کد خبر: ۲۴۵۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 13
واکسن روتاویروس یکی از واکسن های مورد نیاز کشور است که برای پیشگیری از ابتلای کودکان زیر ۵ سال به اسهال کاربرد دارد
شفا آنلاین>سلامت> معاون وزیر بهداشت از تولید دو واکسن روتاویروس (اسهال کودکان) و پنوموک (سینه پهلو) در ایران تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: قرارداد واردات این واکسن ها به شرط تولید در کشور منعقد می شود.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا رئیسی روز چهارشنبه افزود: واکسن روتاویروس یکی از واکسن های مورد نیاز کشور است که برای پیشگیری از ابتلای کودکان زیر ۵ سال به اسهال کاربرد دارد. واکسیناسیون با این واکسن جزء برنامه های ایمن سازی بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران قرار دارد و در ایران نیز از ۱۰ سال گذشته مطالعات برای تولید و اضافه شدن واکسن روتاویروس(Rotavirus) به برنامه واکسیناسیون کشور انجام شده و قرار است این واکسن به برنامه وا کسیناسیون کودکان در کشور اضافه شود.

علی اکبر سیاری، متخصص کودکان و معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت در زمان وزارت حسن هاشمی درباره اهمیت واکسن روتاویروس گفته بود: سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال  در دنیا به علت ابتلا به روتاویروس جان خود را از دست می‌دهند، البته در ایران آمار دقیقی از فوت کودکان مبتلا به روتاویروس نداریم،

سیاری گفت: در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا برای پیشگیری از ابتلای کودکان به این بیماری از واکسن استفاده می‌کنند اما در کشور ما با وجود ضرورت هنوز این واکسن به سیستم واکسیناسیون اضافه نشده است. این واکسن در حال حاضر تولید داخل نیست و کشورهایی همچون هلند و فرانسه آن را تولید می‌کنند.

 روتاویروس، از جمله ویروس‌هایی است که در فصل پاییز شیوع بیشتری یافته وکودکان را گرفتار می‌کند. ابتلا به این ویروس با دو علامت تنفسی و اسهال و استفراغ همراه است.

رئیسی درباره واکسن پنوموک نیز گفت: واکسن پنوموک نیز که برای پیشگیری از ذات الریه و سینه پهلو کاربرد دارد نیز قرار است به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه شود. پنوموکوک که میکروب آن باعث بیماری مننژیت(Meningitis) و ذات‌الریه در کودکان می‌شود. بیماری خطرناکی است و در برخی از کسانی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند ممکن است باعث مرگ و میر شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: در مورد واکسن روتاویروس و پنوموک به این شرط قرارداد واردات بستیم که فناوری تولید آن به ایران بیاید چون این تجربه ثابت شد که با توجه به تحریم ها و مشکلات اقتصادی باید از  قدمت چندین دهه تولید واکسن در انستیتوپاستور و موسسه رازی در کشور استفاده کنیم بنابراین به این شرط قرارداد واردات بستیم که تولید داخل داشته باشیم. الان قراردادها در حال تکمیل است و واردات شروع نشده است بسیار امیدواریم که اواخر سال آینده این تکنولوژی وارد کشور شود، همزمان با تولید، واردات هم انجام می شود، مقدمات کار فراهم شده است تا این واکسن ها در انستیتوپاستور ایران تولید شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: