کد خبر: ۲۴۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 01
عدم آموزش جوانان و سیاستگذاری های کلان در این زمینه می تواند وضعیت آسیب‌ پذیری جوانان در برابر HIV و دیگر بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: یکی از نکات قابل توجه در پیشگیری از شیوع ایدز، عدم رفتار تبعیض آمیز با افراد مبتلا به این ویروس است.

به گزارش شفا آنلاین، مینو محرز، با عنوان این مطلب که موج اول بیماری ایدز از طریق خون های آلوده وارد کشور شد و موج دوم از طریق تزریق مشترک موادمخدر بود،گفت: موج سوم از طریق رفتارهای پر خطر جنسی رخ می‌دهد و لزوم توجه ما را به این بخش دو چندان می کند. لذا وجود مداخلات متناسب با فرهنگ برای حفظ سلامت جنسی نوجوانان و جوانان قبل از ازدواج، ضروری و برنامه ریزی برای این امر اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: عدم آموزش جوانان و سیاستگذاری های کلان در این زمینه می تواند وضعیت آسیب‌ پذیری جوانان در برابر HIV و دیگر بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد.

محرز با عنوان این مطلب که روز جهانی ایدز هر سال با شعار جدید که نشان دهنده توجه به راه های نوآورانه کنترل شیوع این بیماری است، آغاز می شود، گفت: شعار امسال نیز توجه به جمعیت های آسیب پذیر اعلام شده و با توجه به شعار وزارت بهداشت که آموزش اطلاع رسانی و تست و درمان؛ همه ما در یک کشتی نشسته ایم است، لزوم مشارکت همه ارگان ها و سازمان ها را در تحقق برنامه نشان می دهد.

این متخصص بیماری های عفونی، افزود: در برنامه جهانی و اهداف ۹۰ ۹۰ ۹۰، نود اول این است که تا سال بعد ۹۰ درصد افرادی را که مبتلا شده‌اند، شناسایی کنیم. سپس ۹۰ درصد افراد شناسایی شده را تحت درمان قرار دهیم. ۹۰ سوم نیز این است که ۹۰ درصد افرادی را که تحت درمان قرار داده‌ایم با آزمایش های تخصصی از موفقیت آمیز بودن درمان آنها مطمئن شویم.

وی گفت: در ۹۰ اول و شناسایی افراد مبتلا به ایدز نقش NGO ها و مشارکت همه و وجود خدمات نوآورانه از جمله کلینیک های سیار و مراکز زنان آسیب پذیر بسیار مهم است. امسال به افزایش اطلاعات و آگاهی عموم جامعه و کمک گرفتن از خود جمعیت آسیب پذیر تاکید ویژه ای داریم. این برنامه در ایران در قالب برنامه های آموزش همسان و راه اندازی باشگاه ها سال ها است که شروع شده و بسیار موفق عمل کرده است و به صورت الگویی بی بدیل در منطقه همواره مورد بازدید و تقدیر بوده است.

محرز ادامه داد: از جمله مسائل قابل تامل در سیستم HIV کشور، انگ و استیگمای موجود و رفتار های تبعیض آمیز نسبت به مبتلایان به ویروس بوده که گاها در ارائه دهندگان خدمات بهداشتی هم شاهد آن هستیم.

برای کاهش انگ موجود لزوم به روز رسانی اطلاعات خدمات دهندگان بهداشتی تحت نظارت مرکز تحقیقات ایدز ضروری است. در حال حاضر شبکه پزشکان درمانگر ایدز با کمک وزارت بهداشت و آموزش های اساتید مرکز تحقیقات ایدز راه اندازی شده است و نیاز این آموزش ها در بخش های دیگر سیستم بهداشتی هم به چشم می خورد.

لذا، امیدواریم سازمان نظام پزشکی در این راستا برنامه ای جامع با مرکز تحقیقات تدوین کند و شبکه ای از پزشکان عمومی و پرستاران و ماماها با هدف آموزش و به روز رسانی اطلاعات در راستای کاهش انگ بیماری ایدز راه اندازی گردد.

وی افزود: از برنامه های موفق مرکز تحقیقات ایدز ایران، راه اندازی باشگاه یاران مثبت است. باشگاه یاران مثبت تحت نظارت مرکز تحقیقات ایدز ایران در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ تاسیس شده است. این باشگاه واقع در بیمارستان امام خمینی(ره)، جنب مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و مرکز تحقیقات ایدز ایران است که همه روزه پذیرای بیماران اچ آی وی مثبت است و در حال حاضر تعداد اعضای آن بیش از ۸۰۰ نفر از سر تا سر کشور است. این باشگاه زیر نظر مرکز تحقیقات ایدز و با کمک افراد HIV مثبت اداره می گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: