کد خبر: ۲۴۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 09
بازرسی و نظارت بر گرمخانه‌های شهرداری‌ها نیز مانند سایر اماکن عمومی صورت می‌گیرد و بازرس بهداشت محیط که در مرکز جامع خدمات سلامت مستقر است، کلیه‌ واحدهای عمومی در محدوده مرکز خود را با برنامه‌ریزی‌های صرورت گرفته بدون آنکه هیچگونه تفاوتی بین مراکز قائل باشد، انجام می‌دهد
شفاآنلاین>سلامت>با تغییر فصل و سرد شدن هوا، یکی از معضلات شهرداری، بهزیستی و سایر نهادهای ذی‌ربط، موضوع کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان است و در همین راستا طی چند سال گذشته در جهت جمع‌آوری این افراد و انتقال آنها به مکان‌های سرپوشیده و گرم تلاش شده است...

به گزارش شفاآنلاین،‌ در چنین شرایطی و حضور افرادی که در رعایت بهداشت فردی مشکلاتی دارند، می‌تواند بستری برای شیوع بیماری‌های واگیر نظیر آنفلوآنزا باشد. اما جدای از بیماریابی در این مراکز، موضوع مهم دیگر رعایت بهداشت محیطی برای جلوگیری از بروز بیماری‌هاست.

در این راستا، مهندس سیدرضا غلامی _ رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت، گفت: بازرسی و نظارت بر گرمخانه‌های شهرداری‌ها نیز مانند سایر اماکن عمومی صورت می‌گیرد و بازرس بهداشت محیط که در مرکز جامع خدمات سلامت<Health> مستقر است، کلیه‌ واحدهای عمومی در محدوده مرکز خود را با برنامه‌ریزی‌های صرورت گرفته بدون آنکه هیچگونه تفاوتی بین مراکز قائل باشد، انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی مراکز عمومی مانند نانوایی‌ها، مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان، مراکز بین راهی، گرمخانه‌ها و... نسبت به سایر مراکز حساس‌تر هستند، ادامه داد: در اینگونه مراکز تعدد بازدید داریم. طبق انتظارات ما و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم هر فصل از مراکز عمومی بازدید به عمل آوریم اما،‌ مراکز ویژه مانند اماکنی که نام برده شد به جای هر فصل هر 45 روز یکبار و یا یک ماه یکبار بازدیدهای خود را انجام می‌دهیم. مدیریت پسماند مراکز،‌ رعایت بهداشت سرویس‌های بهداشتی،‌ نظارت بر آب، تهویه محل‌ها، تجهیزات خواب در مراکز شبانه روزی و... همگی در بازدید از این مراکز مد نظر قرار می‌گیرد.

غلامی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش چهره به چهره به مسئولین و ساکنین این مراکز می‌تواند در کاهش بروز مشکلات میکروبی و آلودگی‌ها موثر باشد، اظهار کرد: هدف ما ارتقاء بهداشتی مراکز است و اقدامات قانونی را در اولویت آخر قرار داده‌ایم، چنانچه سالانه حدودا پنج میلیون بازدید از مراکز عمومی توسط بازرسان ما صورت می‌گیرد که به طور متوسط  کار 120هزار مورد آنها ممکن است به شکایت برسد. البته مردم می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره 190 تماس گرفته و شکایات خود را ثبت کنند.

همچنین در ادامه دکتر حسین عرفانی_رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مباحث کنترل بیماری‌ها و بیماریابی در این مراکز، گفت: در این فصل عمده بیماری‌هایی که منتقل می‌شود، عفونت‌های حاد تنفسی و بویژه آنفلوآنزا است که در این راستا یکی از تاکیدات ما وجود تهویه مناسب در گرمخانه‌ها است. علاوه بر آن بهتر است فرد بیمار تا حد ممکن از دیگران جدا باشد تا انتقال بیماری به سایرین به حداقل برسد. همچنین شست‌وشوی مکرر دست‌ها،‌ استفاده از ماسک‌های ساده، مراجعه به موقع به پزشک و... همگی نقش پر رنگی در عدم انتقال بیماری به سایرین دارد. در خصوص شیوع سایر بیماری‌های عفونی میان افراد ساکن در گرمخانه‌ها نیز تمام توصیه‌های لازم به مسئولین گرمخانه‌ها داده شده است.

وی افزود: یک سرماخوردگی ساده که ۹۷ تا ۹۸ درصد موارد آنفلوانزا در این قسمت قرار می‌گیرند، با یک تب و سرفه حاد و علایم خفیف بروز می‌یابد و با استراحت و صرف مایعات گرم و درمان علامتی، زیر یک هفته و تا پنج روز بهبود پیدا می‌کند. اما دو تا سه درصد موارد، این بیماری تبدیل به یک بیماری شدید و عفونت شدید تنفسی می‌شود و ویژگی‌اش هم این است که به بستری در بیمارستان و خدمات بیمارستانی نیاز دارد. 

وی تاکید کرد: پایه اصلی کنترل این بیماری رعایت نکات بهداشتی است، بنابراین شست‌وشوی مرتب دست‌ها بسیار توصیه می‌شود؛ چراکه ویروس آنفلوآنزا از طریق دست حداقل می‌تواند به مدت نیم ساعت قدرت انتقال عفونت را داشته باشد. بر همین اساس باید رفتار بهداشتی به یک فرهنگ تبدیل شود و افراد هنگام سرفه و عطسه دهان خود را بپوشانند و در صورت عدم دسترسی به دستمال حتی از آستین لباس خود استفاده کرده و جلو دهان خود را بپوشانند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار