کد خبر: ۲۴۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 12
لی لی کردن موجب تقویت استخوان‌های پا می‌شود، آن‌ها را متراکم‌تر می‌سازد و احتمال شکستگی آن‌ها را کاهش می‌دهد
شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که پنج دقیقه لی‌لی کردن در روز با افزایش تراکم استخوان، به زنان یائسه کمک می‌کند تا دچار شکستگی استخوان لگن نشوند.

به گزارش شفا آنلاین، محققان دانشگاه «لوفبرگ» در انگلیس که این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گویند: لی لی کردن موجب تقویت استخوان‌های پا می‌شود، آن‌ها را متراکم‌تر می‌سازد و احتمال شکستگی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

داشتن استخوان‌های شکننده برای خانم‌هایی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، یک مسئله شایع است. استخوان‌های شکننده در نتیجه وضعیتی به نام پوکی استخوان به وجود می‌آیند؛ پوکی استخوان حفره‌هایی را داخل استخوان‌ها ایجاد می‌کند که آن‌ها را شکننده می‌سازد.

ورزش‌های تحمل وزن بهترین روش برای قوی نگاه داشتن استخوان هاست، اما افراد مسن همیشه قادر به بلند کردن وزنه و یا دویدن نیستند.

اکنون محققان دانشگاه لوفبرگ متوجه شدند که تنها پنج دقیقه لی لی کردن در روز برای تقویت تراکم استخوان کافی است. در این مطالعه محققان ۳۵ زن ۵۵ تا ۷۰ ساله را برای یک دوره شش ماهه مورد پیگیری قرار دادند. محققان از این زنان خواستند تا روزی ۵۰ بار با یک پا لیلی کنند. در پایان این مطالعه محققان متوجه شدند که تراکم استخوانی در استخوان‌های پایی که لی لی کرده بود افزایش یافته بود اما پای دیگر که لی لی نکرده بود، دچار کاهش تراکم استخوانی شد.

این مطالعه همچنین نشان داد که تراکم گردن استخوان ران - زائدهٔ استخوانی هرمی‌ شکلی که سر استخوان ران را به تنهٔ استخوان ران متصل می‌کند. - تا ۳.۲ درصد افزایش یافت. این در حالی است که این تراکم در استخوان پایی که ورزش نکرده بود، میان ۰.۵ و ۰.۷ درصد کاهش یافته بود.

محققان برای بررسی آسیب احتمالی ناشی از این ورزش بر مفاصل زانو، از زانوهای این زنان اسکن‌های ام.آر.ای گرفتند. بررسی این اسکن‌ها نشان داد که لی لی کردن هیچ آسیبی به مفاصل زانوی این زنان وارد نکرده بود.

محققان لی لی کردن را ورزش مفیدی عنوان کردند و گفتند لی لی کردن ورزشی رایگان، راحت و سریع است. زنانی که در دوران پس از یائسگی به سر می‌برند در معرض خطر به ویژه زیاد کاهش تراکم استخوان و شکستگی قرار دارند. این تحقیق نشان می‌دهد که در زنان سالم، انجام مختصری ورزش در خانه که به تجهیزات خاصی نیاز ندارد می‌تواند موجب افزایش تراکم استخوان در ناحیه استخوان لگن شود و بالقوه خطر شکستگی استخوان لگن را در آن‌ها کاهش دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: