کد خبر: ۲۴۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 15
گردش مالی نظام خدمات بهداشتی و درمانی در ایران حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان و سهم مردم و خانواده‌ها از آن حدود ۴۰ درصد است
شفا آنلاین>سلامت>معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: گردش مالی نظام خدمات بهداشتی و درمانی در ایران حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان و سهم مردم و خانواده‌ها از آن حدود ۴۰ درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، حمید پور اصغری روز یکشنبه در همایش پوشش همگانی سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: سهم خانواده ها و مردم در سبد هزینه های سلامت در سال ۸۰ حدود ۵۰ درصد بود که در سال جاری به زیر ۴۰ درصد رسیده و گر چه اعتبارات نظام سلامت از سال ۹۳ تاکنون حدود دو برابر شده و سهم دولت از هزینه های سلامت حدود ۷۸ درصد افزایش یافته اما همچنان فشار هزینه های سلامت بر اقشار آسیب پذیر همچنان بالاست و جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد از سال ۹۲ تا ۹۸ حدود ۵۵ درصد بیشتر شده است.

۷۳ درصد مردم تحت پوشش بیمه های اجتماعی هستند

وی گفت: البته طی این مدت مستمری هر فرد تحت پوشش کمیته امداد با حمایت دولت از ۵۵ هزار تومان به ۳۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. حمایت های اجتماعی دولت نیز افزایش یافته است و اکنون ۷۳ درصد مردم تحت پوشش بیمه های اجتماعی هستند.

پور اصغری افزود: بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه سال ۹۹ حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان تعریف شده و حدود ۴۶۰۰ میلیارد تومان از محل ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها در این بودجه در نظر گرفته شده است و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از این بودجه منابع پایدار شامل یک درصد ارزش افزوده است. بودجه طرح تحول سلامت نیز از ۴۹۰۰ میلیارد تومان به ۵۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

رشدی 70 درصدی یارانه شیرخشک و واکسن در لایحه بودجه  

وی گفت: یارانه شیرخشک و واکسن نیز در لایحه بودجه سال آینده ۷۰ درصد رشد دارد و از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۴۵ میلیارد تومان افزایش یافته است. ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز یارانه دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج در بودجه سال آینده پیش بینی شده که از چهار محل شامل بودجه طرح تحول سلامت، بودجه بنیاد بیماری های خاص، بودجه سازمان بیمه سلامت و بودجه وزارت بهداشت تامین می شود و بهتر است این بودجه ها در یک ردیف تجمیع شوند.

پور اصغری افزود: اضافه شدن ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی جدید نیز نیازمند تامین نیروی انسانی است که برای تامین این نیروها ۴۵۰ میلیارد تومان برای تامین نیروی انسانی در نظر گرفته شده است. بودجه خرید راهبردی وزارت بهداشت نیز با رشد ۲۷۵ درصدی به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز برای تملک دارایی های وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: حدود دو سوم درآمد بیمارستانهای دولتی از محل فروش خدمات و درآمد اختصاصی تامین می شود که این روش با ذخیره اعتبارات در بیمارستانها منافات دارد و چالش جدی بیمارستانها در سال آینده خواهد بود. برای اصلاح نظام پرداخت باید به سمت روش های جدید نظام پرداخت در بیمارستانها برویم در غیر این صورت چالش های نظام سلامت در سطح خدمات تخصصی باقی خواهد ماند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: