کد خبر: ۲۴۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 19
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند بیمارانی که سی‌تی اسکن را انجام می‌دهند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید و سرطان خون قرار دارند. این آمار در میان زنان و بیماران زیر ۴۵ سال بیشتر است
شفا آنلاین>سلامت>بررسی جدیدی که در تایوان انجام شده، نشان می‌دهد که پرتوهای ناشی از سی‌تی اسکن می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

به گزارش شفا آنلاین، پژوهشگران در بررسی جدیدی دریافته‌اند که قرار گرفتن در معرض پرتوهای دستگاه سی‌تی اسکن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید و سرطان خون را افزایش دهد.

پژوهشگران تایوانی، این بررسی را بر اساس پایگاه داده‌های مربوط به بیمه ملی سلامت انجام دادند که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ جمع‌آوری شده بود. آنها در این پژوهش، ۲۲ هزار و ۸۵۳ بیمار مبتلا به سرطان تیروئید، ۲۰ هزار و ۱۵۷ بیمار مبتلا به سرطان خون و ۲۰ هزار و ۱۵۷ بیمار مبتلا به گروهی از سرطان خون موسوم به "لنفوم غیرهاجکین"(NHL) را مورد بررسی قرار دادند.

هدف پژوهشگران از ارزیابی داده‌های بیمه ملی سلامت این بود تا اطلاعات مربوط به جمعیت‌شناسی و پزشکی را در تشخیص بیماری و تجویز دارو بررسی کنند.

نتایج این پژوهش نشان داد بیمارانی که به سرطان تیروئید و سرطان خون مبتلا می‌شوند، احتمالا بیشتر در معرض پرتوهای ناشی از سی‌تی‌ اسکن قرار داشته‌اند.

بررسی‌هایی که در آنها بیمارانی از گروه‌های مسن وجود داشتند، ارتباطی میان قرار گرفتن در معرض پرتو سی‌تی اسکن و ابتلا به لنفوم غیرهاجکین را نشان ندادند اما خطر ابتلا به لنفوم غیرهاجکین به خاطر قرار گرفتن در معرض پرتوهای سی‌تی اسکن، در بیماران بین ۳۶ تا ۴۵ سال، تا سه برابر بیشتر بود.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند بیمارانی که سی‌تی اسکن را انجام می‌دهند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید و سرطان خون قرار دارند. این آمار در میان زنان و بیماران زیر ۴۵ سال بیشتر است.

"یو هسوان جونی شاو" یکی از نویسندگان این پژوهش گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که پرتوهای ناشی از سی‌تی اسکن می‌توانند خطر ابتلا به سرطان تیروئید و سرطان خون را در بزرگسالان تمامی سنین و لنفوم غیرهاجکین را در بزرگسالان جوان افزایش دهند. میزان خطر ابتلا به این مشکل، در بیمارانی که سی‌تی اسکن بیشتری انجام می‌دهند، بیشتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: