کد خبر: ۲۴۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 01
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تا پایان شهریور ۹۸ بالغ بر ۹۰۹ میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۸۰ میلیارد آن مطالبات پیمانکاری و ۳۶۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت‌های دارویی است
شفا آنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اداره سلامت کشور بدون مشارکت خیرین، ابتر است، گفت: به عنوان نمونه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تا پایان شهریور ۹۸ بالغ بر ۹۰۹ میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۸۰ میلیارد آن مطالبات پیمانکاری و ۳۶۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت‌های دارویی است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا زالی در مراسم افتتاح دستگاه‌های CT.SCAN  و C-ARM در بیمارستان اختر که با حضور  اعضای مجمع خیرین کشور در بیمارستان اختر برگزار شد، ضمن تقدیر از خیرین جهت تامین هزینه این دستگاه‌ها،  اظهار کرد: سیاست روشن دانشگاه، تبدیل مجموعه بیمارستان اختر به مرکز متعالی ارتوپدیک در کشور است؛ به عبارت دیگر هدف این است که در ابعاد آموزشی، پژوهشی و خدمات درمانی بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات ارایه شده و در کلیه فرایندها به مرجعیت دست یابیم.

وی با اشاره به اهمیت بحث ارتوپدی در کشور، اظهار کرد: آمار تصادفات و سوانح  در کشور ما از نرم جهانی بالاتر است؛ به گونه‌ای که بیش از دو برابر نرم جهانی قربانیان تصادفات جاده‌ای ماست که این آمار از ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر در سال متغیر است.

وی بخش پنهان این معضل بزرگ را مصدومان تصادفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت:‌ آمار مصدومان ناشی از تصادفات و سوانح ۳ تا ۵ برابر آمار فوتی‌هاست که علاوه بر صدمات جدی، عمدتا جوان و از نیروهای کار فعال جامعه هستند که علاوه بر آسیب روحی و روانی ناشی از آن، بار اقتصادی بالایی را نیز بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تصادف جاده‌ای در کشور رخ می‌دهد، گفت: بیش از ۹۰ درصد قربانیان تصادفات نیازمند مداخلات ارتوپدیک هستند. مشکل بعدی در این خصوص، وارد آمدن آسیب‌های سخت و نرم توامان برای مصدومان است که درمان آن نیازمند مداخلات پیچیده و زمان‌بر است.

وی با اشاره به توان علمی و درمانی بالای بیمارستان‌های دانشگاه، عنوان کرد:‌ به عنوان نمونه بیمارستان اختر توانایی و استعداد تدوین گایدلاین‌های ملی در حوزه ارتوپدی را داراست و در همین راستا از وزارت بهداشت می‌خواهیم که نیم نگاهی به حجم انباشته توانایی‌ها و تجربه در بیمارستان اختر داشته باشند.

انجام بیش از ۲۰ هزار تعویض مفصل در کشور

وی با اشاره به آمار بیش از ۲۰ هزار تعویض مفصل در کشور، گفت: پیش رفتن کشور به سمت افزایش جمعیت سالمندی، تغییرات آرتروزیک و بحث گسترده ناهنجاری های مادرزادی از دیگر مواردی است که اهمیت تقویت و توجه بیشتر به حوزه ارتوپدیک کشور را دو چندان می‌کند.

زالی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مراجعان بیمارستان اختر از قشر کم‌برخوردار جامعه هستند، اظهار کرد:‌ عموما بخش اعظم مراجعان بیمارستان‌های دانشگاه از شهرستان‌ها و از نوع مراجعان ارجاعی نیازمند خدمات درمانی پیچیده هستند که همین امر نیاز و ضرورت حضور و کمک خیرین در حیطه سلامت کشور را پر رنگ‌تر می‌کند.

اداره سلامت کشور بدون مشارکت خیرین ابتر است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اداره سلامت کشور بدون مشارکت خیرین ابتر است، ادامه داد: به عنوان نمونه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تا پایان شهریور ۹۸ بالغ بر ۹۰۹ میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۸۰ میلیارد آن مطالبات پیمانکاری و ۳۶۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت‌های دارویی است.

تاخیر ۱۴ ماهه در پرداخت کارانه کارکنان مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 وی در ادامه به رقم طلب انباشته دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر اشاره کرد و گفت: این رقم انباشته شده از سال ۹۶ حدود ۸۳۰ میلیارد تومان مجموعه طلب ما از نظام بیمه‌ای کشور است. در همین راستا بیش از ۱۴ ماه طلب کارانه همکاران اعضای هیات علمی، پرستاران و کارکنان دانشگاه پرداخت نشده، با این حال هیچ زمان کار درمانی و ارایه خدمت را تعطیل نکردند.

وی با بیان اینکه دانشگاه تا پایان شهریور ۹۸ حدود ۲۳۰ میلیارد تومان به پرسنل بدهکار است، عنوان کرد: همچنین تا امروز تنها ۴۲ درصد  بودجه سنواتی دانشگاه تخصیص پیدا کرده است.

زالی با اشاره به درآمد اختصاصی دانشگاه، ادامه داد: رقمی که دولت در ابتدای سال ۹۸ برای ما در نظر گرفت ۱۳۹۰ میلیارد تومان بود که این رقم تا به امروز ۵۸۰ میلیارد تومان یا ۶۴ درصد میزانِ برآورد شده است. مهمترین علت این کمبود و کسری‌ها این است که این ارقام باید از مردم و بیمه‌ها دریافت شود که مشکلات اقتصادی جامعه نیز در آن تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه وضعیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نمادی از سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور است، گفت:‌ سلامت نیاز روزمره مردم کشور است، بنابراین حضور و کمک خیرین در این حوزه بسیار ارزشمند و ضروری است و ما نیز قدرشناس تمامی خیرین حوزه سلامت کشور که در شرایط سخت حامی و در کنار مردمند، هستیم.

زالی در خاتمه با بیان اینکه خیرین رقیب بخش سلامت کشور نیستند، عنوان کرد: باید این فعالیت‌ها و اقدامات ارزشمند خیرین فرهنگساز در سطح جامعه گسترش پیدا کند.

گفتنی است در این مراسم که با حضور اعضای مجمع خیرین کشور برگزار شد، جمعی از اعضا هزینه مشارکت در ساخت ساختمانی جهت احداث ۶ اتاق عمل مدرن در بیمارستان اختر را متقبل شدند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: