کد خبر: ۲۴۶۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 17
برای تأمین داروهای هایتک نیاز است به شرکت‌های دانش‌بنیان تکیه کنیم همچنین تقویت بخش تحقیق و توسعه این شرکت‌ها ازجمله مباحثی است که باید به آن توجه ویژه کرد
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: برای کاهش وابستگی به محصولات خارجی باید شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه هم‌اندیشی رؤسای مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد علوم دارویی که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر 97 درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: قبل از انقلاب فقط توانایی تولید 25 درصد از داروهای مورد نیاز را داشتیم که همین مقدار هم توسط شرکت‌های چندملیتی در کشور تولید می‌شد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر 3 درصد داروهای وارداتی کشور 2.5 برابر 97 درصد داروهای تولید داخل ارزبری دارد، اظهار داشت: این موضوع به این دلیل رخ داده که اغلب داروهای وارداتی ما هایتک هستند و اگر بتوانیم آنها را بومی‌سازی کنیم، قیمت آنها به یک پنجم کاهش خواهد یافت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه 1.2 جی‌دی‌پی صرف این داروها می‌شود، اظهار داشت: در کشورهای توسعه‌یافته این عدد بین 0.6 تا 0.7 است و این رقم در کشور ما به این دلیل بالاست که ما از ارز زیادی را صرف واردات این داروها می‌کنیم.

نمکی با اشاره به دستورش مبنی بر ممنوعیت واردات داروهایی که تولید داخل دارند، اظهار داشت: بلافاصله پس از حضور در وزارت بهداشت در اولین اقدام دستور دادیم که واردات داروهایی که تولید داخل دارند ممنوع شود تا از این طریق بتوانیم از کالاهای ایرانی حمایت کنیم.

وی افزود: در بازه‌ای از زمان شاهد حجم واردات داروهای برند با قیمت بالا در کشور بودیم که این شرکت‌های دارویی هزینه مارکتینگ و بسته‌بندی را به راحتی پرداخت می‌کردند و برخی از مسئولان ما به دلیل اینکه این داروها مارژین بالاتری داشتند راغب بودند که این داروها توسط مردم مصرف شود، همچنین متأسفانه مشاهده می‌کردیم که در دفترچه بیمه بیمار، خرید داروی ایرانی ذکر شده، اما داروی خارجی به دست بیمار می‌رسید و این تفاوت قیمت نیز از جیب مردم پرداخت می‌شد.

 لزوم تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را برای شکستن این زنجیره باطل به کار گرفتیم، اظهار داشت: برای تأمین داروهای هایتک نیاز است به شرکت‌های دانش‌بنیان تکیه کنیم همچنین تقویت بخش تحقیق و توسعه این شرکت‌ها ازجمله مباحثی است که باید به آن توجه ویژه کرد.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم، بودجه شرکت های دانش‌بنیان را 70 درصد اضافه کردیم به این دلیل که معتقد بودم باید از نخبگان کشور حمایت کرد و هیچ راهی برای برون‌رفت از تنگناها به جز تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در گذشته بسیاری از کارهای تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویان به محصول تبدیل نمی‌شد و ما در این زمینه تلاش کردیم پیوند بین دانشگاه و صنعت صورت گیرد که خوشبختانه با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان این اتفاق رخ داد.

نمکی در ادامه سخنانش به دانشمندان و فعالان عرصه دانش‌بنیان توصیه کرد به جای اینکه به دنبال اقداماتی که دیگران انجام داده‌اند باشید و به دنبال مهندسی معکوس بروید، باید وقت کمتری را در این حوزه بگذارید، هر چند که من معتقدم در شرایط تحریم نیز با مهندسی معکوس می‌توان تولید را تقویت کرد، اما باید جوانان ما به دنبال تولید محصولات جدیدتری باشند و ما راه را برای تقویت آنها هموار می‌کنیم.

کمبود 21 قلم دارو

نمکی با بیان اینکه با همت شرکت‌های دانش‌ بنیان و کارخانه‌های داروسازی کمبود داروی ما در حال حاضر نسبت به همین روز در سال گذشته به یک‌سوم رسیده است،‌اظهار داشت: سال گذشته در همین بازه زمانی با کمبود 70 دارو مواجه بودیم در حالی که اکنون تنها 21 قلم دارو کمبود داریم.

وزیر بهداشت گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید به بازارهای جهانی فکر کنند و تنها با این اندیشه که می‌شود محصولات را در بازار داخل به فروش رساند، این شرکت‌ها موفق نخواهند بود.

وی خطاب به این شرکت‌ها گفت: اگر می‌خواهید در بازار جهانی حضور پیدا کنید، باید به دنبال کسب استانداردهای بین‌المللی باشید و ورود به بازار جهانی نیازمند رعایت سلیقه جهانی است.

وی در ادامه در خصوص بودجه این شرکت‌ها نیز توضیح داد: شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری سازمان غذا ودارو باید تبصره‌هایی را برای دریافت بودجه در سال 99 تعیین کنند تا ما بتوانیم آنها را پیگیری کنیم.

نمکی تصریح کرد: در بازه‌ای از زمان که وارد وزارت بهداشت شدم، بیمه سلامت 5 هزار میلیارد تومان و بیمه تأمین اجتماعی 10 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهکار بودند که همین موضوع باعث ایجاد یک گردش کار معیوب شده بود. طی برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، از ماه آینده گردش مالی اصلاح خواهد شد که امیدواریم از این طریق کمترین فشار به دانشگاه‌ها وارد شود.

نمکی ادامه داد: ما برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم تا قیمت تمام شده تحقیق و توسعه محصولات روی قیمت نهایی محاسبه شود. در حال حاضر 60 درصد قیمت تمام شده هزینه R&D می‌شود و 40 درصد هزینه مربوط به هزینه تمام‌شده محصولات است.

وی ادامه داد: به سازمان غذا و دارو اعلام کردیم که حق ندارد بیش از دو هفته و بدون دلیل موجه، درخواست‌های صدور پروانه و تولید را نگه دارد و اگر در این زمینه تخلفاتی روی داد به من اعلام کنید.

وزیر بهداشت افزود: تولیدکنندگان در کشور ما نباید احساس مظلومیت کنند و این حس به آنها دست بدهد که برای تولید یک محصول در داخل کشور به رانت نیاز دارند و ما در همین راستا اقدامات اساسی در سازمان غذا و دارو انجام دادیم، به طوری که می‌توانم اعلام کنم اکنون در این سازمان هیچ‌کس از دیگری عزیزتر نیست.

وی با بیان اینکه ما امیدواریم بتوانیم تأمین 3 درصد از داروهای وارداتی‌مان را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهیم، گفت:‌ البته ما این موضوع را باور داریم که تولید صددرصد محصولات در هیچ کشوری منطقی نیست.

وی در پایان افزود: شرکت های دانش‌بنیان از ظرفیت کارشناسان تحقیق و توسعه شرکت‌های دارویی استفاده کنند. همچین حوزه غذا از جمله حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر مغفول واقع شده و شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی زیادی در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه محصولات غذایی دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: