کد خبر: ۲۴۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 16
امروزه مراکز جامع درمانی سرطان در کشور عادلانه توزیع نشده‌اند؛ امیدواریم روند توزیع این مراکز بهتر شود
شفا آنلاین>سلامت>فودازی گفت: امروزه مراکز جامع درمانی سرطان در کشور عادلانه توزیع نشده‌اند؛ امیدواریم روند توزیع این مراکز بهتر شود.

به گزارش شفا آنلاین، حسین فودازی، دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی و چهاردهمین سالیانه انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران که صبح امروز در انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران برگزار شد، درباره درمان سرطان اظهار کرد: درمان سرطان کاری تیمی است. سرطان تنها شامل شیمی درمانی نمی‌شود و شیمی درمانی تنها قسمتی از درمان سرطان را تشکیل می‌دهد.به طور کلی درمان سرطان شامل ۳ بخش اصلی جراحی سرطان، پرتو درمانی و شیمی درمانی است.
 
فودازی بیان کرد: ۴۰ درصد از انواع مختلف سرطان‌ها تنها با جراحی بهبود پیدا می‌کنند و ۳۰ تا ۳۵ درصد از انواع سرطان‌ها با رادیوتراپی یا پرتودرمانی درمان می‌شوند و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از انواع مختلف سرطان‌ها با شیمی درمانی بهبود پیدا می‌کنند.

سرطان؛ دومین عامل مرگ و میر در کشور
دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران افزود: حدود دوسوم مبتلایان به سرطان در کشور درمان قطعی می‌شوند و تنها یک‌سوم از بیماران جان خود را از دست می‌دهند. سرطان؛ دومین عامل مرگ و میر در کشور است، نخستین عامل مرگ و میر را در ایران اختلالات قلبی و عروقی به خود اختصاص می‌دهد و سومین عامل مرگ و میر در کشور ناشی از حوادث جاده‌ای است. سالیانه حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر در ایران بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۱۱۰ هزار نفر به سرطان دچار می‌شوند.

او تأکید کرد: نجات زندگی مبتلایان به سرطان بسیار اهمیت دارد، بنابراین ما تلاش می‌کنیم که این بیماران طول عمر طبیعی داشته باشند، اما در مواردی که نمی‌توانیم به طول عمر بیماران کمک کنیم، باید تلاش کنیم که کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود ببخشیم. امروز به علت تحریم‌ها در درمان سرطان با مشکل مواجه هستیم، ولی به طور کلی در درمان سرطان شرایط نسبتاً خوبی داریم.

فودازی تصریح کرد: توزیع مراکز جامع درمانی سرطان در کشور چندان عادلانه نیست؛ امیدواریم توزیع این مراکز در ایران هرچه سریعتر بهتر شود. از نظر تربیت متخصصان در شرایط خوبی قرار داریم، زیرا مراکز دانشگاهی کشور متخصصان کارآمد را در حوزه سرطان تربیت می‌کنند.

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: رادیوتراپی نقش بسیار مهمی در درمان سرطان دارد که حتی ممکن است در برخی موارد اثربخشی رادیوتراپی از شیمی درمانی بیشتر باشد، از نظر دانش درمان سرطان مشکلی در کشور نداریم. در درمان تومار‌های سر و گردن اهمیت رادیوتراپی نسبت به جراحی بیشتر است، رادیوتراپی نیاز به تکنولوژی پیشرفته دارد که این تکنولوژی هزینه‌بر است، ولی نتایج خوبی از رادیوتراپی حاصل می‌شود.

او اظهار کرد: امروزه شرکت‌های داخلی، ساخت دستگاه‌های شتاب‌دهنده خطی را در حوزه درمان سرطان آغاز کرده‌اند، ولی ما همچنان نیاز داریم که تعدادی از دستگاه‌های رادیوتراپی را از خارج کشور خریداری کنیم. در زمینه انتقال منابع مالی با مشکل مواجه هستیم. هیئت امنای ارزی دو سال پیش نیاز سنجی را انجام داد و طی این نیاز سنجی قرارداد‌های بسیاری را با شرکت‌های خارجی و داخلی بست.

فودازی تصریح کرد: تعداد دستگاه‌های رادیوتراپی در کشور از حداقل استاندارد کمتر است. حدود ۵ استان کشور از جمله قزوین، سمنان، یاسوج و بوشهر مرکز رادیوتراپی ندارند. ما باید همه استان‌های کشور را به مراکز رادیوتراپی مجهز کنیم تا بیماران کمتر در صف انتظار مراکز دانشگاهی و دولتی بایستند. رادیوتراپی در مراکز دانشگاهی سراسر کشور رایگان است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: