظر دادستانی است تا شاید متهمان را به سزای عملشان برساند.

مریم علیمحمدی دبیـــر جمعیت امام علی(ع) یکی از استان های شمالی  در خصوص جزئیات این پرونده گفت: ماجرا به حدود یک سال و نیم قبل برمی گردد. زمانی که بچه‌های یکی از محله‌های فقیرنشین به کلاس‌های آموزشی ما می‌آمدند.

 از صحبت‌هایی که بین خود بچه‌ها و گاه با مربیان مطرح می‌شد متوجه شدیم که اغلب این بچه‌ها تجربه‌های کودک آزاری دارند اما وقتی جدی‌تر ماجرا را دنبال کردیم دریافتیم که دو نفر از این دختران زیر 10 سال بودند هر روز افسرده‌تر و بهم ریخته‌تر می‌شدند.  نخست سعی کردیم با گفت‌و‌گو به مشکل آنها پی ببریم تا اینکه سرانجام اعتماد بچه‌ها را جلب کرده و آنها از  راز هولناکی پرده برداشتند.

وی در ادامه افزود: این دو دختر بچه از ماجرای آزار جنسی سخن گفتند که از سوی یکی از بستگان و دوست خانوادگی‌شان اتفاق می‌افتاد. بعد از پیگیری و با سؤال‌های متعدد متوجه صحت این ماجرا شدیم و تلاش کردیم تا از طریق بهزیستی شکایتی را علیه متهمان مطرح کنیم.

پس از شکایت و ارسال نامه‌ای به بهزیستی<rehabilitation> دختربچه‌ها را به پزشکی قانونی بردیم تا بحث آزار جنسی را بررسی کنند اما بعد از مدتی پزشکی قانونی استان به‌دلیل آنکه نامه ما از طریق دادسرا ارسال نشده بود از جواب دادن به ما خودداری کرد که به ناچار در ادامه نامه‌ای به دادستانی فرستادیم و موارد موجود در این پرونده را مطرح و یک وکیل نیز برای پیگیری پرونده معرفی کردیم.

 دبیر جمعیت امام علی استان شمالی تصریح کرد: بعد از یک سال پیگیری در دادگاه کیفری استان توانستیم حکم بازداشت یکی از متهمان را دریافت کنیم و وی 4 ماه بازداشت شد و 2 دختربچه را نیز 2 ماه به بهزیستی سپردند اما در نهایت خانواده هر دو دختربچه ضمن اعتراض به پیگیری ما و با رضایت به متهم خواهان منع تعقیب پرونده شده و بدون هیچ نتیجه مثبتی بسته شد.

شکایت در دادگاه

رضا شفاخواه وکیل این دو پرونده نیز درباره جزئیات ماجرا گفت: با شروع روند حقوقی این پرونده در ابتدا وکالتی از سوی جمعیت امام علی و پس از آن از دو دختربچه و پدرهای آنها گرفتم و با پیگیری قضایی پرونده به شعبه 108 دادگاه کیفری 2 دادگستری استان مربوطه  فرستاده شد و قاضی نیز با تجاوز به عنف قلمداد کردن عنوان اتهامی با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده را به دادگاه کیفری یک استان فرستاد.

این وکیل دادگستری در ادامه خاطرنشان کرد: چند روز بعد متوجه شدیم که پلیس امنیت استان متهم پرونده ما را برای اجرای حکم شلاقی که در پرونده دیگری به آن محکوم شده بود دستگیر کرده و من هم بلافاصله به آنجا رفتم و از آنها خواستم که به سبب اقدامات شرارت ‌آمیز او اجازه آزادی به این متهم را ندهند که آن مقام انتظامی از من خواست تا برای بازداشت متهم دستور قاضی پرونده را بگیرم که با تلاش بسیار نامه را از قاضی گرفتم و او به مدت 4 ماه بازداشت شد و پس از آن هم بچه‌ها را به بهزیستی تحویل دادیم.

تبرئه متهم

شفاخواه اظهار داشت: در مدت 4 ماهی که متهم بازداشت بود ما فکر می‌کردیم که پرونده به نقطه خوبی خواهد رسید و با جدیت پیگیر پرونده بودیم که به یکباره متوجه شدم خانواده دو دختر بچه آنها را از بهزیستی تحویل گرفته‌اند و به دادگاه برده و شکایت‌شان را پس گرفته‌اند. با این اتفاق برای متهم هم منع تعقیب صادر شد و دوباره همان وضعیت برای متهم و موکلان من مثل سابق ادامه پیدا کرد.

وی در پایان تأکید کرد: ما تصمیم گرفتیم پرونده را از طریق دیگری دنبال کنیم و پرونده را با لایحه‌ای به دادستانی ارسال کردیم تا در آنجا دوباره مورد رسیدگی قرار گیرد و به جریان بیفتد و امیدواریم که بتوانیم پرونده را به نقطه‌ای برسانیم تا حق این دو دختربچه و بچه‌های دیگری که به چنین سرنوشت تلخی دچار هستند تضییع نشود. شاید اگر بهزیستی استان این بچه ها را به خانوادهایشان بر نمی گرداند  پرونده تاکنون به نتایج خوبی ختم می‌شد.ایران 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: