کد خبر: ۲۴۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 20
در حال حاضر آنفلوانزا در کشور شایع شده است که مهم ترین عامل شیوع آن، عدم رعایت بهداشت فردی و جمعی است. زیرا، آنفلوانزا به عنوان یک بیماری واگیردار، به سرعت افراد را درگیر می کند.
شفاآنلاین>سلامت>روزهای سرد سال که از راه می رسد، بیماری هایی مثل سرماخوردگی هم بیشتر می شود. اما، نباید از همین بیماری ساده هم غافل شد، چون می تواند با عوارض خطرناکی همراه باشد.

به گزارش شفاآنلاین، این روزها که هوا رو به سردی می رود، عطسه و آبریزش بینی هم زیاده شده و اینها علائمی از یک سرماخوردگی ساده است که اغلب مردم در روزهای پاییز و زمستان، حداقل یکبار دچار آن می شوند. این در حالی است که نوع شدید این علائم می تواند زمینه ابتلا به آنفلوانزا باشد که می بایست نسبت به عوارض این بیماری، قدری جدی تر بود.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، به تفاوت این دو بیماری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آنفلوانزا در کشور شایع شده است که مهم ترین عامل شیوع آن، عدم رعایت بهداشت فردی و جمعی است. زیرا، آنفلوانزا به عنوان یک بیماری واگیردار، به سرعت افراد را درگیر می کند.

وی با عنوان این مطلب که علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا، در ابتدا شبیه یکدیگر هستند، افزود: سرماخوردگی نیازی به درمان دارویی ندارد و با استراحت و خورد مایعات گرم مثل سوپ، منجر به بهبود فرد مبتلا می شود. در حالی که علائم آنفلوانزا بعد از دو سه روز از ابتلا، با دردهای شدید استخوانی، تب و لرز، ضعف عمومی و بی حالی و...، همراه است که نوع شدید آن می تواند منجر به ذات الریه شود که در این صورت فرد می بایست بستری و تحت درمان قرار گیرد.

خسرونیا ادامه داد: متاسفانه بعضی از افرادی که دچار ذات الریه می شوند، ممکن است به درمان جواب ندهند و منجر به مرگ فرد بیمار شود. 

وی با بیان این مطلب که ویروس آنفلوانزا هر روز در حال تغییر است، گفت: تزریق واکسن فقط می تواند شدت بیماری را کاهش دهد. در حالی که در بعضی موارد یک نفر به طور همزمان درگیر دو سه نوع ویروس آنفلوانزا می شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اشاره به شایع شدن آنفلوانزا در کشور، افزود: به دنبال سرد شدن هوا، حضور فرد مبتلا در محیط بسته همچون کلاس های درس، می تواند سایر دانش آموزان را مبتلا کند و این بیماری به خانواده ها نیز منتقل می شود. 

خسرونیا با عنوان این مطلب که داروی خاصی برای درمان آنفلوانزا وجود ندارد، گفت: افراد مبتلا تحت درمان های دارویی قرار می گیرند تا از این طریق، از بروز عارضه های بعدی این بیماری جلوگیری شود.

در همین حال، مهتاب ربانی متخصص گوش و حلق و بینی، با عنوان این مطلب که یکی از علل بروز عفونت های گوش در کودکان، سرماخوردگی است، گفت: کودکانی که دچار سرماخوردگی می شوند، همزمان و یا با تاخیر، دچار گوش درد می شوند، به طوری که پشت پرده گوش دچار التهاب شده و گاهی منجر به پارگی پرده گوش و خروج چرک می شود که همین مسئله موجبات نگرانی والدین را فراهم می کند.

هوشنگ ساغری استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا، گفت: برخی از مردم سرماخوردگی را با آنفلوانزاهای خطرناک و مرگبار اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند اگر کسی واکسن آنفلوانزا را بزند، دیگر نباید مبتلا به این بیماری‌ها شود که این تصور اشتباه است. واکسن آنفلوانزا فقط در مقابل ابتلا به آنفلوانزاهای خطرناک و مرگبار ایمنی ایجاد می‌کند و تاثیری در پیشگیری از سرماخوردگی فصلی ندارد.

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی، با اشاره به اینکه آنفلوانزا بیماری رایج فصل سرما است که با برودت هوا شیوع بیشتری پیدا می‌کند، گفت: عفونت‌های ویروسی که عامل سرماخوردگی یا آنفلوانزا هستند، از عواملی است که دستگاه تنفسی را دچار مشکل می‌کنند.

وی افزود: بهترین روش پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا، رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، خودداری از تماس دست با چشم، بینی و دهان، استفاده از دستمال یک‌بارمصرف، حفظ فاصله با افراد مبتلا و تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا است.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: