کد خبر: ۲۴۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 18
سال گذشته بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار بیمار خارجی از کشورهای همسایه برای درمان به ایران آمدند و امسال این آمار افزایش خواهد یافت
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال گذشته بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار بیمار خارجی از کشورهای همسایه برای درمان به ایران آمدند و امسال این آمار افزایش خواهد یافت.

به گزارش شفا آنلاین، سعید هاشم زاده افزود: حدود ۷۲ هزار نفر از این تعداد بیمار خارجی در بیمارستان های کشور بستری شدند و بقیه خدمات سرپایی پزشکی دریافت کردند. البته با توجه به تعداد بیماران خارجی که از ابتدای سال ۹۸ به ایران آمده اند، تعداد گردشگران سلامت امسال بیش از سال گذشته خواهد بود.

ظرفیت درآمد ارزی جذب بیمار خارجی در کشور بیش از پنچ برابر وضع فعلی است و به راحتی می توانیم ۲ تا ۲.۵ میلیون بیمار خارجی را به خصوص در حوزه سرپایی در سال در مراکز درمانی کشور پاسخگو باشیم و رسیدن به این هدف با برنامه ریزی قابل انجام است.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت: ۷۰ درصد مراجعات گردشگران سلامت از کشورهای خارجی برای پنج بیماری و خدمت پزشکی شامل زنان و زایمان، چشم، ارتوپدی، زیبایی و قلب و عروق است و ۳۰ درصد سایر خدمات پزشکی را دربرمی‌گیرد.

وی افزود: خدمات پزشکی به بیماران خارجی تعرفه گذاری شده است. این تعرفه ها اردیبهشت سال ۹۷ ابلاغ شده است و با تعرفه خدمات به بیماران داخلی تفاوت دارد چون در کشور حتی در بخش خصوصی برای خدمات پزشکی به بیماران ایرانی یارانه داده می شود و لزومی ندارد به بیماران خارجی یارانه داده شود به همین علت تعرفه خدمات پزشکی به بیماران خارجی بین دو تا سه برابر تعرفه همان خدمات برای بیماران ایرانی است.

هاشم زاده گفت: به طور متوسط هر بیمار خارجی حدود سه هزار دلار برای خدمات پزشکی در ایران هزینه می کند اما درآمدزایی خدمات گردشگری سلامت فقط به خدمات پزشکی محدود نمی شود زیرا این افراد خدمات غیر درمانی و گردشگری دیگری هم دریافت می کنند و اغلب یک یا چند نفر همراه هم دارند بنابراین درآمد صنعت گردشگری سلامت در ایران باید با در نظر گرفتن همه این جوانب محاسبه شود.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت: خدمات طب سنتی یا طب آلترناتیو که از طریق بیمارستان ها و مراکز درمانی مجاز و دارای مجوز گردشگری سلامت فعالیت می کنند نیز محاسبه شده است و مراجعان خارجی برای دریافت این خدمات نیز در آمار حدود ۵۵۰ هزار گردشگر خارجی که سال ۹۷ به ایران آمده اند در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: از سال ۹۳ آیین نامه ای برای اعطای مجوز پذیرش بیماران بین الملل در مراکز درمانی تدوین و ابلاغ شده است. بر اساس این آیین نامه و چک لیست های موجود بیمارستان های متقاضی مجوز پذیرش بیمار خارجی بازرسی می شوند و اگر شرایط را داشته باشند به آنها مجوز داده می شود.

وی گفت: گواهینامه جذب بیمار بین الملل از سال ۹۳ صادر می شود و ۱۶۶ بیمارستان در کشور مجوز جذب بیمار خارجی داشتند. از این تعداد حدود ۵۰ بیمارستان دولتی یا خیریه هستند و ۶ مرکز جراحی محدود نیز مجوز جذب بیمار خارجی گرفته اند. از این تعداد ۱۰۰ بیمارستان را مجدد بررسی کردیم و ۱۰۰ مرکز توانستند گواهینامه جذب بیمار خارجی را تمدید کنند و مراحل بازرسی و تمدید مجوز توریسم درمانی این مراکز ادامه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: