کد خبر: ۲۴۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 17
هر ساله ۲ میلیون آمریکایی دچار ضربه مغزی می‌شوند و این موضوع باعث مرگ سلولی و التهاب در مغز می‌شود. افرادی که دچار آسیب دیدگی سر هستند ، اغلب دچار از دست دادن مادام العمر حافظه شده و در برخی موارد دچار تشنج نیز می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، ارواین" (University of California - Irvine) در مطالعه اخیرشان یک روش سلول درمانی جدیدی را ابداع کرده‌اند که عملکرد حافظه را بهبود بخشیده و از تشنج پس آسیب دیدگی مغزی جلوگیری می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، پژوهشگران روش سلول درمانی جدیدی را ابداع کردند و پس از آزمایش بر روی موش‌ها دریافتند این روش در بهبود حافظه و جلوگیری از تشنج بسیار موثر است. پیوند نورون‌های مهاری جدید ممکن است مدارهای آسیب دیده مغز را ترمیم کند.

هر ساله ۲ میلیون آمریکایی دچار ضربه مغزی می‌شوند و این موضوع باعث مرگ سلولی و التهاب در مغز می‌شود. افرادی که دچار آسیب دیدگی سر هستند ، اغلب دچار از دست دادن مادام العمر حافظه شده و در برخی موارد دچار تشنج نیز  می‌شوند.

در این مطالعه پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، ارواین" سلول‌های نیایاخته یا سلول پروژنیتور ( Progenitor cell)جنینی قادر به تولید بازدارنده داخل عصبی مهاری (نوع خاصی از سلول‌های عصبی که فعالیت مدارهای مغزی را کنترل می‌کنند) را به مغز موش‌هایی که دارای صدمه مغزی بودند، پیوند زدند. آنها ناحیه مغزی هیپوکامپ که مسئول یادگیری و حافظه است را مورد هدف قرار دادند.

محققان دریافتند که سلول‌های عصبی پیوند یافته به قسمت آسیب دیده‌ای که در آنجا اتصالات جدیدی با سلول‌های مغزی آسیب دیده ایجاد کرده ، می‌روند و مدت طولانی در آنجا رشد می‌کنند. یک ماه پس از درمان موش‌ها، پژوهشگران شاهد بهبود عملکرد حافظه در موش‌ها شدند. پیوند سلول همچنین از ابتلا موش‌ها به صرع جلوگیری کرد.

"رابرت هانت" استادیار آناتومی و عصب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، ارواین که سرپرست این مطالعه بود گفت: نورونهای بازدارنده در بسیاری از جنبه های حافظه نقش مهمی دارند. در حالی که ما نمی‌توانیم جلوی مرگ نورونهای داخلی را بگیریم ، این هیجان انگیز بود که توانستیم جایگزینی برای این نورونها پیدا کنیم.

این اولین باری نیست که هانت و تیم وی از درمان پیوند نورون داخلی برای بازیابی حافظه در موش ها استفاده می‌کردند زیرا در سال ۲۰۱۸ ، همین پژوهشگران از یک روش مشابه برای بهبود حافظه موش‌های دارای اختلال ژنتیکی استفاده کردند. با این حال ، این مطالعه یک پیشرفت جالب برای محققان بود.

در حال حاضر ، هیچ درمانی برای افرادی که دچار آسیب دیدگی سر هستند ، وجود ندارد. اگر نتایج آزمایش موش‌ها در انسان تکرار شود ، می‌تواند تأثیر فوق العاده‌ای بر بیماران بگذارد. مرحله بعدی ایجاد نورون‌های داخلی از سلول‌های بنیادی انسان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: