کد خبر: ۲۴۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 11
در این مطالعات به دنبال کاربردی کردن سلول‌های بنیادی در بیماری‌هایی چون فلج مغزی هستیم و کارآزمایی‌های بالینی آن به پایان رسیده است
شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از انجام کارآزمایی‌های بالینی برای کاربردی کردن سلول‌های بنیادی در حوزه اعصاب و نورولوژی خبر داد و گفت: تاکنون تاییدیه‌ سازمان غذا و دارو برای آن دریافت نشده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر امیرعلی حمیدیه گفت: تاکنون ۵ محصول در حوزه سلول‌های بنیادی از سوی سازمان غذا و دارو تاییدیه‌ها را دارد و تعداد زیادی از آنها در صف انتظار تایید در این سازمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه هر محصولی را که دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو باشد، می‌توان به کشورهای دیگر پیشنهاد داد، اظهار کرد: این محصولات تایید شده در حوزه‌های "پوست" برای بیماری‌های پوستی، سوختگی‌ها و ویتیلیگو و "ارتوپدی" است.

حمیدیه گروه سوم برای کاربردی شدن سلول‌های بنیادی را گروه نورولوژی دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر استفاده از سلول‌های بنیادی در گروه نورولوژی و اعصاب را در دستور کار داریم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با تاکید بر اینکه کارآزمایی‌های آن از چهار سال قبل آغاز شده است، یادآور شد: در این مطالعات به دنبال کاربردی کردن سلول‌های بنیادی در بیماری‌هایی چون فلج مغزی هستیم و کارآزمایی‌های بالینی آن به پایان رسیده است.

حمیدیه تاکید کرد: تاکنون تاییدیه‌ دستاوردهای این تحقیقات دریافت نشده است.

به گفته وی این مطالعات در دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه اجرایی شده است، ولی مجوزهای سازمان غذا و دارو برای آنها دریافت نشده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌ های سلول‌های بنیادی، راه‌اندازی بیش از ۱۸ مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز، بیش از ۱۳ مرکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در وزارت بهداشت و شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی را از دیگر اقدامات این ستاد دانست و اضافه کرد: مراکز جامع سلول‌های بنیاد و پزشکی بازساختی در ابتدا در سه استان راه‌اندازی شده و در حال حاضر در حال تسری یافتن به سایر استان‌ها است، ضمن آنکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه به ۱۴۰ شرکت افزایش یافته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: