کد خبر: ۲۴۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 11
اگر در زمانی مشخص، شمار دانش آموزان درگیر بیماری آنفلوآنزا در یک کلاس به ۱۵ درصد رسید، توصیه می شود با صلاحدید مدیر مدرسه، تنها آن کلاس، و نه تمام مدرسه، تعطیل شود
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و  مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعطیلی یکی‌دوروزه مدارس نمی‌تواند چرخه بیماری آنفلوآنزا را قطع کند و از آموزش و پرورش انتظار می‌رود برای تعطیلی کلاس‌ها با وزارت بهداشت مشورت کند.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر سیدحامد برکاتی روز چهارشنبه در حاشیه نشست کمیته استانی برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی آموزش و مشاوره هنگام ازدواج در بجنورد در  اظهار داشت: دانش آموز بیمار<Patient> باید پنج تا هفت روز در خانه بماند و مدارس نیز نباید نسبت به غیبت آنان، سخت گیری کنند.

وی افزود: اگر در زمانی مشخص، شمار دانش آموزان درگیر بیماری آنفلوآنزا در یک کلاس به ۱۵ درصد رسید، توصیه می شود با صلاحدید مدیر مدرسه، تنها آن کلاس، و نه تمام مدرسه، تعطیل شود.

وی گفت: تعطیلی مدرسه ممکن است چرخه بیماری را طولانی تر کند.

کاهش رشد جمعیت کشور نگران کننده است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شمار موالید در چند سال گذشته، بسیار کاهش یافته و این نگران کننده است.

برکاتی اظهار داشت: شمار موالید کشور نسبت به چهار سال پیش، کاهش یافته و برآورد می شود در سال ۹۸، ۳۰۰ هزار نفر کمتر از سال ۹۴ ثبت تولد داشته باشیم.

وی افزود: در سال ۹۴، یک میلیون و ۳۷۰ هزار تولد ثبت شده و در برآوردها، امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تولد خواهیم داشت که این میزان کاهش، عدد چشم گیری است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و  مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رشد جمعیت از ۱.۲۴ درصد در سال ۹۵ به ۱.۱ درصد در سال ۹۸ خواهد رسید، یعنی جمعیت در سال ۹۸ تنها ۱.۱ درصد نسبت به سال ۹۷، رشد خواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش سن ازدواج در جامعه گفت: سن ازدواج در میان دختران ۲۴ سال و چهار ماه و در مردان بالای ۲۵ سال است، علاوه بر افزایش سن ازدواج، زوجین فرزندآوری را به تاخیر می اندازند و این یک دغدغه برای ما است.

لزوم اصلاح برخی دستورالعمل‌ها 

برکاتی در پاسخ به اینکه در این باره چه کاری از دست حاکمیت برمی آید، اظهار داشت: حل این مشکل از وزارت بهداشت به‌تنهایی ساخته نیست و نیاز به قانون گذاری و حمایت از خانواده دارد، جوان نیاز به حمایت در اشتغال دارد.

وی گفت: البته در وزارت بهداشت، اصلاح برخی دستورالعمل ها در حال پیگیری است و حال آنکه این وزارتخانه در حل مشکلات تنها ۲۰ درصد می تواند تاثیرگذار باشد و ۸۰ درصد باقی باید با همکاری سایر نهادها باشد.

برکاتی با بیان اینکه برای کمک به افزایش جمعیت و جوان شدن جامعه، هر تکلیفی به ما سپرده شود با تمام توان انجام می دهیم، افزود: برخی از دستورالعمل ها در حال اصلاح است که البته اقدامات انجام شده کاملا در راستای حفظ و ارتقای سلامت مردم است.

تقلیل فاصله فرزندآوری 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و  مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از این اقدامات، که ۲۰ روز پیش به دانشگاه ها ابلاغ شد، کاهش فاصله زمانی فرزندآوری است، فاصله بارداری ایمن برای بانوان، سه تا ۵ سال بود اما این زمان، به ۱۸ تا ۲۴ ماه تقلیل یافته است.

وی خاطرنشان کرد: یک زن می تواند با مراقبت، ۱۸ ماه پس از یک زایمان، دوباره باردار شود، البته در صورتی که مادر به لحاظ تغذیه و یا سایر مشکلات دچار مشکل باشد، این زمان به ۲۴ ماه افزایش می یابد.

برکاتی اظهار داشت: همچنین این ذهنیت که بارداری برای بانوان بالای ۳۵ سال خطر دارد، ممکن بود برخی را از فرزندآوری منصرف کند و حتی بارداری در میان زنان بالای ۳۵ سال را به ۲۰ درصد رسانده است که این تابو باید از بین برود.

وی افزود: اگر مراقبت کامل باشد و حمایت های لازم انجام شود، بارداری برای بانوان بالای ۳۵ تا ۴۰ سال نیز امکانپذیر است و البته مادر باردار بالای ۴۰ سال، به مراقبت ویژه نیاز دارد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و  مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توصیه می شود، جوانان زودتر ازدواج کنند و زودتر فرزند بیاورند.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: