کد خبر: ۲۴۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 19
نیمی از جمعیت جهان در برابر این عفونت آسیب‌پذیر هستند و به نظر می‌رسد مقاومت در برابر داروهای معمول مالاریا در حال افزایش است
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات نشان می‌دهد برخی از سوپ‌های سنتی ممکن است به اندازه داروهای برجسته ضد مالاریا در مبارزه با این بیماری موثر باشند.

به گزارش شفا آنلاین، هر ساله حدود ۵۰۰ هزار نفر در سراسر جهان در اثر مالاریا جان خود را از دست می‌دهند که بسیاری از آن‌ها کودکان هستند. هم‌چنین صدها هزار نفر نیز به طور جدی توسط این انگل که از طریق نیش پشه‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود، بیمار می‌شوند.

نیمی از جمعیت جهان در برابر این عفونت آسیب‌پذیر هستند و به نظر می‌رسد مقاومت در برابر داروهای معمول مالاریا در حال افزایش است.

محققان کالج امپریال لندن و بیمارستان "گریت اورموند استریت"  پس از کشف داروی ضد مالاریای آرتمیسین در "گَندِواش"، گیاهی که در داروهای چینی باستان از آن برای مقابله با تب استفاده می‌شد، تحقیقات مربوط به تاثیر احتمالی درمان‌های سنتی را آغاز کردند.

دانشمندان دریافتند که برخی از آبگوشت‌ های سنتی سبزیجات و گوشت چرخه زندگی "پلاسمودیوم فالسیپاروم"، تک سلولی که باعث ۹۹ درصد از مرگ و میرهای ناشی از مالاریا می‌شود را مختل می‌کند.

در این تحقیق از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدرسه‌ای در لندن خواسته شد تا نمونه سوپ‌ها و آبگوشت‌های خانگی با استفاده از دستورالعمل‌های خانوادگی خود که نسل به نسل منتقل شده را برای محققان بیاورند. پیشینه قومی این کودکان از سراسر اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه متغیر بوده است.

محققان عصاره‌های ۵۶ نمونه از این آبگوشت‌ها را به مدت سه روز محل کشت‌های مختلف "پلاسمودیوم فالسیپاروم" قرار دادند تا این موضوع را بررسی کنند که کدام یک از آن‌ها قادر به متوقف کردن رشد انگل‌های نابالغ جنسی هستند. آن‌ها هم‌چنین این موضوع را ارزیابی کردند که آیا نمونه‌ها می‌توانند بلوغ جنسی، مرحله‌ای که انگل می‌تواند پشه را آلوده کند را مسدود کنند یا خیر.

در بسیاری از این نمونه‌ها سرعت رشد انگل افزایش یافت اما پنج نمونه از آبگوشت‌ها رشد را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده و دو نمونه نیز به اندازه "دی‌هیدروآرتمیزینین"، یکی از داروهای پیشروی ضد مالاریا موثر بودند. دو مورد دیگر نیز در انسداد بلوغ جنسی انگل‌ها  بیش از ۵۰ درصد موثر بودند، بنابراین به طور بالقوه مانع از انتقال مالاریا می‌شوند.

دستورالعمل‌های پخت آبگوشت‌های مبتنی بر سبزیجات، مرغ و گوشت گاو گوناگون بوده و هیچ ماده خاصی در نمونه‌هایی که فعالیت‌های ضد مالاریایی داشته‌اند، مشترک نبوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: