کد خبر: ۲۴۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 13
بر اساس آخرین پژوهش‌ که در سال ۹۵ انجام شد، ۱۰.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال به صورت روزانه سیگار مصرف می‌کنند و به طور کلی ۲۵ درصد از مردان و ۴ درصد زنان انواع دخانیات مصرف می‌کنند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره میزان مصرف سیگار و قلیان در ایران توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین، بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به میزان مصرف دخانیات در مردان و زنان اظهار کرد: بر اساس آخرین پژوهش‌ که در سال ۹۵ انجام شد، ۱۰.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال به صورت روزانه سیگار مصرف می‌کنند و به طور کلی ۲۵ درصد از مردان و ۴ درصد زنان انواع دخانیات مصرف می‌کنند.

ولی زاده تأکید کرد: در سال ۹۵ به طور کلی ۱۴.۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کننده انواع محصولات دخانیات بودند و این افراد انواع محصولات مانند سیگار، پیپ و حتی قلیان استعمال می‌کنند.

آمار مصرف سیگار در زنان و نوجوانان

رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت بیان کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده افزایش مصرف دخانیات را در زنان شاهد هستیم به طوری که در سال ۹۰، ۳.۷ درصد زنان انواع محصولات دخانیات را مصرف می کردند که متأسفانه این آمار در سال ۹۵ به ۴ درصد رسیده است.

او با اشاره به آمار مصرف روزانه سیگار در بین گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال ادامه داد: میزان مصرف انواع محصولات دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال در سال ۹۵ نسبت به سال ۸۶ دو برابر رشدداشته اسست، اما در همین گروه سنی میزان مصرف قلیان تا حدودی روند کاهشی داشته است؛ مصرف سیگار در بین پسران ۱۳ تا ۱۵ سال در سال ۹۵، ۴.۸ درصد و میزان مصرف قلیان ۷.۳ درصد  بوده و  این رقم در بین دختران ۴.۳ درصد تخمین زده شده است.

ولی زاده گفت: متأسفانه باید بگویم که اقدمات پیشگیرانه تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف انواع محصولات دخانیات نداشته است، زیرا قیمت دخانیات و مالیات سیگار و دیگر محصولات دخانی در ایران پایین است و شاهد قاچاق این کالای مرگبار به خارج از کشور هستیم.

قیمت و مالیات پایین سیگار در ایران

رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت افزود: صنعت دخانیات معتقد است که افزایش مالیات و قیمت باعث بیشتر شدن قاچاق می‌شودف این در حالی است که هیچ ارتباطی بین افزایش مالیات و کاهش قاچاق وجود ندارد، زیرا قاچاق از هیچ پروتکلی تبیعت نمی‌کند.

او گفت: افزایش مصرف باعث شده تا هزینه‌های درمان افزایش پیدا کند و به همین دلیل باید کار‌های پیشگیرانه و فرهنگ سازی در زمینه کاهش استعمال دخانیات انجام داد.

ولی زاده تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم اضافه کردن عطر و طعم به انواع محصولات دخانیات است که این امر در ستاد کشوری کنترل دخانیات مصداق تبلیغ محصولات دخانیات بوده اما این مصوبه تا به امروز اجرا نشده است.

او یادآوری کرد: استعمال دخانیات باعث کاهش مقاومت بدن و تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و حتی افرادی که در مواجه با دود سیگار قرار می‌گیرند در معرض آسیب های زیادی مانند تضعیف سیستم ایمنی بدن هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: