کد خبر: ۲۴۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 19
تمام کودکان کار ایرانی و غیر ایرانی می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت کشور، خدمات سطح یک مانند ویزیت پزشک، دریافت مکمل و مراقبت را به شکل رایگان دریافت کنند
شفاآنلاین>سلامت>رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت ضمن اعلام بیماری‌های شایع کودکان کار و همچنین تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهبود سلامت کودکان زیر پنج سال، در عین حال از راه‌اندازی 20 بانک شیرمادر تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر غزال شریعت‌پناه، با بیان شعار امسال روز جهانی کودک مبنی بر" آینده را باید ساخت"، گفت: تاکید امسال بر پایش سلامت روان کودکان است، بر بازی با کودکان و ارتقاء سطح تکاملی آنها تاکید بیشتری بیشتر می‌شود و خانواده‌ها باید به این هدف توجه بیشتری داشته باشند.

کاهش چشمگیر سوء تغذیه و کوتاه‌ قدی در کودکان ایرانی

وی با بیان اینکه میانگین سوءتغذیه در کودکان ایرانی به شدت کاهش یافته است، گفت: این موضوع یکی از موارد مهم در سنجش سلامت کودکان است که اکنون بسیار بهبود یافته است؛ به گونه‌ای که علاوه بر بهبود سوءتغذیه، شاهد کاهش کوتاه قدی کودکان نیز هستیم. 

خوشبتخانه کودکان از نظر سلامت عمومی در وضعیت مناسبی قرار دارند و عمده بیماری‌های تشکیل دهنده کودکان همچنان بیماری‌های واگیر مانند عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های ویروسی شایع و عفونت‌های ادراری است. این اداره به سلامت کودکان زیر پنج سال رسیدگی می‌کند و از آنجایی که بیماری‌های غیرواگیر زیادی در این گروه نداریم، عمده فعالیت اداره ما نیز در خصوص بیماری‌های واگیر بوده است.

روند رو به رشد چاقی در کودکان کشور

وی درخصوص میزان بروز چاقی و اضافه وزن در گروه سنی کودکان پنج ساله،‌ اظهار کرد: میانگین چاقی در کودکان نسبت به سالیان گذشته با روند افزایشی روبه‌رو بوده است که برنامه‌های مداخلاتی تغذیه در آن در حال اجرا است اما، نکته قابل توجه آن است که عمده بروز اضافه وزن در سنین بعد از پنج سالگی دیده می‌شود. رصد نوع تغذیه کودکان از زمان آغاز اضافه شدن تغذیه کمکی به برنامه غذایی کودک در بسته‌های تغذیه‌ای، همگی از جمله رویکردهایی است که جلوی چاقی کودکان گرفته شود. 

شریعت‌پناه با تاکید بر اهمیت تغذیه با شیر مادر، به فواید آن نیز اشاره کرده و افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر به شدت در کاهش میانگین چاقی کودکان تاثیر دارد؛ به همین دلیل ما تاکید می‌کنیم تا پایان شش ماهگی کودک تنها با شیر مادر تغذیه شود. همچنین از آنجایی که شیر مادر یک موجود زنده و دارای سلول است، هیچ چیزی جایگزین آن نمی‌شود.

 مقالات بسیار متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکانی که در شش ماه اول با شیر مادر تغذیه می‌شوند و این تغذیه تا دو سالگی ادامه می‌یابد، آی‌کی‌یو بهتری داشته، سرعت رشد سلول‌های مغزی در آنها بهتر است، کمتر دچارگوش درد چرکی شده، در بزرگسالی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی در آنها کاهش یافته و حتی می‌تواند باعث کم شدن آمار ابتلا به سرطان خون در این کودکان نیز باشد. 

افتتاح 20 بانک شیر مادر تا پایان امسال

وی در خصوص روند اجرای طرح بانک شیر مادر برای دستیابی کودکان محروم از شیر مادر، اظهار کرد: وزارت بهداشت در نظر دارد تا پایان سال در سراسر کشور 20 بانک شیرمادر دایر کند. تاکنون پنج بانک شیر مادر در شهرهای تبریز، شیراز، یزد، همدان و به تازگی در تهران آغاز به کار کرده‌اند. بانک شیر مادر شهر تهران دو روز قبل در بیمارستان اکبرآبادی افتتاح شده است. خوشبختانه تاکنون استقبال مادران برای اهدای شیر بسیار خوب بوده است و باید کار تبلیغاتی در این زمینه بیشتر انجام شود.

شایع‌ترین سرطان در کودکان

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در خصوص میزان ابتلا به سرطان در کودکان،‌ گفت: درحال حاضر شایع‌ترین سرطان در کودکان سرطان خون در سراسر جهان است. البته سرطان‌های دیگر نیز میان کودکان وجود دارد که آمار بالایی را به خود اختصاص نمی‌دهند.

سوء تغذیه و بیماری‌های عفونی در کودکان کار

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره برنامه‌های نظارتی وزارت بهداشت بر سلامت کودکان کار، گفت: تمام کودکان کار ایرانی و غیر ایرانی می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت کشور، خدمات سطح یک مانند ویزیت پزشک، دریافت مکمل و مراقبت را به شکل رایگان دریافت کنند.

 در این زمینه برای ساماندهی کودکان کار همکاری‌هایی نیز با وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی و سازمان شهرداری‌ها داریم. طبق آمارهایی که به دست ما رسیده است عمده بیماری‌هایی که از کودکان کار گزارش شده بیماری‌های عفونی بویژه بیماری‌های عفونی خاص مانند شپش سر است؛ البته این درحالی است که سوء تغذیه در این کودکان نیز بیشتر است.

شریعت‌پناه در خصوص میزان بروز بیماری‌های عفونی جنسی در کودکان کار نیز اظهار کرد: از آنجایی که ممکن است این کودکان مورد تجاوز قرار گیرند، میانگین HIV و عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی مانند پاپیلومای انسانی«HPV» در این کودکان بالاتر است، اما آمار دقیقی از آن وجود ندارد.

16 برنامه مراقبتی برای کودکان تا 5 سالگی

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای سلامت کودکان، افزود: برنامه‌های مراقبتی از کودکان زیر پنج سال حتی در صورتی که بیماری‌ خاصی هم نداشته باشند، به شکل منظم انجام می‌شود. تا پایان پنج سالگی 16 برنامه مراقبتی برای هر کودک درنظر گرفته‌ایم که شامل سلامت بینایی، شنوایی، تغذیه و...است. در کنار مراقبت‌هایی که از کودکان صورت می‌گیرد، برنامه‌های مشاوه‌ای برای مادران نیز داریم و اگر کودکی دارای بیماری باشد به شکل خاص از او مراقبت می‌کنیم.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات موجود این است که پس از آنکه واکسیناسیون کودکان در 18 ماهگی تمام می‌شود، مراجعات خانواده‌ها به مراکز ما کاهش می‌یابد. توصیه می‌کنیم مراجعات خود به مراکز بهداشتی_درمانی مارا قطع نکنند تا بتوانیم به شکل مستمر سلامت کودکان‌شان را رصد کنیم.

وی در خصوص برنامه‌های سلامت دهان و دندان کودکان نیز اظهار کرد: برنامه مراقبت از سلامت دهان و دندان در بسته خدمتی وزارت بهداشت برای کودکان وجود دارد. فلورایدتراپی و وارنیش‌تراپی در بسته موجود است و طبق گزارشات وضعیت سلامت دهان و دندان بسیار بهبود یافته و نیاز به مداخلات پیشرفته پزشکی به شدت کاهش یافته است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: