کد خبر: ۲۴۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 05
هر چند نمک دریا حاوی مواد معدنی از جمله فلوئور و پتاسیم است اما با توجه به اینکه در مصرف مقادیر زیاد آن این املاح تامین می شود، این ویژگی آن بسیار کم اهمیت بوده و ارزش کاربری ندارد
شفاآنلاین>سلامت>سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بخشی از بروز بیماری های نو پدید را حاصل کشت غیر اصولی میوه و سبزیجات دانست.

به گزارش شفاآنلاین، علی رضا زالی، با اشاره به بحث امنیت غذایی و مصرف صحیح موادغذایی نسبت به مصرف نمک بیش از حد نیاز بدن هشدار داد و گفت: خطر سرطان زایی نمک به اثبات رسیده است.

وی اظهار کرد: هر چند نمک<Salt> دریا حاوی مواد معدنی از جمله فلوئور و پتاسیم است اما با توجه به اینکه در مصرف مقادیر زیاد آن این املاح تامین می شود، این ویژگی آن بسیار کم اهمیت بوده و ارزش کاربری ندارد.

زالی، ضرورت آموزش همگانی و مداخله ای را از سوی متولیان حوزه سلامت مورد توجه قرار داد و بر اولویت سلامت و امنیت غذا تاکید کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار امیدواری کرد که اطلاع رسانی و استفاده از نظرات کارشناسان بتواند موجبات تسریع در برنامه‌های هدفمند بهبود وضعیت تغذیه و ارتقاء سلامت مردم را فراهم آورد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ کمک‌های متعددی را در زمینه سلامت داشته و در حوزه تغذیه نیز این دانشگاه ضمن در اختیار داشتن اعضای هیئت علمی توانمند، تاکنون اقدامات موثری انجام داده است.

زالی، بهره گیری از سیستم کشاورزی سبز را زمینه‌ساز تحولی بزرگ در تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای دانست و درباره ویژگی های آن توضیح داد: کشاورزی سبز تلاش می‌کند با استفاده از کمترین منابع آب و خاک بیشترین محصول را تولید کرده و در عین حال سطح گازهای گلخانه‌ای تولید خود را نیز پایین بیاورد.

وی ادامه داد: در کشاورزی سبز به ویژه روی استفاده بهینه از آب تاکید زیادی می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع بیماری های غیر واگیر وارتباط تنگاتنگ آن با مصرف مواد غذایی ناسالم، گفت: با توجه به بروز بیماری های نو پدید که بخشی از آن حاصل کشت غیر اصولی میوه جات و سبزیجات است، لازم است کشاورزان ضمن تولید غذای سالم، مروجان تغذیه سالم هم باشند.

زالی، اهمیت حفظ محیط زیست و توجه به سلامت مردم را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: محیط زیست در تمام کشور و به ویژه شهرهای بزرگ از جمله تهران بسیار مهم است و در همین موضوع پسماند و فاضلاب ها برای کاهش بار بیماری ها باید هر چه سریع تر ساماندهی شود.

وی، ساماندهی پسماند و هوای پاک را از جمله مهم ترین دغدغه‌های حوزه سلامت دانست و همکاری و تعامل دانشگاه با سازمان های متولی از جمله وزارت کشاورزی، وزارت نیرو، شهرداری و سایر سازمان های مرتبط را راه حل مناسبی برای رفع این مشکل دانست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به اقبال جهان به توسعه محصولات گلخانه ای و تاثیر مستقیم آن بر سلامت مردم یادآورشد: یکی از مسائلی که در گلخانه ها باید رعایت شود، توجه به زمان برداشت محصولات است که باید از سوی متولیان این حوزه رسیدگی شود.

زالی، تقویت و نظارت بر تولید صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را یکی دیگر از فاکتورهای تضمین سلامت غذای مردم از مزرعه تا سفره ذکر کرد و افزود: دریافت جریمه از عرضه کنندگان مواد  غذایی فاسد و آسیب رسان، یکی دیگر از راه های کمک به امنیت سلامت غذای مصرفی مردم است.مهر 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: