کد خبر: ۲۴۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 24
تابه‌حال توجه کرده‌اید که یکی از دوستان یا بستگان شما برحسب اتفاق در مورد اضافه شدن وزن خود آگاه باشد، اما بااین‌حال بسیار غذا می‌خورد و قادر به مهار تمایلات خود نیست؟
شفا آنلاین>سلامت>کسانی که از بولیمیا رنج می‌برند غالباً افرادی هستند که نمی‌توانند تمایلات خود به خوردن غذای فراوان در مدت کوتاه را کنترل کنند، اما بعد از خوردن، از شیوه‌های مختلف مثل استفراغ کردن برای خلاص شدن از کالری‌های اضافی استفاده می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،  تابه‌حال توجه کرده‌اید که یکی از دوستان یا بستگان شما برحسب اتفاق در مورد اضافه شدن وزن خود آگاه باشد، اما بااین‌حال بسیار غذا می‌خورد و قادر به مهار تمایلات خود نیست؟

او ممکن است تحت تأثیر یک اختلال شدید در غذا خوردن به نام "بولیمیا” (پرخوری عصبی) باشد.

کسانی که از بولیمیا رنج می‌برند غالباً افرادی هستند که نمی‌توانند تمایلات خود به خوردن غذای فراوان در مدت کوتاه را کنترل کنند، اما بعد از خوردن، از شیوه‌های مختلف مثل استفراغ کردن برای خلاص شدن از کالری‌های اضافی استفاده می‌کنند.

این اختلال، مردان و زنان را به میزان برابری تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بولیمیا ممکن است در فردی که بسیار تحت تأثیر تعاریف فرهنگ و رسانه از یک بدن متناسب، سالم و جذاب قرار دارد، ایجاد شود.

رایج‌ترین علائم یک فرد مبتلا به بولیمیا اختلال در غذا خوردن، دقت بیش از حد در مورد تناسب‌اندام یا لاغر بودن، مصرف محرک‌ها و ملیّن‌های بسیار زیاد برای تحریک فعالیت روده و استفراغ کردن درست بعد از غذا خوردن است.

بولیمیا برای بدن مضر است و ممکن است منجر به تورم گونه‌ها، پوسیدگی مینای دندان‌ها، ناباروری، افسردگی(Depression)، یبوست، عدم تعادل الکترولیت‌ها که می‌تواند کشنده باشد گردد.

اگرچه قابل‌درمان است و مؤثر بودن درمان‌های خاصی برای بولیمیا از جمله روان‌درمانی و درمان دارویی اثبات شده است. بااین‌حال، بولیمیا یک اختلال است و نه یک بیماری. بنابراین، می‌توانید درمان بولیمیا را در منزل امتحان کنید.

اگر از بولیمیا رنج می‌برید و در مورد نحوه‌ی درمان آن کنجکاو هستید، پس این راهنمای شگفت‌انگیز به درد شما خواهد خورد.

آیا بعد از پرخوری در مورد تک‌تک پوند‌های وزنتان به‌شدت حساس و آگاه هستید؟

آیا می‌خواهید آن را با شیوه‌های مختلف بالا آوردن که موجب درد گلو و دندان، سردرد‌های شدید، عملکرد ضعیف بدن، کمی احساس گناه، عصبانیت و افسردگی می‌شوند کنترل کنید؟

اگر چنین است، پس علاوه بر درمان‌های دارویی می‌توانید چند درمان خانگی مؤثر برای تندرستی بهتر را، کاملاً توسط خودتان مورداستفاده قرار دهید.

پروبیوتیک‌ ها(probiotic)

خب، اخیراً تبلیغات زیادی در مورد باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد مطرح شده است. ممکن است کنجکاو باشید که بدانید آیا فواید باکتری‌های خوب برای سلامتی واقعاً ارزش این همه تبلیغات را دارد؟

باکتری‌های خوب، که با عنوان پروبیوتیک‌ها نیز شناخته می‌شوند، میکروارگانیسم‌های بسیار ریزی هستند که اعتقاد بر این است که به گوارش کمک می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر، باکتری‌های خوب برای سلامتی خوب هستند و باکتری‌های بد برای سلامتی بد هستند.

باکتری‌های خوب یا پروبیوتیک‌ها برای خلاص شدن از نفخ و درد شکم که از علائم رایج بولیمیا هستند، مؤثرگزارش شده‌اند. یک فرد مبتلا به بولیمیا ناخواسته تعداد زیادی از پروبیوتیک‌ها را دفع می‌کند، پس در این صورت، مصرف پروبیوتیک‌ها به گوارش شما کمک خواهد کرد.

ماست یونانی، کفیر، تمپه، میسو و کیمچی حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک هستند و به‌سادگی در بازار قابل تهیه هستند.

آب پرتقال

مرکباتی مثل پرتقال، گریپ‌فروت، لیموشیرین و لیموترش نه‌تن‌ها طعم خوبی دارند، بلکه فواید متعددی برای سلامتی دارند.

سالیان سال در نقاط مختلف دنیا از مرکبات برای اهداف درمانی استفاده می‌شده است.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مرکبات سرشار از متابولیت‌هایی مثل فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، روغن‌های ضروری و لیمونوئید‌هایی هستند که به طرق مختلف برای سلامتی مفید هستند.

مرکبات، کلسترول بد و فشارخون(blood pressure) را کاهش می‌دهند و همچنین مانع بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند. افراد مبتلا به بولیمیا اغلب نگران افزایش وزن خود هستند و یک لیوان آب‌پرتقال روزانه به‌سرعت به آن‌ها کمک خواهد کرد.

سالمون

گونه‌های خاصی از ماهی و روغن ماهی به‌عنوان بهترین منبع اسید‌های چرب امگا ۳ تلقی می‌شوند.

سالمون سرشار از دو اسید چرب امگا ۳ بسیار مهم است: DHA و EPA.

غذا‌های پرکالری و چرب، چربی‌های خون به نام تری گلیسرید‌ها را افزایش می‌دهند که برای قلب شما ضرر دارند و می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی متعددی گردند.

اسید‌های چرب امگا ۳ میزان چربی خون را پایین آورده و عملکرد مناسب و سالم قلبتان را حفظ می‌کنند. سوءتغذیه در بولیمیا می‌تواند با سالمون یا ماهی هالیبوت درمان شود.

برای پخت سالمون، فر را ۶ تا ۱۰ دقیقه با دمای زیاد گرم کنید و فیله‌های تازه‌ی سالمون را در آن قرار دهید. یک طرف از فیله‌ی سالمون را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که قهوه‌ای شود کباب کنید. همین کار را برای طرف دیگر هم تکرار کنید. اکنون سالمون شما آماده‌ی سرو است. بر اساس ذائقه می‌توانید آن را با فلفل سیاه و نمک طعم دار کنید.

یوگا

فرد مبتلا به بولیمیا غالباً مشکلات مربوط به سلامت جسمی و ذهنی را تجربه می‌کند.

اقدامات خاص برای خارج کردن غذا از جمله استفراغ کردن و استفاده‌ی مفرط از ملیّن‌ها، استرس وحشتناکی را به بدن القا می‌کنند.

این فرآیند دفع، اغلب در تنهایی و دور از جمع اتفاق می‌افتد و این منجر به احساس گناه و افسردگی فرد می‌شود.

برای خلاصی کامل از بولیمیا، رهایی از آن هم ازنظر جسمی و هم ذهنی اهمیت دارد.

یوگا یک راه فوق‌العاده برای تقویت ایمنی، تمرکز، آرامش ذهنی، عزت‌نفس، سلامت ذهنی و جسمی است.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که یوگا برای درمان بولیمیا و همچنین بی‌اشت‌هایی عصبی مفید است.

افرادی که یک برنامه‌ی یوگای منظم دارند، بهتر تمایلات خود به پرخوری را کنترل می‌کنند و کمتر دچار استرس می‌شوند.

یوگا برای انعطاف‌پذیری، تقویت عضلات و استخوان‌ها، قلب، فشارخون و سیستم عصبی نیز مفید است.

برخی از انواع یوگا می‌توانند در خانه و بدون نیاز به مربی انجام شوند، اما اگر تازه‌کار هستید، بهتر است به عضویت یک کلاس حرفه‌ای یوگا در بیایید.

مدیتیشن و خوردن آگاهانه

مدیتیشن فرآیندی برای درک بهتر از خود، رهایی از استرس، ناکامی و افکار منفی از طریق القای یک حس مثبت از آگاهی است.

از زمان‌های قدیم تا به امروز و در ادیان مختلف، از مدیتیشن برای رسیدن به آرامش درونی استفاده شده است.

از طرف دیگر، آگاهی فرآیندی برای مطلع بودن از این است که چه کار‌هایی انجام می‌دهیم و چرا؟

پژوهش‌های اخیر در این زمینه نشان می‌دهد که داشتن آگاهی در غذا خوردن می‌تواند در کاهش اختلالات غذا خوردن مثل BED مفید باشد.

اگر از بولیمیا رنج می‌برید، پس ممکن است تمایل ناگهانی به خوردن غذا را تجربه کنید. انجام مدیتیشن و آگاهی به شما کمک می‌کند تا بر اعمال خودتان کنترل پیدا کرده و آن‌ها را به‌درستی تنظیم نمایید.

خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان اهمیت بدهید

مطالعات نشان می‌دهند که ۵۶ درصد از زنان و ۴۳ درصد از مردان از بدن خود راضی نیستند. این عدم رضایت زمانی گسترش می‌یابد که فرد بدن خود را با کسی که ظاهراً متناسب‌تر از خودش است، مقایسه می‌کند. این حس داشتن عیب و نقص، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس را پایین می‌آورد.

اهمیت دادن به خود یک راه خوب و مهم برای دستیابی به تندرستی احساسی است. درک اهمیت سلامتی جسمی و ذهنی و نادیده گرفتن محرک‌های پرخوری یک راه عالی برای داشتن یک ذهن، بدن و سبک زندگی سالم است.

به‌جای اینکه به خاطر بدنتان خجالت‌زده باشید، باید به خودتان بگویید که بی‌نقص هستید و باید از هر چیزی که می‌تواند به سلامتتان آسیب بزند دوری کنید.

به‌عبارت‌دیگر، درک اینکه شما تنها فرد مسئول برای مراقبت از سلامتتان هستید یک شیوه‌ی ضروری برای دستیابی به سلامت کامل جسمی و احساسی است.

اجتماعی شوید

یک فرد مبتلا به بولیمیا معمولاً تمایل دارد فعالیت‌های پاک‌سازی خود مثل استفراغ را در تنهایی، به دور از دوستان، بستگان یا همکاران انجام دهد؛ بنابراین افراد مبتلا به بولیمیا احتمالاً کمتر اجتماعی هستند.

این تنهایی با گذشت زمان عمیق‌تر می‌شود و شکاف بین فرد و جامعه را بیشتر می‌کند، که درنهایت منجر به‌تنهایی، کاهش عزت‌نفس، و افسردگی می‌شود.

تعامل داشتن با دوستان و خانواده، در میان گذاشتن مشکلاتتان با آن‌ها و درخواست حمایت از آن‌ها یک گام حیاتی و مهم برای درمان بولیمیا است.

سلامتی شما برای افرادی که به آن‌ها نزدیک هستید اهمیت دارد و حتی کمی حمایت احساسی از طرف آن‌ها می‌تواند عادت‌های غذا خوردن شما را به مسیر درست برگرداند.

فعالیت فیزیکی منظم تحت نظارت

علاوه بر پرخوری و استفراغ، ورزش بیش‌ازحد نیز یکی از علائم تهدیدکننده‌ی شخص مبتلا به بولیمیا است.

طبق چند مطالعه، بیشتر افراد مبتلا به بولیمیا وزن طبیعی دارند، اما دچار اختلالی به نام "پرخوری” (Binge Eating) هستند. به خاطر تصویر ذهنی و عزت‌نفس پایین، برخی از مبتلایان به بولیمیا ورزش زیاد را راهی برای خلاصی از کالری‌ها می‌دانند.

شکی نیست که ورزش کردن برای ذهن و بدن مفید است، اما ورزش بیش‌ازحد، معایبی نیز به همراه دارد.

متخصصان بر این باورند که ورزش بیش ازحد می‌تواند اثرات منفی برای سلامتی شما داشته باشد، اثراتی مثل ترک خوردن استخوان، آسیب به مفاصل، التهاب تاندون‌ها و چرخه‌ی نامنظم قاعدگی.

بهترین راه‌حل برای این مشکل عضویت در یک باشگاه تحت نظارت یک مربی است.

زردچوبه

فرد مبتلا به بولیمیا به خاطر استفراغ کردن فشار زیادی به معده و مری خود وارد می‌کند که در صورت تکرار ممکن است موجب التهاب گردد.

زردچوبه می‌تواند برای فرونشاندن التهاب مورد استفاده قرار گیرد، چون ثابت شده است که یک عامل ضدالتهابی و همچنین یک ترمیم‌کننده‌ی مؤثر زخم است.

درعین‌حال یک آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان عالی است و فرآیند گوارش را ارتقا می‌دهد.

شیر ولرم را در یک فنجان بریزید و یک قاشق غذاخوری زردچوبه به آن اضافه کنید. خوب به هم بزنید و بنوشید تا از التهاب مری خلاص شوید.

دانه‌های رازیانه

دانه‌های رازیانه نه‌تن‌ها به سهولت در بازار موجود هستند بلکه طعم غذا را بهتر می‌کنند. اخیراً، مشخص شده است که دانه‌های رازیانه برای افرادی که رژیم و اضافه‌وزن دارند، یک غذای معجزه‌آسا است.

مشکل اصلی که یک فرد مبتلا به بولیمیا با آن مواجه است، کنترل تمایل خود به غذا در هنگام گرسنگی است.

مشخص شده است که دانه‌های رازیانه با پایین آوردن مصرف غذا توسط افراد، برای مهار تمایل به غذا مؤثر هستند. دانه‌های رازیانه که یک کنترل‌کننده‌ی خوب اشتها هستند، سرشار از مواد مغذی، فیبر، ویتامین‌ها و فلاونوئید نیز هستند که کمک می‌کنند تا میزان کلسترول(Cholesterol) شما کاهش پیدا کند.

برای آماده کردن دم‌نوش دانه‌های رازیانه، ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری دانه‌های رازیانه را در هاون بکوبید. یک فنجان را پر از آب داغ کنید و دانه‌های له شده را به آن اضافه نموده و به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه دم کنید. آن را از صافی رد کنید و دم‌نوش شما آماده است.

حبوبات

اگر به سلامتی و وزنتان اهمیت می‌دهید و می‌خواهید به صورت طبیعی وزن کم کنید، پس اضافه کردن حبوبات به رژیم غذایی روزانه‌تان را مدنظر قرار دهید. حبوبات یک منبع عالی از فیبر، روی، آهن، کلسیم، پروتئین و حاوی مقدار نسبتاً کمی چربی هستند.

پختن حبوبات ساده است. فقط باید یک پیمانه حبوبات را با ۴ پیمانه آب به مدت یک شب خیس کنید. آن را صاف کرده و آبکشی کنید و به سه پیمانه آب به یک خوراک‌پز اضافه کنید.

می‌توانید نمک، زردچوبه یا ادویه‌ها و گیاهان دلخواه دیگری را نیز به آن اضافه کنید. بعد از یک هم زدن سریع و ملایم، شعله را زیاد کنید تا به نقطه‌ی جوش برسد. شعله را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه آهسته بجوشد. بررسی کنید که آیا حبوبات به‌راحتی با انگشتان له می‌شوند یا خیر. اگر چنین است، پس غذای حبوبات سالم شما آماده است.

قبل از وعده‌های اصلی سالاد بخورید.

اگر کنترل اشتها برایتان تقریباً غیرممکن است، پس خوردن یک بشقاب سالاد تهیه شده از سبزی‌های تازه یک راه عالی برای کم کردن وزن است.

خوردن سالاد ۱۵ دقیقه قبل از وعده‌های اصلی مواد مغذی ضروری را در اختیارتان قرار داده و اشتهای شما را نیز کم می‌کند. طبق سلیقه‌ی خودتان می‌توانید سالاد سبزیجات یا سالاد میوه درست کنید.

دارچین

حتی یک سرانگشت دارچین، طعم زیادی به غذای شما می‌دهد. مشخص شده است که دارچین علاوه بر طعم تند و تیز خود در کاهش قند خون، کلسترول خون و تری گلیسرید‌ها مؤثر است و به کارآیی انسولین کمک می‌کند.

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری دارچین به وعده‌های روزانه‌ی خود اضافه کنید، و دیگر نگران میزان بالای کلسترول خون خود نباشید.

دم‌نوش دارچین را می‌توان با اضافه کردن یک قاشق چای‌خوری دارچین خشک‌شده به یک قوری محتوی یک فنجان آب داغ آماده نمود.

به آرامی آب را روی شعله‌ی ملایم به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید. شعله را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند تا مطمئن شوید تمام عصاره‌ی دارچین به‌خوبی از چوب آن خارج شده است. دم‌نوش شما آماده‌ی نوشیدن است.

روغن تخم کتان

پژوهش‌های پزشکی اخیر نشان می‌دهد که تخم کتان و روغن آن یک منبع عالی از فیبر‌های محلول و دارای خواص کاهنده‌ی کلسترول هستند.

مصرف روزانه‌ی یک قاشق چای‌خوری روغن بذر کتان، قلبتان را سالم و به دور از بیماری نگه می‌دارد و همچنین اشتهای شما را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

توجه: از مصرف مستقیم تخم کتان اجتناب کنید، چون ممکن است موجب یبوست یا اسهال شود. بهترین راه برای مصرف تخم کتان، مصرف به همراه آب است.

زنجبیل

استفاده از زنجبیل برای بولیمیا با فواید مختلف سلامتی ارتباط دارد.

افراد مبتلا به بولیمیا اغلب با تمایل خود به غذا مبارزه می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل در بولیمیا نه‌تن‌ها اشتها را کاهش می‌دهد، بلکه تأثیر قابل‌توجهی بر سرعت سوزاندن کالری توسط بدن دارد. بنابراین، این گیاه معجزه‌آسا در زمینه‌ی مدیریت وزن به شما کمک می‌کند.

صرف‌نظر از آن، زنجبیل برای درمان تهوع، درد عضله، کسالت صبحگاهی، بالا بودن قند خون، بیماری‌های قلبی، کلسترول و آلزایمر نیز استفاده می‌شود.

برای تهیه‌ی دم‌نوش زنجبیل، یک فنجان آب را در قوری بجوشانید. یک برش زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل به آن اضافه کنید. بعد از ۵ دقیقه، دو قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه به آن اضافه کنید. به کمک یک صافی آن را در یک فنجان صاف کنید. اکنون دم‌نوش زنجبیل معطر شما آماده‌ی نوشیدن است.

باید‌ها

غذا‌های پر از قند و چربی را با غذا‌های سالمی مثل میوه‌ها، سبزی‌ها و گیاهان جایگزین کنید.

هر روز مقدار زیادی آب بنوشید تا اشتهای خود را کمتر کنید.

خطرات بولیمیا برای سلامتی و همچنین فواید سالم غذا خوردن را هر بار که غذا می‌خورید در ذهن داشته باشید.

از دوستان و خانواده‌ی خود بخواهید تا در این فرآیند به شما کمک کنند.

سعی کنید به مدت ۲.۵ تا ۳.۵ ساعت در هفته از طریق ورزش ملایم فعالیت داشته باشید.
آهسته غذا بخورید.

در صورت لزوم از یک متخصص یا پزشک کمک بگیرید.

به خودتان قول بدهید که از دفعه‌ی بعد زمان‌بندی رژیم خود را به‌درستی دنبال می‌کنید.

نباید‌ها
خودتان را منزوی نکنید. در غیر این صورت، ممکن است دوباره به سراغ بالا آوردن غذا بروید.
به خودتان گرسنگی ندهید یا در ورزش زیاده‌روی نکنید.

از وزن کردن زیاد خود اجتناب کنید.

حتی اگر غذای بسیار زیادی خورده‌اید، باز هم سعی نکنید همه‌چیز را بالا بیاورید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: