کد خبر: ۲۴۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 14
فوق تخصص خون، سرطان و طب تسکینی در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- فوق تخصص خون، سرطان و طب تسکینی گفت: طب تسکینی به عنوان یک رشته پزشکی جدید وارد شده به ایران یکی از حلقه های مفقوده نظام سلامت به خصوص برای بیماران صعب العلاج و سرطانی است.

دکتر عبدالرحیم حزینی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: در واقع وجود متخصصین طب تسکینی یکی از نیازهای اورژانسی بیمارستان ها و بستگان بیمار است.

به گفته وی طب تسکینی به عنوان یک طب تخصصی و تکمیلی کار پزشکان عمومی و متخصصین را راحت تر کرده به گونه ای که کلیه نیازهای درمانی، مراقبتی و حمایتی بیماران سرطانی را بر عهده می گیرد.

عضو اسبق هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره علت حمایت این طب از بیماران سرطانی گفت: در واقع بیماران صعب العلاج و در صدر آن بیماران سرطانی مانند سیل و زلزله مشکلات عدیده ای را برای جامعه و خانواده شان ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که وزارت بهداشت و دانشگاه ها هنوز متوجه اهمیت طب تسکینی نشده اند، افزود: از این رو اکثر درمانگاه های طب تسکینی در تهران و اصفهان نیز تحت پوشش خیرین است.

به گفته وی متخصصین طب تسکینی همه جانبه سعی دارند که فرشته نجات بیماران صعب العلاج و به ویژه سرطانی ها باشند.

فوق تخصص خون و سرطان خاطرنشان کرد: تیم درمانی این طب شامل متخصص طب تسکینی، چند پزشک عمومی، مددکار اجتماعی ، روانشناس، پرستار و روحانی می باشد که به صورت 24 ساعته و رایگان آماده مشاوره تلفنی با بیمارانشان هستند.

وی ادامه داد: همچنین مراقبت در منزل و ویزیت بیمار در آنجا از اهداف اصلی این طب است و از طرفی امید درمانی، تسکین دادن درباره مسائل و مشکلات روحی- روانی بیماران مبتلا به سرطان و خانواده هایشان توسط روانشناسان این تیم نیز انجام می شود.

حزینی با اشاره به این که یکی از نقاط ضعف سیستم نظام درمان سلامت بی توجهی به بیماری های مزمن و سرطانی است در عین حال اظهار داشت: به این معنی که اکثر بیماری های مزمن خوب نمی شوند و تنها منجر به بروز مشکلات و مسائل مالی می شوند.

وی ادامه داد: از این رو برای کمک به نظام سلامت وجود متخصصین طب تسکینی یا پزشکان عمومی و دوره دیده در این رشته در تمامی بیمارستان های 200تختی کشور واجب بوده و از طرفی هم کار تیم درمانی کامل خواهد شد.

عضو اسبق هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: این در حالی است که در کشورهای غربی با هدف کاهش و صرفه جویی مالی هزینه بیمارستان ها این طب به سرعت در حال افزایش است به گونه ای که تمام بیمارستان های 100تختی کشور امریکا مجهز به متخصصین طب تسکینی هستند.

وی در خصوص هدف اصلی از راه اندازی این طب گفت: در واقع برای کاهش هزینه های بیمارستانی، کمک به دولت و بیمه ها وجود متخصصین طب تسکینی در سراسر کشور نیز لازم و ضروری است.

وی یادآور شد: طب تسکینی از 4 سال قبل توسط یک فرد خیر در اصفهان راه اندازی شده به گونه ای که تاکنون 7هزار بیمار سرطانی را تحت پوشش قرار داده است. همچنین در بیمارستان شهدای تجریش به مدت 2 سال و دربیمارستان فیروزگر از حدود 6 ماه پیش این طب آغاز بکار کرده است و در دیگر بیمارستان ها نیزدر حال راه اندازی می باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: