کد خبر: ۲۴۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 12
افرادي دچار پراشتهايي عصبي، آنقدر غذا مي‌خورند و در مقابل نيز ورزش‌هاي شديدي انجام مي‌دهند تا چاق نشوند، يا از قرص‌هاي مسهل استفاده مي‌کنند تا دچار چاقي نشوند؛ اين کارها از جمله اقدامات افراد دچار پراشتهاي عصبي است
شفاآنلاین>سلامت>بعضی افراد هستند وقتي عصبي مي‌شوند، اشتهاي غذايي‌شان از بين مي‌رود و در مقابل، برخي نيز وقتي عصبي مي‌شوند، اشتهاي غذايي‌شان زياد شده و دوست دارند يکسره غذا ميل کنند. 

دو نوع بيماري پراشتهايي و کم‌اشتهايي عصبي داريم، البته اين بيماري‌ها ملاک‌هايي دارند؛ مثلا از جمله شاخص‌هاي آن اين است که بايد فرد دچار چاقي شده باشد يا عملکرد و فعاليت اجتماعي فرد مختل شود؛ در نتيجه اگر فرد چنين ويژگي‌هايي داشته باشد، مي‌گوييم پراشتهايي عصبي دارد.

افرادي دچار پراشتهايي عصبي، آنقدر غذا مي‌خورند و در مقابل نيز ورزش‌هاي شديدي انجام مي‌دهند تا چاق نشوند، يا از قرص‌هاي مسهل استفاده مي‌کنند تا دچار چاقي نشوند؛ اين کارها از جمله اقدامات افراد دچار پراشتهاي عصبي است.

افراد دچار کم‌اشتهايي عصبي، بسيار لاغر است،‌ اما مرتب جلوي آئينه قرار گرفته و مي‌گويند: «من چاق هستم»؛ در نتيجه هر دوي اين حالت‌ها جنبه رواني دارد. البته ما با توجه به علامت و رفتارهاي گزارش‌شده توسط خانواده‌ها و مقايسه آنها، اين بيماري را تشخيص مي‌دهيم.

از نشانه‌هاي افسردگي اين است که برخي افراد پرخور و برخي کم‌خوراک مي‌شوند، يا برخي چاق و برخي نيز لاغر مي‌شوند؛ البته داشتن چنين حالت‌هايي به شدت رفتارهاي پراشتهايي و کم‌اشتهايي عصبي نيست.

در رابطه با اينکه «آيا با مصرف داروهاي اعصاب، پرخوري افراد کنترل مي‌شود؟»، بايد گفت بله، امکان دارد؛ چرا که وقتي فرد دچار حرص و جوش مي‌شود، نمي‌تواند اعصاب خود را کنترل کند و عملا اشتهاي غذايي او کم و زياد مي‌شود.

وقتي به چنين افرادي دارو مي‌دهيم، ميزان سروتونين مغز يا همان هورمون شادي بالا مي‌رود، اين باعث کم شدن اضطراب و افسردگي مي‌شود؛ ضمن اينکه باعث مي‌شود اشتها نيز کم شده،‌ اما اين اثرها واکنش‌هاي مختلفي دارد؛ در نتيجه دادن دارو، علائم منطقي، جسمي و خواب چنين افرادي به تدريج خوب مي‌شود.

بايد گفت پرخوري و کم‌خوري نيز مي‌تواند علائمي از بيماري رواني باشد. بعضي مواقع نشاني از وجود بيماري جدي است، اما ساده‌ترين آنها يک حرص و جوش ساده است که نياز به درمان است و ما بيماري فرد را بررسي مي‌کنيم و به آن دارو مي‌دهيم.آرمان ملی 


دکتر کاظم ملکوتی 

روانپزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: