کد خبر: ۲۴۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۸ - 2019December 31
الکترو به معنای الکتریسیته و تراپی به معنای درمان است. الکتروتراپی به معنای استفاده از پدیده‌های فیزیکی برای درمان بوده؛ فیزیوتراپی هم به معنای استفاده از پدیده‌های فیزیکی برای درمان است
شفا آنلاین>سلامت>کریمی گفت: الکتروتراپی و فیزیوتراپی امروزه در درمان بیماری‌های مختلف مانند بهبود اختلال خون رسانی در بیماران دیابتی کاربرد دارد.

به گزارش شفا آنلاین، نورالدین کریمی دبیر علمی سمینار و دانشیار دانشگاه در نشست خبری ششمین سمینار تازه‌های الکتروتراپی که صبح امروز در ساختمان انجمن علمی فیزیوتراپی ایران برگزار شد درباره الکتروتراپی اظهار کرد: الکترو به معنای الکتریسیته و تراپی به معنای درمان است. الکتروتراپی به معنای استفاده از پدیده‌های فیزیکی برای درمان بوده؛ فیزیوتراپی هم به معنای استفاده از پدیده‌های فیزیکی برای درمان است.

او بیان کرد: فیزیوتراپی کاربرد‌های گسترده‌ای دارد به طوری که در درمان بیماری‌های از موی سر تا کف پا به کار می‌رود. جزئی از خدمات درمانی بیماری‌های قلبی عروقی و زنان و زایمان را فیزیوتراپی تشکیل می‌دهد. امروزه رسالت انجمن‌ها و دانشگاه‌ها آگاهی رسانی به جامعه و ارتقا سطح علمی همکاران است.

کاربرد‌های فیزیوتراپی و دستگاه‌های الکتروتراپی

کریمی افزود: ما امروزه می‌توانیم بیماری‌های کف لگن به ویژه در زنان و اختلالات نازایی در خانم‌ها، چسبندگی لوله‌ها و تخمدان‌ها را در چند جلسه به کمک درمان‌های غیر جراحی (کم تهاجمی) اصلاح کنیم. همچنین برخی زنان پس از زایمان‌های متعدد و ابتلا به عفونت‌ها از مشکل بی اختیاری ادراری رنج می‌برند که ما به کمک درمان‌های فیزیوتراپی (امواج صوتی، دستگاه‌های گرما دهنده عمقی و تحریکات الکتریکی) بهتر از روش‌های جراحی می‌توانیم این مشکل را برطرف کنیم. تمرین‌های ورزشی و دستگاه‌های الکتروتراپی به عملکرد بهتر عضلات هم کمک می‌کنند.

دبیر علمی سمینار درباره سایر کاربرد‌های فیزیوتراپی و دستگاه‌های الکتروتراپی تاکید کرد: دستگاه‌های الکتروتراپی در درمان نازایی آقایان ناشی از آسیب‌های ضایعات نخاعی کاربرد دارند. فیزیوتراپی همچنین در درمان بیماری‌های پوستی مانند عفونت، قارچ‌های پوستی، ویتیلیگو و برص به کار می‌روند. دستگاه‌های الکتروتراپی در حیطه‌هایی مانند تحریک بافت مغز در سکته‌های مغزی، ماساژ، زیبایی، بازآموزی حرکتی پس از شکستگی‌ها، گچ گرفتن‌های طولانی و بی حرکتی‌های طولانی مدت، نوآموزی حرکتی، روانشناسی و روانپزشکی، تحریک عملکردی و تحریک مصنوعی عضلات فلج نقش دارند. این دستگاه‌ها به حفظ گردش خون کافی در بیماران دیابتی کمک می‌کنند؛ این بیماران با اختلال خون رسانی و حسی به ویژه در اندام‌های تحتانی خود مانند پا‌ها مواجه هستند که این موضوع موجب می‌شود در برخی موارد انگشت یا حتی ساق پای آن‌ها قطع شود. دستگاه‌های الکتروتراپی روند ترمیم زخم را سرعت می‌بخشند.

او تصریح کرد: سطح خدمات فیزیوتراپی در ایران پس از ۶ تا ۷ کشور پیشرفته قرار دارد و به طور کلی خوب است به طوری در برخی موارد ایران کشور مقصد بیماران است. البته بیمه‌ها باید به حوزه پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌ها بیشتر توجه کنند.

در ادامه نشست همایون آبایی فیزیوتراپیست درباره امتیاز بازآموزی این سمینار اظهار کرد: این سمینار ۱۰ امتیاز بازآموزی برای فیزیوتراپیست‌ها و افراد متخصص در این زمینه دارد. تا کنون حدود ۱ هزار نفر در این سمینار شرکت کرده‌اند در این سمینار ۱۰ کارگاه وجود دارد. در کنار این سمینار نمایشگاه تجهیزات الکتروتراپی و توانبخشی هم برگزار می‌شود که در این نمایشگاه ۶۰ شرکت (۱۰ شرکت دانش بنیان، ۲۰ شرکت خارجی و ۳۰ شرکت داخلی) حضور دارند. در این سمینار دو پنل علمی (فیزیوتراپی در بیماری‌های کف لگن و درمان‌های الکتروتراپی مبتنی بر شواهد) بیان می‌شود.

نیاز بیشتر به خدمات فیزیوتراپی با صنعتی شدن جوامع

در ادامه نشست عبدالرحمان اهوازیان دبیر انجمن اظهار کرد: امروزه با صنعتی شدن جوامع نیاز به خدمات فیزیوتراپی افزایش پیدا کرده است به طوری که اکنون ما با بیماری‌های عفونی در کشور مواجه نیستیم و مشکلات سیستم عضلانی- اسکلتی شیوع گسترده‌ای پیدا کرده است.

او بیان کرد: امروزه شاهد هستیم که افرادی فاقد صلاحیت و فارغ التحصیلان تربیت بدنی در حوزه فیزیوتراپی دخالت می‌کنند که این موضوع به سلامت مردم آسیب می‌زند. اشخاصی باید با دستگاه‌های الکتروتراپی کار کنند که حداقل تحصیلات وزارت بهداشت را داشته باشند.

با رشد جمعیت سالمند در کشور مواجه هستیم

اهوازیان افزود: هزینه راه اندازی مراکز فیزیوتراپی در کشور بسیار زیاد است. هرم سنی جمعیت ما به سمت پیر شدن پیش می‌رود و ما با رشد جمعیت سالمند در کشور مواجه هستیم. یکی از حوزه‌های تخصصی فیزیوتراپی آب درمانی است که برای ایجاد این مراکز باید سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری و وزارت ورزش و جوانان به فیزیوتراپیست‌ها کمک کنند از دیگر مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم می‌توان به نبود توزیع عادلانه خدمات درمانی در کشور اشاره کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: