کد خبر: ۲۴۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 18
از مهمترین علائم مسمومیت با گاز کربن مونوکسید سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، درد‌های شکمی، بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و تنگی مردمک‌ها است
شفاآنلاین>سلامت>مطلق گفت: مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی‌بو، بی‌مزه است که در روزهای سرد سال باید خطر مسمومیت با این گاز را جدی گرفت.

به گزارش شفاآنلاین،محمد اسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر و بلایا، اظهار کرد: با شروع فصل سرما و استنشاق گاز کربن مونوکسید خبر‌های تلخی شنیده می‌شود.
 
او افزود: استشمام و قرارگیری در معرض گاز کربن مونوکسید باعث جذب این گاز خطرناک در بدن می‌شود، این ماده از طریق پوست به جریان خون و تمامی ارگان‌های حیاتی مانند: قلب، مغز و شش‌ها حمله کرده و خطرات جبران ناپذیری را برای افراد به دنبال دارد.
 
مطلق، در خصوص خطرات گاز کربن مونوکسید بیان کرد: گاز کربن مونوکسید، گازی بی رنگ و بی بو است که در اولین ساعات انتشار آن فرد متوجه بو و علائم آن نمی‌شود. این گاز همیشه با احتراق و سوختن درمحیط‌ بسته و فاقد اکسیژن خود را نشان می‌دهد.
 
او در ادامه افزود: از خطرناکترین منابع تولید گاز کربن مونوکسید در روز‌های سرما می‌توان به اجاق گاز، آبگرمکن، چراغ‌های گازی خوراک پزی، دیزل‌های تولید برق خانگی در زمان قطع برق، بخاری گازی، شومینه و حتی روشن بودن خودرو درمحیط بسته پارکینگ خانه اشاره کرد.

او افزود: از مهمترین علائم مسمومیت با گاز کربن مونوکسید سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، درد‌های شکمی، بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و تنگی مردمک‌ها است.
 
مطلق تاکید کرد: از بخاری‌های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد حتی الامکان استفاده نشود. در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، قرار نگیرید.
 
قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سالم بودن مسیر دودکش ساختمان و بدون ترَک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل کنید.
 
در زمان بروز باد، باران و یا بارش برف شدید امکان آسیب دیدن کلاهک دودکش وجود دارد، همچنین برخی از پرنده‌ها به دلیل گرم بودن این مکان برروی آن آشیانه می‌سازند که می‌تواند سبب مسدود شدن مسیر دودکش و بروز مسمومیت در افراد شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: