کد خبر: ۲۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 14
شفاآنلاین-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به داروهای مشابه خارجی در کشور که با کیفیت مناسب تولید می شوند، امسال 500 میلیون دلار، واردات دارو را کاهش می دهیم.
به گزارش شفاآنلاین، «سیدحسن هاشمی» روز شنبه در حاشیه جشن بزرگ اهداکنندگان خون در جمع خبرنگاران افزود: مبلغ برخی داروهای وارداتی بیماران خاص - در جهت حمایت از تولید داخل - افزایش یافت، اما به سازمان غذا و دارو ابلاغ شد، پرداخت این داروها مطابق با شرایط گذشته باشد و تا شش ماه آینده تغییر نکند.

وی با تاکید براینکه موظف به رعایت خیلی از مسایل هستیم، ادامه داد: اما پس از شش ماه، این تغییر انجام می شود و از پزشکان و خانواده های بیماران خاص می خواهیم که از داروهای مشابه خارجی تولید داخل استفاده کنند.

وزیر بهداشت در زمینه حق جذب پرسنل سازمان انتقال خون نیز گفت: از پرسنل وزارت بهداشت شرمنده ایم و کارکنان بخش های اورژانس جامعه پرستاری و آزمایشگاه ها بخش های رادیولوژی انتظار دارند که به فکر آنان نیز باشیم.

هاشمی به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت طی سال های اخیر آسیب جدی دیده که نیازمند توجه است و اجرای این طرح متوجه مردم است نه پرسنل.

وی خاطرنشان کرد: در راستای انتظاراتی که داریم، نگاه محبت آمیز به مردم در طرح تحول نظام سلامت می تواند پاسخگوی برخی نیازهای مردم باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به اقبالی که مردم به برنامه های دولت در حوزه بهداشت و درمان پیدا کرده اند، فشار کار بر پرسنل وزارت بهداشت، دانشگاه ها و بیمارستان ها به تدریج افزایش یافته است.

هاشمی در مورد پرداختی ها و معوقات نیز افزود: با توجه به تلاش دولت، همچنان حدود هفت ماه به پرسنل و پزشکان بدهکاریم.

وی گفت: در این زمینه، صحبت هایی در هیات وزیران با رییس جمهور، معاون اول و همچنین معاون برنامه ریزی و نظارت و راهبردی داشته ام، قول هایی در این باره داده شده که امیدواریم بزودی عملیاتی شود.

هاشمی در پاسخ به سووالی درباره جبران کمبود پرستار در مراکز درمانی، ادامه داد: فشار کاری پرستاران زیاد است، از زحمات آنها تشکر می کنم و کمبودهای بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: بر همین اساس، مجوز استفاده از دانشجویان پرستاری ترم شش به بعد را داده ایم. سه روز گذشته این اجازه برای پرستاران و بهیاران داده شده است، دانشگاه ها و بیمارستان ها می توانند موارد کمبود را بصورت قراردادی یا استفاده ساعتی از پرستاران جبران کنند تا به این ترتیب فشار کاری پرستاران کاهش یابد.

هاشمی درباره کمبود فاکتور هفت بیماران هموفیلی و همچنین افزایش قیمت برخی داروهای بیماران خاص گفت: در جهت حمایت از تولید داخل، مقداری بر اضافه پرداختی بیماران جهت تهیه داروهای وارداتی اضافه شد زیرا این داروها مشابه تولید داخل و حتی با کیفیت بهتر را دارند اما در عین حال به سازمان غذا و دارو ابلاغیه ای داده ام که شرایط همچنان مشابه گذشته باشد تا اطلاع رسانی مناسب به بیماران در این زمینه صورت گیرد.

وزیر بهداشت همچنین در زمینه استقبال مردم از رایگان شدن زایمان طبیعی و آمارهای مربوط به این موضوع افزود: از نظر پزشکی، مزایای زایمان طبیعی باید برای زنان باردار تبیین شود زیرا بی تردید زایمان طبیعی در سلامت آنها بسیار موثر خواهد بود، هرچند برخی دانشگاه ها افزایش حدود هفت تا هشت درصدی آمار زایمان طبیعی را اعلام کرده اند اما دانشگاهی هم داشته ایم که افزایش سزارین را اعلام کرده است.

وی تصریح کرد، بی تردید در نظام اعتباربخشی بیمارستان ها، نسبت زایمان طبیعی به زایمان سزارین یکی از ملاک های مهم خواهد بود و کارنامه دولت در این زمینه طی یکی دو سال آینده مشخص خواهد شد.
برچسب ها: دارو ، واردات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: