کد خبر: ۲۴۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 19
کم‌خونی، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، کم‌تحرکی، گرفتگی عروق در پاها، غلبه بلغم و سودا، ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و به طور کلی هر عاملی که موجب شود خون در بدن به‌ خوبی گردش نکند، در بروز سردی پا‌ها نقش دارند
شفا آنلاین>سلامت>یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: سردی پا‌ها یکی از مشکلات شایع افراد به ویژه در سرماست که به کمک برخی راهکار‌های طب سنتی می‌توان این عارضه را رفع کرد.

به گزارش شفا آنلاین، حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره عوامل موثر در بروز سردی پاها اظهار کرد: کم‌خونی، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، کم‌تحرکی، گرفتگی عروق در پاها، غلبه بلغم و سودا، ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و به طور کلی هر عاملی که موجب شود خون در بدن به‌ خوبی گردش نکند، در بروز سردی پا‌ها نقش دارند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: افرادی که به سردی پا‌ها دچار هستند باید از مصرف غذا‌های با طبع سرد مانند غذا‌های ساندویچی، سوسیس، کالباس، کنسرو شده، شیرینی‌های قنادی، نوشابه‌های گازدار و غذا‌های حجیم و چرب پرهیز کنند. این عارضه در زنان، افراد بالای ۴۵ سال و مبتلایان به دیابت و کم‌خونی بیشتر شایع است.

گرم کننده‌های طبیعی بدن

عظمایی افزود: مبتلایان به سردی پا‌ها باید از غذا‌های با طبع گرم و‌ تر مانند گوشت گوسفند، بلدرچین و انجیر در رژیم غذایی خود استفاده کنند. مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها به مقدار کافی به ویژه در مبتلایان به کم‌خونی نقش موثری در گرم کردن بدن دارد. تحرک و ورزش ملایم مانند پیاده‌روی هم موجب می‌شود تا گرمی بدن (طبع دَم) افزایش پیدا کند.

او تأکید کرد: اگر سردی پا‌ها ناشی از کم‌خونی باشد، افراد باید از ترکیب تره، جعفری و اسفناج خرد شده به همراه غذا استفاده کنند همچنین آنها می‌توانند عدس را با پیاز بپزند و موقع مصرف مقداری گلپر و فلفل قرمز به آنها اضافه و میل کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: افرادی که از سردی پا‌ها رنج می‌برند برای رفع مشکل خود می‌توانند هر یک از گیاهان زنجبیل، دارچین و تخم گشنیز را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنند و یک قاشق مرباخوری از مخلوط پودر شده را به همراه سه تا چهار لیوان آب در قوری بریزند و موقع مصرف عسل یا نبات را به آن اضافه و میل کنند. این دمنوش به رفع سردی پا‌ها در مبتلایان به دیابت بسیار کمک می‌کند البته این اشخاص باید این دمنوش را به همراه توت خشک یا مویز مصرف کنند.

عظمایی گفت: ترکیب دمنوش‌های جنسینگ، زعفران و گل بنفشه یا سورنجان و هل هم نقش موثری در رفع سردی پا‌ها دارد. ماساژ پا‌ها و کف پا‌ها با روغن‌های گرم مانند بادام تلخ، سیاه‌دانه، اسپند، سقز، دارچین، زنجبیل، بابونه و کنجد هم به برطرف شدن سردی پا‌ها کمک می‌کند.

او اظهار کرد: مبتلایان به سردی پا‌ها همچنین می‌توانند پا‌ها و کف پا‌های خود را با ترکیب روغن کوهان شتر و بادام تلخ ماساژ دهند. پوشیدن جوراب‌های پشمی، بادکش گرم پاها و استفاده از کرسی هم به گرم شدن پا‌ها بسیار کمک می‌کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: اشخاصی که از سردی پا‌ها رنج می‌برند برای برطرف شدن مشکل خود می‌توانند یک عدد آجر سفالی را روی بخاری گرم کنند و پس از گرم شدن یک حوله دور آن بپیچند سپس آن را روی کف پا قرار دهند.

عظمایی یادآوری کرد: زالو درمانی در صورت نیاز زیر نظر متخصص طب سنتی پس از اصلاح طبع هم از دیگر مواردی هستند که به رفع سردی پا‌ها کمک می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: