کد خبر: ۲۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 14
شفاآنلاین-سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: داروهای مبتلایان به «ام.اس»، تالاسمی و پیوندی باردیگر تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
به گزارش شفاآنلاین،«محمد هاشمی»  افزود: در پی تفاهمنامه اخیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که با هدف حمایت از داروهای تولید داخل امضا شد، برخی داروهای بیماران صعب العلاج و خاص طی روزهای اخیر افزایش یافته بود که با تدابیر و تاکید وزیر بهداشت، دوباره تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

وی ادامه داد: طبق این تفاهمنامه، داروهای خارجی بیماران «ام.اس»، تالاسمی و پیوندی که در ایران تولید می شوند و مشابه ایرانی دارند، از پوشش بیمه ای خارج می شدند.

هاشمی تصریح کرد، در این تفاهمنامه همچنین برخی برندهای معتبر اروپایی موجود در بازار دارویی ایران که مشابه داخلی آنها وجود دارد، از بیمه خارج شدند.

وی ادامه داد: خارج شدن پوشش بیمه ای داروهای خارجی این بیماران طی هفته های گذشته مشکلاتی برای این بیماران از لحاظ مالی و عوارض مصرف ایجاد کرده است.

هفته گذشته یکی از بیماران پیوند کلیه به خبرنگار ایرنا گفته بود، یکی از داروهای پیوندی که قبلا تحت پوشش بیمه قرار داشته و رایگان بوده، اکنون با اجرای این تفاهمنامه به قیمت حدود چهار تا پنج میلیون تومان در داروخانه ها به فروش می رسد.

وی داروی مورد نیاز خود را «وال گانسیکلویر» عنوان کرد و افزود: این دارو با قیمت های متفاوت در تعداد محدودی از داروخانه ها به فروش می رسد.

برهمین اساس پنجشنبه گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه ای به رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هرگونه افزایش هزینه داروی بیماران صعب العلاج و خاص در شرایط کنونی به مصلحت نیست.

دکتر «سیدحسن هاشمی» در نامه ای به دکتر «رسول دیناروند» رییس سازمان غذا ودارو، از وی خواست ضمن جلوگیری از افزایش هزینه دارویی بیماران خاص، نسبت به اصلاح و کاهش فرانشیز تعدای از داروهای بیماران خاص برند وارداتی اقدام کند.

براساس این گزارش، در ابلاغیه وزیر بهداشت، خطاب به رییس سازمان غذا ودارو آمده است: «پیرو اجرایی شدن تفاهمنامه اخیر این وزارت با وزارت محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی در زمینه کاهش هزینه های دارویی بیماران خاص و صعب العلاج به رغم اینکه فرانشیز پرداختی بیماران بابت بسیاری از داروهای مشمول تفاهمنامه کاهش یافته است، ولی در روزهای اخیر افزایش فرانشیز پرداختی برخی از داروهای دارای مشابه تولید داخل و ژنریک موجب بروز نارضایتی بیماران خاص و صعب العلاج شده است.»

وزیر بهداشت تاکیدکرده است: «با توجه به همزمانی این موضوع با برنامه تحول نظام سلامت که با هدف کاهش هزینه های درمانی و دارویی بیماران شروع شده و موجب آرامش و رضایت کم نظیر مردم شده است، هرگونه افزایش هزینه دارویی بیماران صعب العلاج و خاص در شرایط فعلی به مصلحت نمی باشد. از این رو مقتضی است به منظور آماده سازی زمینه های اجتماعی و اجرایی مربوط به حمایت از داروهای خاص تولید داخل که با مشورت همه دست اندرکاران و ذینفعان صورت خواهد گرفت، نسبت به اصلاح و کاهش فرانشیز آن دسته داروهای برند وارداتی مشمول تفاهمنامه که قیمت آنها نسبت به قبل افزایش داشته است اقدام لازم بعمل آید.»

وزیر بهداشت تاکید می کند: «در این راستا لازم است ظرف حداکثر شش ماه، برنامه ریزی و اطلاع رسانی لازم برای جایگزینی تدریجی داروهای وارداتی با داروهای تولید داخل بعمل آید.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: