کد خبر: ۲۴۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 28
غذاهای مصرفی مردم پر کالری تر و زندگی شان کم تحرک و یا عملا بی تحرک شده است، همین امر سبب شده است بیماری هایی مثل چاقی، دیابت، فشارخون بالا و... شیوع بیشتری پیدا کند
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس تغذیه استان مرکزی می‌گوید: تغذیه سالم یکی از ارکان اصلی سلامتی است، بدون داشتن تغذیه درست نمی‌توان از بیماری‌های مختلف جسمی و روحی در امان ماند

به گزارش شفاآنلاین، روند رو به رشد شهرنشینی و صنعتی شدن در اکثر کشورهای دنیا با تغییر رژیم غذایی و تغییر روش زندگی مردم این کشورها همراه شده است. به طور کلی زندگی مردم در شهرها نسبت به سال های گذشته تغییرات اساسی کرده است.

غذاهای مصرفی مردم پر کالری تر و زندگی شان کم تحرک و یا عملا بی تحرک شده است، همین امر سبب شده است بیماری هایی مثل چاقی<Obesity>، دیابت، فشارخون بالا و... شیوع بیشتری پیدا کند.

لازم است مردم بیشتر به ورزش روی بیاورند، تحرک بیشتر سلامتی بیشتر را برای مردم به ارمغان می آورد. از سوی دیگر تغییر شیوه زندگی مردم موجب شده است میزان استرس و اضطراب و فشارهای روانی در مردم نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.

انتخاب یک شیوه درست برای زندگی کردن

کارشناس تغذیه استان مرکزی با اشاره به اهمیت تغذیه می‌گوید: پیشگیری بهتر از درمان است پس با انتخاب یک شیوه درست زندگی می‌توانیم بیش از پیش به سلامت جسم و روح خود کمک کنیم.  

مریم عرفانی‌فر می‌افزاید: باید برای سلامتی خود وقت بگذاریم زیرا هیچ نعمتی بالاتر از سلامتی نیست. چون مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها علاوه بر صرف وقت و انرژی هزینه‌های زیاد اقتصادی بر ما تحمیل می‌کند و باعث می‌شود فرد نتواند از زندگی لذت ببرد.

وی تصریح می‌کند: به هر حال آن چه که مهم است این است که به شیوه تغذیه خود دقت کنیم، زیرا براساس آمارهای موجود میزان چاقی در کشورهای در حال توسعه که در حال گذر اقتصادی می‌باشند به شدت رو به رشد است و این موضوع بسیار نگران کننده است.

 میزان چاقی در کودکان در حال افزایش است

کارشناس تغذیه استان مرکزی بیان می‌کند: میزان چاقی در کودکان نیز نسبت به سال‌های گذشته در جهان در حال افزایش است که با توجه به علاقه کودکان به فست فود و غذاهای چرب و کم تحرکی آنان می‌شود حدس زد که کودکان در معرض خطر افزایش وزن قرار بگیرند.

عرفانی‌فر با اشاره به اینکه استعمال دخانیات، رژیم غذایی نادرست و کم تحرکی و چاقی از جمله عواملی هستند که خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را که یکی از شایع ترین بیماری‌ها در دنیا است، افزایش می‌دهد، بیان می‌کند: یکی از تفریحات ناسالمی که در سال‌های اخیر در بین جوان‌ها و نوجوان‌ها و حتی متاسفانه در بین بانوان جامعه رواج یافته کشیدن قلیان است که بدون شک مضرات مصرف قلیان بیشتر از کشیدن سیگار است.

وی ادامه می‌دهد: با تغییر رژیم غذایی و اصلاح روش زندگی می‌توانیم سلامتی را به خود و خانواده هایمان هدیه بدهیم و از ابتلا به بیماری‌ها تا حدود زیادی جلوگیری کنیم، این که شیوه زندگی افراد نسبت به گذشته تغییر کرده نکته بدی نیست به شرط آن که این تغییرات به سمت مثبت باشد و ما را به سمت زندگی سالم هدایت کند.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه تغذیه سالم یکی از ارکان اصلی سلامتی است، بدون داشتن تغذیه درست نمی‌توان از بیماری‌های مختلف جسمی و روحی در امان ماند، می‌گوید: تغذیه سالم برای حفظ سلامتی افراد در مراحل مختلف زندگی حائز اهمیت است، یکی از نیازهای مهم بشر از دوران جنینی تا دوران کهولت سن نیاز به تغذیه است، اغلب مردم تصور می‌کنند غذا فقط ماده‌ای است که آنها را سیر و گرسنگی‌شان را برطرف می‌کند اما درواقع غذا همان طور که قبلا نیز اشاره شد یکی از پایه‌های مهم سلامتی افراد است و حتی می‌تواند در بهبود بسیاری از بیماری‌ها نقش مهمی را بازی کند.

عرفانی‌فر می‌افزاید: امروزه زیبایی صورت برای مردم بیش از پیش اهمیت یافته است، پس کسانی که به سلامت و زیبایی پوست و موی خود علاقه‌مندند باید بدانند که تغذیه خوب در سلامت و زیبایی پوست و مو اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر کسانی که تغذیه مناسبی دارند دیدشان نسبت به زندگی مثبت است و توان جسمی آن‌ها در مقابله با بیماری‌ها بیش از سایر افراد است، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متنوع علاوه بر حفظ سلامتی در طول عمر افراد هم نقش مهمی را دارد.

 هر روز در جهان 40 تا 50 هزار نفر بر اثر سوء تغذیه می‌میرند

کارشناس تغذیه استان مرکزی بیان می‌کند: فقر موجب سوء تغذیه می‌شود، گرسنگی و سوء تغذیه در بین مردم فقیر بسیار زیاد است، شرایط نادرست تغذیه سلامت زنان باردار نوزادان و کودکان و سالمندان را به خطر می‌اندازد، کودکان فقیر غالبا لاغر و مستعد بیماری‌های عفونی نیز می‌باشند.

عرفانی‌فر می‌گوید: هر روز در جهان 40 تا 50 هزار نفر بر اثر سوء تغذیه می‌میرند، عده زیادی از افراد در جهان نیز هستند که غذای کافی برای خوردن ندارند، در کشورهای ثروتمند مثل آمریکا نیز گرسنگی و سوء تغذیه بسیار شایع است و افراد کهن سال یا کسانی که تنها زندگی می‌کنند در این مورد آسیب پذیرتر هستند.

وی با بیان اینکه برای داشتن سلامتی لازم است غذاهای متنوع  مصرف شود، بیان می‌کند: هیچ غذای منحصر به فردی وجود ندارد که بتواند همه آن چه که بدن ما به آن نیاز دارد را تامین کند، پس بیش از اندازه فقط روی یک ماده غذایی خاص تاکید نداشته باشیم، داشتن تنوع غذایی و یک رژیم غذایی متعادل باعث می‌شود در بدن کمبود غذایی پیش نیاید یا این که از دریافت مواد مغذی اضافی در بدن جلوگیری می‌کند.

نمک اضافی برای هیچ کس مفید نیست

کارشناس تغذیه استان با اشاره به اینکه باید چهار گروه اصلی غذایی را در وعده‌های غذایی گنجاند، ادامه می‌دهد: اضافه وزن موجب افزایش فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، وزن متعادل نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

عرفانی‌فر می‌گوید: بهتر است غذاهایی را انتخاب کنیم که بیش از حد چرب نباشد، بنابراین توصیه می شود مصرف چربی را کم کنیم و به میزان متعادل مصرف کنیم، از میوه جات، سبزیجات و غلات در وعده‌های غذایی خود استفاده کنیم، مصرف قند را به میزان متعادل برسانیم، مصرف نمک نیز باید در حد متعادل باشد، نمک اضافی برای هیچ کس مفید نیست.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: