کد خبر: ۲۴۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 13
فقدان روشی برای هدایت داروهای سرطان به تومورها یکی از موانع بزرگ در مسیر فرآیندهای درمان است. انتقال دقیق دارو علاوه بر تضمین از بین رفتن تومور در پرهیز از بروز عوارض جانبی سمی در بافت سالم نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد
شفا آنلاین>سلامت>مهندسان زیست پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس یک روش فراصوتی جدید ابداع کرده‌اند که کنترل صوتی و ردیابی لحظه‌ای انتشار دارو را در بدن ممکن می‌کند. با این روش می‌توان داروهای مناسب را از راه دور به طور هدفمند به تومورهای سرطانی منتقل کرد.

به گزارش شفا آنلاین، فقدان روشی برای هدایت داروهای سرطان به تومورها یکی از موانع بزرگ در مسیر فرآیندهای درمان است. انتقال دقیق دارو علاوه بر تضمین از بین رفتن تومور در پرهیز از بروز عوارض جانبی سمی در بافت سالم نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد.

فراصوت روشی متداول در تصویربرداری غیرتهاجمی از داخل بدن است اما از آن‌جایی که این روش از حساسیت لازم برخوردار نیست تاکنون از آن برای انتقال دارو استفاده نشده بود.

حال محققان یک فراصوت جدید و فوق سریع ابداع کرده‌اند که با حذف صدای پس زمینه انتقال دارو را در بدن به دقت ردیابی و کنترل می‌کند.    

پژوهشگران برای شبیه‌سازی جریان خون در داخل یک رگ خونی، به داخل یک لوله سیلیکونی باریک آب پمپاژ کردند و این لوله را در زیر بافتی واقعی از بدن خوک قرار داده و از آن تصویربرداری کردند تا همه چیز به واقعیت نزدیک‌تر باشد. در ادامه میکروحباب‌ها به عنوان وسیله‌ای برای انتقال دارو، به داخل این رگ خونی ساختگی وارد شدند.

این تیم تحقیقاتی از یک مبدل فراصوتی متمرکز برای به دام انداختن میکروحباب‌هایی که توسط سیستم تصویربرداری فوق سریع شناسایی شده بودند، استفاده کرد. پژوهشگران به این ترتیب حرکت میکروحباب‌ها را پیش‌بینی و نیروهای تابش صوتی لازم برای به دام انداختن و انتقال این حباب‌های حاوی دارو را به مقاصد موردنظر در رگ خونی محاسبه کردند.

با برقراری توازن در نیروی تابش صوتی ناشی از مبدل، محققان میکروحباب‌های به دام انداخته شده را به یک موقعیت مکانی خاص در دیواره لوله منتقل و از بالابردن قدرت صوت برای ترکاندن این حباب‌ها استفاده کردند.  

امواج صوتی با به ارتعاش درآوردن هوای موجود در داخل میکروحباب‌ها به این تیم از محققان اجازه داد تا از سیستم تصویربرداری فراصوت فوق سریع خود برای ردیابی دقیق میکروحباب‌ها در عمق بیش از ۱۰ میلیمتری بافت استفاده کنند.

محققان امید دارند تا بتوان از این سیستم ردیابی و هدفگیری فراصوتی برای هدایت غیرتهاجمی میکروحباب‌های حاوی دارو به رگ‌های خونی مجاور تومورها در بدن استفاده کرد.   
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار