کد خبر: ۲۴۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 14
این جشنواره با عنوان «جشنواره غذای سالم» فرصتی برای رقابت دوستانه میان مبتلایان به ایدز و ارائه غذایشان برای گرفتن امتیاز و جایزه بود
شفاآنلاین>سلامت>مدیر باشگاه مثبت زمزم می گوید: چهار سال است که به مناسبت روز جهانی ایدز یک روز را به برگزاری جشنواره غذاهایی که مبتلایان به ایدز آنها را تهیه کرده اند، می گذرد و ما از این غذاها می خوریم و با گذشت چهار سال هنوز در سلامت هستیم. این یعنی ایدز از غذا یا ظروف مورد استفاده فرد مبتلا، به دیگری منتقل نمی شود.

به گزارش شفاآنلاین، امسال هم همچون سال های گذشته،‌ سازمان ها و نهادهای فعال در این حوزه به مناسبت روز جهانی ایدز، اقدام به اطلاع رسانی درباره راه های انتقال این بیماری، پیشگیری و درمان<cure> آن کردند. بیشتر آنها در تلاش برای آگاهی بخشی به جامعه برای شناسایی بیماران و ترغیب آنها برای انجام فرایند درمان بودند اما در این میان برنامه های مفرحی هم برای مبتلایان به ایدز و خانواده هایشان توسط نهادهای مربوطه برگزار شد تا یکبار دیگر مبتلایان به این باور برسند که با ایدز هم می شود زندگی کرد.

در همین راستا باشگاه مثبت زمزم زیرنظر مراکز بهداشت جنوب تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز سعی داشتند با برگزاری جشنواره غذا میان خانواده مبتلایان به ایدز، فضای دوستانه و گرمی را برای آنها رقم بزنند. این جشنواره با عنوان «جشنواره غذای سالم» فرصتی برای رقابت دوستانه میان مبتلایان به ایدز و ارائه غذایشان برای گرفتن امتیاز و جایزه بود.

در همین رابطه رضا موسی نژاد مدیر باشگاه مثبت زمزم روز چهارشنبه ، درباره برگزاری جشنواره غذا توسط خانواده های مبتلا به ایدز افزود: امسال برای چهارمین سال پی در پی، جشنواره غذای سالم با حضور ۱۰۰ نفر شرکت کننده مبتلا به ایدز در باشگاه مثبت زمزم برگزار شد. در این میان حتی یکی از داوران که مسئول امتحان کردن غذاها بود و به دستپخت ها امتیاز می داد، مسئول بهداشت منطقه بود.

وی تصریح کرد: این مثال را زدم برای اینکه بگویم همه ما و به ویژه مسئولینی که در این جشنواره حضور داشتند، همگی از غذاها تست کردیم و هیچ کدام مبتلا نشدیم. این تصور اشتباه برخی از مردم است که فکر می کنند ایدز از غذا یا ظروفی که فرد مبتلا استفاده می کند، منتقل می شود.

مدیر باشگاه مثبت زمزم تاکید کرد: در روز جهانی ایدز بیشتر برنامه ها برای اطلاع رسانی و آگاهی مردم و جامعه درباره ایدز و ترغیب آنها برای انجام آزمایش است اما هدف ما بیشتر ایجاد فضایی شاد و دوستانه و رقابتی سالم میان خانواده های مبتلای تحت پوشش باشگاه مثبت است.

موسی نژاد اضافه کرد: این خانواده ها نیاز دارند که دیده شوند. بسیاری از آنها با بیماری خود کنار آمده و تحت درمان هستند. درمان باعث شده بار ویروس در بدن خیلی از آنها به صفر برسد و از این بابت خیلی خوشحال اند و متوجه تغییر در بدنشان می شوند.

وی بیان کرد: چیزی که مبتلایان را بیش از هرچیزی نگران و ناراحت می کند، انگ مردم و طرد شدن از جامعه است. به همین دلیل برگزاری این جشنواره ها و برنامه های مشابه در کنار ایجاد فضای شاد برای مبتلایان، این آگاهی را به جامعه می دهد که راه های انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی و خونی یا مادر به کودک است و با خوردن غذا کسی ایدز نمی گیرد.

موسی نژاد با اشاره به اینکه در این جشنواره دیوار نوشته ای هم برای ثبت جملات مبتلایان در محل جشنواره نصب شده بود، خاطرنشان کرد: زیباترین جمله ای که در این دیوار نوشته به چشم می خورد، این جمله بود: «من زندگی را دوست دارم». جمله به صراحت نشان دهنده امیدواری فرد مبتلا به ادامه زندگی است.

مدیر باشگاه مثبت زمزم خاطرنشان کرد: انواع غذها از جمله خورشت ها، سالادها، دسر و ترشیجات غذاهای درست شده توسط مبتلایان به ایدز بودند که در پایان به سه نفر اول به خاطر رعایت سه اصل سالم بودن غذا، خوشمزگی و ظاهر آن جوایزی اهدا شد و حاضران در جمع از غذای مبتلایان تست کرده و از کیفیت غذاها و مزه های بی نظیر آن لذت بردند.

بیماران مبتلا به ایدز باشگاه مثبت امام خمینی (ره) و باشگاه میخک نیز از شرکت کنندگان در این جشنواره بودند. 

ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از HIV دارای سه مرحله اصلی است.

در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. در مرحله بعد، این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت فرصت‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آن‌ها به خوبی عمل می‌کند تأثیرگذار نیست. در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که سیستم ایمنی بدن آسیب جدی دیده و بیمار نیاز به مراقبت ­های حرفه ای بالینی پیدا می کند.

HIV ، عمدتاً از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرنگ آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌شود. در ایران، با تلاش بسیار، انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک، مهار شده و تقریباً به صفر رسیده است. اما موج سوم این بیماری در کشور از طریق الگوی جنسی انتشار می­ یابد که این امر لزوم آشناسازی جوانان را به خوبی توضیح می­ دهد.

برای این ویروس یا بیماری، هنوز هیچ‌گونه درمان یا واکسن قطعی وجود ندارد؛ اگر چه درمان ضدویروسی یا ARV، می‌تواند باعث کاهش دوره بیماری و امید به زندگی نزدیک به طبیعی شود. با وجود این که این نوع درمان خطر مرگ و عوارض ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد، اما این داروها گران‌قیمت هستند و ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند. پس بهترین راه جلوگیری از انتشار ویروس، پیشگیری است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: