کد خبر: ۲۴۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 27
خانمی که مبتلا به لوپوس است، در صورت بارداری ممکن است بیماری او شدت یا کاهش پیدا کند. همچنین این احتمال وجود دارد که بیماری او در این دوران هیچ تفاوتی نکند
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص پوست و مو گفت: لوپوس بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن در آن علیه بافت‌های مختلف بدن وارد عمل می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،محمد رضوانی متخصص پوست و مو ، درباره لوپوس اظهار کرد: لوپوس یک بیماری خود ایمن است. در این عارضه سیستم ایمنی بدن به بافت‌های مختلف در بدن مانند قلب، کلیه‌ها، کبد و حتی سیستم خونی حمله می‌کند، بنابراین بر اساس این حمله، اتفاقاتی در بافت رخ می‌دهد که بافت کارایی لازم خود را از دست می‌دهد.

انواع لوپوس
او بیان کرد: لوپوس به دو نوع SLE (لوپوس اریتماتوز سیستمیک) و DLE (لوپوس اریتماتوز دیسکوئید) تقسیم بندی می‌شود. در نوع SLE بافت‌های مختلف در بدن مانند کبد، کلیه‌ها و قلب درگیر می‌شوند، اما در نوع DLE فقط پوست<Skin> مورد حمله قرار می‌گیرد. در مواردی مشاهده می‌شود که فرد با لوپوس نوع DLE به پزشک مراجعه می‌کند و در بررسی‌ها مشاهده می‌شود که قسمت‌های دیگری از بدن هم درگیر لوپوس شده‌اند، در این صورت شخص باید به متخصصان روماتولوژی مراجعه کند.

این متخصص پوست و مو افزود: پنج درصد افرادی که به لوپوس DLE دچار هستند، ممکن است در آینده به لوپوس SLE مبتلا شوند. برای درمان لوپوس از دارو‌های تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنیم.

 رضوانی با اشاره به شیوع لوپوس در زنان تاکید کرد: لوپوس در زنان بیشتر دیده می‌شود، به طوری که این عارضه در زنان  ۹ برابر مردان است.

 او درباره ارتباط بارداری با لوپوس تصریح کرد: خانمی که مبتلا به لوپوس است، در صورت بارداری ممکن است بیماری او شدت یا کاهش پیدا کند. همچنین این احتمال وجود دارد که بیماری او در این دوران هیچ تفاوتی نکند. نکته مهم این است که مبتلایان به لوپوس باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنند تا بارداری کم خطر داشته باشند.

اگر خانمی به لوپوس حاد دچار باشد و بیماری او کنترل نشده باشد، در صورت اقدام به بارداری، یک بارداری پر خطر دارد، در این صورت علاوه بر اینکه ممکن است بیماری فرد تشدید شود احتمال بروز عوارضی مانند سقط جنین، زایمان زودرس، مسمومیت بارداری (پره‌ اکلامپسی) و ناهنجاری‌های قلبی در نوزاد را به دنبال دارد.

این متخصص پوست و مو گفت: مصرف برخی دارو‌های ضد لوپوس در دوران بارداری مجاز است، اما برخی دیگر از این دارو‌ها مانند «متوترکسات» باید از  سه ماه پیش از بارداری قطع شود، بنابراین خانمی که مبتلا به لوپوس است و تصمیم به بارداری دارد، باید متخصص روماتولوژی و پزشک زنان را در جریان بارداری خود قرار دهد.

رضوانی درباره لوپوس نوزادی اظهار کرد: فرزندان مادران مبتلا به لوپوس به علت وارد شدن آنتی بادی‌ها از خون مادر به درون بدن جنین ممکن است به لوپوس نوزادی دچار شوند که از علائم این لوپوس می‌توان به راش‌های پوستی در ناحیه صورت اشاره کرد. 

او یادآوری کرد: لوپوس نوزادی بیماری بی‌خطر است و در طول چند ماه به طور خود به خود برطرف می‌شود، زیرا آنتی بادی‌هایی که از خون مادر به داخل بدن جنین راه پیدا کرده بودند، عمرشان تمام می‌شود و از آنجایی که فرزند خودش مبتلا به این عارضه نیست، بنابراین بیماری ادامه پیدا نمی‌کند. مبتلایان به لوپوس نوزادی در معرض ابتلا به لوپوس در آینده قرار ندارند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: