کد خبر: ۲۴۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۸ - 2019December 28
پارگي تاندون سرشانه اصولا در سن ميانسالي به بعد بروز مي‌يابد و علامت آن درد شانه است که به‌ويژه هنگام بالابردن دست اين درد تشديد مي‌شود.تشخيص اين بيماري براساس گرفتن شرح حال بيمار، معاينه کامل، انجام عکس ساده و در نهايت MRI است
شفاآنلاین>سلامت>دردهاي ناشي از پارگي تاندون سرشانه از شايع‌ترين دردهاي ناحيه شانه به‌شمار مي‌روند و پارگي تاندون سرشانه شايع‌ترين علت اين دردهاست.

تاندون سرشانه از استخوان کتف منشأ مي‌گيرد و خود مرکب از چهار تاندون است و به استخوان بازو مي‌چسبد که باعث حرکت بازو در مفصل<Detailed> شانه مي‌شود.

پارگي تاندون سرشانه اصولا در سن ميانسالي به بعد بروز مي‌يابد و علامت آن درد شانه است که به‌ويژه هنگام بالابردن دست اين درد تشديد مي‌شود.تشخيص اين بيماري براساس گرفتن شرح حال بيمار، معاينه کامل، انجام عکس ساده و در نهايت MRI است که سه مورد اولي مهمتر از انجام MRI بوده و از راه دور به هيچ عنوان نمي‌توان تشخيص دقيق داد که بيمار دچار پارگي تاندون سرشانه است.

گاهي يافته‌هايي در عکس ساده راديوگرافي ديده مي‌شود که از طريق MRI امکان‌پذير نيست؛ بنابراين به هيچ عنوان نبايد MRI را جايگزين عکس ‌ساده راديولوژي کرد.اگر پارگي تاندون سرشانه در اثر ضربه و به‌صورت حاد باشد، از طريق جراحي بايد براي آن اقدام کرد ولي اگر پارگي حاد نباشند با فيزيوتراپي درمان مي‌کنيم و اگر جواب نداد نسبت به انجام جراحي اقدام خواهيم کرد.

البته بايد يک فرصت 4 تا 6 ماه براي فيزيوتراپي به بيمار داد، همچنين بايد به اين نکته توجه داشت که تزريق کورتون فقط يکبار آن‌هم در شرايطي که بيمار شديدا درد دارد و نمي‌تواند به‌دليل درد فيزيوتراپي را تحمل کند مجاز خواهد بود و در غير اين‌صورت داراي عوارض است.

روش‌هاي PRP، ازون‌تراپي و استفاده از ژل اثر شناخته‌شده‌اي در درمان پارگي تاندون شانه ندارند و همه اين روش‌ها در حال حاضر در دست تحقيق هستند؛ لذا براي انجام اين موارد توصيه نمي‌شود.اگر نسبت به درمان بيمار تاخير شود پارگي تاندون سرشانه بزرگ‌تر خواهد شد و ممکن است ديگر توسط جراحي قابل ترميم نباشد که در مورد اين موضوع بحث و گفت‌وگوهايي ميان اساتيد انجام گرفت و راهکاريي در اين زمينه ارائه شد.

در اين شرايط اگر درد بيمار کم باشد اصولا عمل جراحي انجام نمي‌دهيم و با فيزيوتراپي و مسکن وضعيت بيمار را بهبود مي‌بخشيم؛ به‌ويژه اگر سن بيمار نيز بالا باشد.ولي اگر سن بيمار پايين باشد و درد آن با فيزيوتراپي ساکت نشود جراحي انجام مي‌دهيم که اين نوع جراحي دو روش دارد؛ در يک مدل از روش جراحي با عمل ممکن است تا حد ممکن تاندون را ترميم کنيم تا درد ساکن شود و در اين روش استخوان آکروميون را نيز مي‌تراشيم و اصولا اين روش سبب بهبود بيمار خواهد شد.آرمان ملی 

مرتضی نخعی 

متخصص ارتوپدی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: