کد خبر: ۲۴۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 09
خوشبختانه با پذیرش این بیماران در بخش های ویژه و اقدامات درمانی مناسب تحت نظر متخصصین مراقبت های ویژه تا حد زیادی مرگ و میر این بیماران کاهش یافته است
شفاآنلاین>سلامت>دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه، از افزایش بیماران بخش مراقبت های ویژه به دنبال شیوع آنفلوانزا در کشور خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، شهرام امینی، با اشاره به اینکه در برخی از شهرها همچون مشهد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران بخش های مراقبت‌های ویژه را بیماران مبتلا به آنفلوآنزای شدید  تشکیل می دهند، گفت: آمار مرگ و میر این بیماران بستگی به بیماری‌های زمینه‌ای، سن و شدت درگیری‌های تنفسی و قلبی بیمار دارد.

وی افزود: خوشبختانه با پذیرش این بیماران در بخش های ویژه و اقدامات درمانی مناسب تحت نظر متخصصین مراقبت های ویژه تا حد زیادی مرگ و میر این بیماران کاهش یافته است.

امینی ادامه داد: بیماری آنفلوانزا در زنان باردار<Pregnant> مخاطرات بیشتری هم برای جنین و هم مادر به همراه دارد که امیدواریم وزارت بهداشت، اقدامات لازم جهت تجهیز بخش های ویژه به دستگاه های حمایتی قلبی ریوی نظیر اکمو برای کاهش میزان مرگ و میر این بیماران خصوصا مادران باردار انجام دهد.

وی، به برگزاری هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران در روزهای ۱۸ تا ۲۰ دی ماه ۹۸ در مرکز همایش های رازی تهران اشاره کرد و گفت: این کنگره با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته در حوزه مراقبت‌های ویژه برگزار می‌شود.

امینی با اشاره به اینکه علاوه بر ارائه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه مراقبت‌های ویژه آخرین دستاوردهای علمی نیز در این زمینه ارائه خواهد شد، افزود: همچنین در این کنگره تبادل اطلاعات میان شرکت‌کنندگان و اساتید انجام می‌گیرد.

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران، ادامه داد: موضوعاتی همچون مراقبت ویژه در بیماران با مشکلات مغزی، قلبی، ریوی و کلیوی همچنین بیماران مبتلا به مشکلات عفونی مانند آنفلوآنزا در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد همچنین امسال مبحث مراقبت‌های ویژه در بیماران سوختگی، اطفال، اعصاب و تصویربرداری نیز به مباحث اصلی اضافه شده و به موضوعاتی در این راستا پرداخته خواهد شد.

امینی در پاسخ به سوالی در مورد آمار مرگ و میر بیماران در بخش های مراقبت ویژه اظهار داشت: این مسئله تا حد زیادی بستگی به بیماری زمینه‌ای بیماران و شرایط حاد اولیه آنها و نارسایی ارگان های حیاتی بیماران دارد که بیشترین مرگ و میر در بخش های مراقبت ویژه داخلی و کمترین آن مربوط به بخش های مراقبت ویژه جراحی است چرا که اکثر بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه داخلی بیماری‌های زمینه‌ای زیادی داشته و سن بالاتری دارند که احتمال فوت آنان را بیشتر می کند.

وی خاطرنشان کرد همچنین در بخش های مراقبت سوختگی میزان مرگ و میر به ویژه در شرایطی که درصد سوختگی بیمار بسیار بالا است بیشتر است و به طور کلی این مسئله نه به دلیل متبحر نبودن پزشکان بلکه به دلیل شرایط حاد اولیه بیمار رخ می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد موضوع آنفلوانزا گفت: آمار رسمی بیماران مبتلا به آنفلوانزا که در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند را ندارم، وزارت بهداشت هم هنوز آماری در این زمینه اعلام نکرده ولی این آمار در شهرهای مختلف متفاوت است و در شهر مشهد، در حال حاضر آمار افراد بستری در بخش های مراقبت های ویژه به دلیل بیماران مبتلا به آنفلوانزای شدید حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر شده است. مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: