کد خبر: ۲۴۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 30
علاوه بر مسائل پزشکی و بهداشتی باید نگاه راهبردی به ایدز داشته باشیم چرا که بیماری ایدز دربرگیرنده مسائل اجتماعی و اقتصادی است و در این زمینه کمیته نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های کنترل ایدز در سطح کشور ایجاد شده است
شفاآنلاین>سلامت>آشنا گفت: اگر آگاهی عمومی درباره ایدز بالا بود، اولین باری که شایعه انتقال آن از تست قندخون پخش شد، مردم فقط به آن می‌خندیدند.

به گزارش شفاآنلاین، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در مراسم روز جهانی ایدز، با بیان اینکه سلامت مردم یکی از اولویت‌های اصلی دولت است، اظهار کرد: در مفاد ۳، ۲۹، ۲۱، ۳۰ و ۴۳ قانون اساسی سلامت به عنوان حقی همگانی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

او گفت: با گذشت سه دهه از همه گیری ایدز و پاسخ کشوری به این بیماری، امروز در آستانه آغاز برنامه پنجم استراتژیک ایدز، در کشور قرار داریم و قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و اسناد بالادستی سلامت پشتیبان این برنامه هستند به صورتی که ایدز دیگر تهدید برای سلامت مردم نباشد.

آشنا با بیان اینکه ایدز محصول سلسله‌ای از عوامل اجتماعی است، گفت: علاوه بر مسائل پزشکی و بهداشتی باید نگاه راهبردی به ایدز داشته باشیم چرا که بیماری ایدز دربرگیرنده مسائل اجتماعی و اقتصادی است و در این زمینه کمیته نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های کنترل ایدز در سطح کشور ایجاد شده است.

او ادامه داد: همکاری بین بخشی گام مهمی است که در چارچوب برنامه استراتژیک چهارم ایدز برداشته شد و اکنون هم نیاز داریم با تدوین برنامه‌ها و استراتژی‌های مشخص، نقش هر دستگاه در رسیدن به برنامه‌های کشوری مشخص شود و شکاف بین بخشی از بین برود.

آشنا با اشاره به ۱۰ گام مهم در برنامه کنترل ایدز، گفت: در طول چند سال گذشته برنامه تشخیص به موقع بیماری شتاب بیشتری گرفته و برنامه کنترل ایدز در برنامه نظام کلان سلامت ادغام شد. همچنین پوشش درمان ایدز افزایش پیدا کرد و بخش قابل توجهی ازبیماران تحت درمان قرار گرفته اند، اما مطالعات حاکی از آن است که هنوز تعداد زیادی از بیماران شناسایی نشده اند، به همین دلیل نیازمند برنامه‌های اثربخش‌تر هستیم و باید برنامه‌های تشخیص و درمان بیماران گسترش پیدا کند.

او با تاکید بر اینکه هرگز بدون توجه بر پیشگیری نمی‌توان به مهار بیماری ایدز رفت، ادامه داد: برنامه‌های پیشگیری نقش قابل توجهی در ایدز دارند و باید سرمایه گذاری بیشتری در حوزه پیشگیری انجام شود. خوشبختانه اطلاع پیدا کردیم که طی سال‌های گذشته گام‌های خوبی در پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به جنین برداشته شده است و با در نظر گرفتن زیرساخت‌های بهداشتی و با توجه به اولویت داشتن مادران و کودکان در نظام بهداشتی انتظار داریم که با اجرای برنامه پنجم استراتژیک ایدز، انتقال اچ آی وی از مادر به جنین در آینده به شدت کاهش پیدا کند.

آشنا اظهار کرد: برنامه کاهش آسیب در مهار ایدز نقش مهمی دارد، اما نیازمند تقویت، گسترش و ارتقاء برنامه هستیم. در چارچوب سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، توجه به میزان اثربخشی برنامه‌ها بسیار ضرورت دارد و انتظار داریم که با صرف هزینه کمتر به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. پیشنهاد داریم که اجزاء اصلی این برنامه از نظر هزینه اثربخشی بررسی و راهکار‌های موثر جایگزین روش‌هایی که نتایج کارآمد ندارند، شوند.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه حفظ منزلت و کرامت بیماران ایدز بسیار حائز اهمیت است، گفت: بدون حفظ حرمت افراد نمی‌توان خدمات موثری به بیماران داد و فراهم کرد. کسی که با ویروس ایدز زندگی می‌کند، بیش از دیگران از این بیماری آگاهی دارد و دست و پنجه نرم کردن با رنج بیماری به تنهایی کافی است تا حیات اجتماعی فرد تحت تاثیر قرار گیرد، اگر به این‌موضوع تبعیض به ویژه در محیط‌های بهداشتی و درمانی هم اضافه شود، دیگر امیدی برای بیماران باقی نمی‌ماند.

او با اشاره به اینکه نیازمند یک استراتژی ارتباطی و رسانه‌ای موثر هستیم، گفت: بدون نظام ارتباطاتی شفاف، موثر و کارآمد نمیتوان انتظار همکاری بین بخشی را داشت. اگر ما به اندازه کافی آگاهی داده بودیم، در ماجرای لردگان هیچکس نمی‌توانست ادعا کند که به دلیل اقدام یک بهروز و در اثر آزمایش دیابت مردم به اچ آی وی مبتلا شده اند.

آشنا افزود: اگر آگاهی عمومی در ایدز بالا بود، اولین باری که شایعه انتقال ایدز از تست قند خون پخش شد، مردم فقط به آن می‌خندیدند در حالیکه به دلیل فقدان آگاهی عمومی و مهمتر از همه فقدان سرمایه اجتماعی دولت، مردم نه تنها این شایعه را باور کردند، بلکه گفتند ما حقیقت را نمی‌گوییم.

او تاکید کرد: کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه ایدز اجتماعی بوده و تنها توان دفاعی یک جامعه سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به نهاد‌های حاکمیتی است. باید قبول کنیم که ما فقط با ایدز در سطح فردی روبرو نیستیم، باید نگران تضعیف سرمایه‌های اجتماعی و قوت دفاعی جامعه در برابر شایعه‌ها و اخبار مخرب و بی اعتمادی‌های باشیم.

مشاور رئیس جمهور گفت: از همه کسانی که در حوزه مهار اچ آی وی فعالیت می‌کنند، درخواست میکنم که با مرور دست آموخته‌ها و به خصوص آنچه در لردگان اتفاق افتاد، رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم که نتیجه آن مهار هرچه سریعتر بیماری ایدز باشد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: