کد خبر: ۲۴۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 23
در حال حاضر رشته روان‌تني در کشورهاي مختلف ايجاد شده و در کشور ما حدود يک دهه است که در جامعه ايجاد شده است بيماري‌هاي اين رشته متاثر از روان و جسم است و اثرات متقابل روان بر جسم فرد و بر جامعه است
شفاآنلاین>سلامت>طبق آمارهاي وزارت بهداشت رتبه بيماري‌هاي روانپزشکي حتي از سرطان و تصادفات هم بيشتر است و رتبه اول را پيدا کرده است و جزو چند بيماري خط اول است و در بين بيماري‌هاي مختلف روانپزشکي طبق بررسي‌هاي پيمايشي افسردگي و اضطراب بيشترين بيماري شناخته شده هستند.

در شهرهاي مختلف، شهر تهران بيشترين آمار بيماري‌هاي روانپزشکي را دارد که البته قابل توجيه است چون استرس‌ها در کلانشهرها به‌علت وجود مسائل اقتصادي و اجتماعي و توسعه سياسي و فرهنگي که از مولفه‌هاي تاثيرگذار در بيماري‌ها هستند، وجود دارد.

در حال حاضر رشته روان‌تني در کشورهاي مختلف ايجاد شده و در کشور ما حدود يک دهه است که در جامعه ايجاد شده است بيماري‌هاي اين رشته متاثر از روان و جسم است و اثرات متقابل روان بر جسم فرد و بر جامعه است.

 به طور مثال موارد بسياري داشتيم که دستگاه گوارش، تناسلي، تيروئيد، مفاصل براساس فشار رواني و استرس کارکرد خودش رو از دست مي‌دهد.يکي از بيماري‌هاي متاثر از اختلال سلامت روان، بيماري‌هاي پوستي است. 

بيماري‌هاي مزمن زيادي داريم که طبق تحقيقاتي که در بيمارستان روانپزشکي رازي انجام شده است، در حدود 40 درصد دچار اختلالات روانپزشکي هستند.

بيماري پسوريازيس بيماري‌هاي پوستي هستند که فرد دچار اختلال رواني مي‌شود و روان را مختل مي‌کند، حتي اگر فرد دچار اختلالات اوليه پوستي نباشد ولي وقتي روان فرد دچار اختلال شود، بيماري شدت پيدا مي‌کند و اين بيماران نياز به مشاوره روانپزشکي دارند و برخي بيماراني که اختلال وسواس کندن مو و يا به‌دنبال مصرف مواد فکر مي‌کند که حشره زير پوست آنها حرکت مي‌کند که از طريق متخصص پوست به ما ارجاع داده مي‌شوند.

روان فرد متاثر از عوامل مختلف محيطي، ژنتيکي، عفونت‌ها، بيماري‌ها و عوامل اقتصادي و...، است. يکي از اين عوامل که تاثير مستقيم بر روان فرد دارد جسم افراد است و بر عکس سلامت روان هم بر عوامل مختلف اثر مي‌گذارد. 

اگر سلامت روان آحاد مردم دچار مشکل بشود بر جامعه تاثير مي‌گذارد و جرائم زياد مي‌شود و جرائم اجتماعي، خودکشي، قتل، سرقت، طلاق، فحشا و افراد خياباني، افزايش پيدا مي‌کند.زندگي بدون استرس معنا ندارد، مهم اين است که اين استرس‌ها را کنترل کنيم تا تعادل زندگي به هم نخورد و راه‌هاي مختلفي را پيشنهاد مي‌دهيم که مشاوره و درمان و دارو مي‌تواند آخرين راه باشد.آرمان ملی 


یوسف فکور 

عضو هیات موسس انجمن سلامت روان کشور

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: