کد خبر: ۲۴۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 19
افراد زیادی در سراسر جهان در انتظار اهداکننده مناسب کبد هستند و محققان همواره به دنبال روش‌هایی برای توسعه اندام‌های مصنوعی با حداکثر کارایی هستند که این نیاز را مرتفع کنند
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه سائوپائولو در برزیل با استفاد از سلول‌های خون انسان در محیط آزمایشگاهی موفق به تولید یک مینی - کبد شده‌اند که تمام عملکردهای معمول کبد را شبیه‌سازی می‌کند. این فرآیند که به کمک فناوری چاپ‌زیستی سه‌بعدی صورت می‌گیرد، در عرض ۹۰ روز قابل حصول است.

به گزارش شفا آنلاین، کبد با ۱.۳۶ کیلوگرم وزن، بزرگترین ارگان داخلی بدن است که بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی را کنترل می‌کند.
مهمترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می‌شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می‌شوند.

کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می‌کند. ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است.

تولید و سنتز عناصر مهم پلاسمای خون و ذخیره برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و آهن نیز به عهده کبد است. سم‌زدایی، تنظیم هورمون، سنتز پروتئین، هضم غذا و تجزیه سلول‌های قرمز خون نیز از مهمترین وظایف کبد به شمار می‌آیند.

افراد زیادی در سراسر جهان در انتظار اهداکننده مناسب کبد هستند و محققان همواره به دنبال روش‌هایی برای توسعه اندام‌های مصنوعی با حداکثر کارایی هستند که این نیاز را مرتفع کنند.

محققان دانشگاه سائوپائولو در برزیل با استفاد از سلول‌های خون انسان در محیط آزمایشگاهی موفق به تولید یک مینی - کبد شده‌اند که اکثر عملکردهای معمول کبد مانند تولید پروتئین‌های حیاتی، ذخیره ویتامین‌ها و ترشح صفرا را شبیه‌سازی می‌کند. تولید کبد به این روش با استفاده از نمونه خون انسان و در عرض ۹۰ روز صورت می‌گیرد. در واقع این ۹۰ روز به سه مرحله تفکیک، چاپ و بلوغ تقسیم‌بندی می‌شود.

این روش با ترکیب تکنیک‌های زیست‌مهندسی از جمله برنامه‌ریزی مجدد سلولی و کشت سلول‌های بنیادی پرتوان با استفاده از چاپگرهای زیستی سه‌بعدی انجام می‌شود. این روش بیش از روش‌های گذشته عملکردهای کبدی را شبیه‌سازی می‌کند.

این روش امیدبخش تولید بافت‌های آزمایشگاهی با حداکثر کارایی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: