کد خبر: ۲۴۷۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 03
پذیرش دانشجو در رشته‌هایی مانند پزشکی، قضاوت و حقوق نباید تنها به کسب نمره علمی محدود شود، بلکه باید با تعیین ملاک‌های تخصصی برای بررسی شخصیت و سلامت روان، از ورود افراد بی‌صلاحیت جلوگیری شود
شفا آنلاین>سلامت>رییس جامعه جراحان ایران با انتقاد از شیوه فعلی پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشکی،‌ تاکید کرد:‌ پذیرش دانشجو در رشته‌هایی مانند پزشکی، قضاوت و حقوق نباید تنها به کسب نمره علمی محدود شود، بلکه باید با تعیین ملاک‌های تخصصی برای بررسی شخصیت و سلامت روان، از ورود افراد بی‌صلاحیت جلوگیری شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکترایرج فاضل رییس سابق نظام پزشکی خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجو در رشته‌های مهمی همچون پزشکی و قضاوت که با جان، مال، آبرو و حیثیت افراد سر و کار دارد، باید بر مبنای شاخص‌ها و اصول مشخصی انجام شود، نمی‌توان در را باز گذاشت تا هر کس با هر شخصیت و شرایطی اجازه ورود به رشته‌های علوم پزشکی را داشته باشد.

این استاد پیشکسوت دانشگاه که پیش از این مسئولیت ‌پست های مهمی همچون وزارت بهداشت، وزارت علوم و ریاست فرهنگستان علوم پزشکی را بر عهده داشته است، با بیان اینکه پذیرش دانشجوی پزشکی تنها بر پایه نمره و رتبه علمی صحیح نیست، ادامه داد: ریشه اغلب مشکلات و خطاهای فعلی حوزه بهداشت و درمان کشور نیز به همین مساله یعنی نادیده گرفتن شاخص‌های ضروری برای پذیرش دانشجوی پزشکی برمی گردد.

دکتر فاضل با بیان اینکه همواره با شیوه فعلی گزینش افراد به خصوص گزینش و تفتیش افکار، مخالف بوده‌ام، تاکید کرد: پذیرش دانشجو در رشته‌هایی مانند پزشکی، قضاوت و حقوق نباید تنها به کسب نمره علمی محدود شود، بلکه باید با تعیین ملاک‌های تخصصی برای بررسی شخصیت و سلامت روان، از ورود افراد بی‌صلاحیت جلوگیری شود.

وی، بررسی وضعیت دوران دبیرستان، انجام مصاحبه‌های چندوجهی و تست‌های تخصصی سنجش سلامت روان را برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری دانست و گفت:‌ سیستم فعلی آموزش کشور متعادل نیست و در حال حاضر سیستم افراط و تفریطی حاکم شده، به گونه‌ای که گاهی برای پذیرش دانش‌آموز ابتدایی در مدارس باید از فیلترهای مختلف و مصاحبه‌های گوناگون سلامت روان  گذر کرد، در حالیکه برای پذیرش در رشته‌های مهم علوم پزشکی، تنها ملاک و شاخص پذیرش کسب نمره و رتبه علمی است.

این استاد پیشکسوت دانشگاه در خاتمه شیوه فعلی پذیرش دانشجو را غیر قابل قبول دانست و ادامه داد: سیستم فعلی پذیرش دانشگاه‌ها مصداق واقعی "سر شیپور را برعکس گرفتن" است، در این سیستم هر فردی با هر شخصیتی از سد پذیرش عبور می‌کند. آنطرف سد نیز تونل بزرگی درست کرده‌ایم که انتهایی نداشته و افراد مجبورند با هر شرایطی از انتهای آن خارج شده و هیچ راه بازگشتی ندارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: