کد خبر: ۲۴۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 23
يکي از علل نابينايي و کم بينايي تنبلي چشم است که در کودکان اتفاق مي‌افتد و اگر بتوانيم اين را زودهنگام و بموقع تشخيص بدهيم و با مداخله بموقع و در سن زير 6 سالگي مي‌توانيم از آن پيشگيري کنيم تا نابينايي اتفاق نيفتد
شفاآنلاین>سلامت>شيوع آمبليوپي در کل دنيا حدود 3 درصد است و خانواده‌اي که کودک 4 تا 6 ساله دارد، بايد اين حساسيت را داشته باشد که کودکش را براي غربالگري به پايگاه‌هاي دائم و غيردائم بياورد و در آنجا در سه مرحله و در سنين 4 و 5 و 6 سالگي غربالگري مي‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،مجيد رضازاده معاون توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي کشور در برنامه زنده تلويزيوني روي خط خبر در خصوص اختلالات نابينايي گفت: همانطور که مي‌دانيم علل کم بينايي و نابينايي دو دسته هستند. 

يک دسته علل ژنتيکي که در صورتي که قبل از تولد تشخيص داده بشوند و ژن معيوب شناسايي شود، اينها قابل پيشگيري هستند و بخشي از برنامه‌هاي سازمان بهزيستي<Wellbeing> در اين زمينه است. 

همچنين بخشي ازعلل معلوليت‌ها و نابينايي هم ناشي از اختلالاتي هست که در واقع ما به آنها عيوب انکساري مي‌گوييم. مثل مشکلاتي از قبيل آب مرواريد يا کاتاراکت، بحث‌هايي مربوط به رتينوپاتي‌هاي ديابتي و ... در اين زمينه هم سازمان بهزيستي براي اين مشکلات برنامه دارد که اهم اين برنامه‌ها غربالگري است.

وي با اشاره به اينکه در شروع فصل غربالگري آمبليوپي هستيم، گفت: يکي از علل نابينايي و کم بينايي تنبلي چشم است که در کودکان اتفاق مي‌افتد و اگر بتوانيم اين را زودهنگام و بموقع تشخيص بدهيم و با مداخله بموقع و در سن زير 6 سالگي مي‌توانيم از آن پيشگيري کنيم تا نابينايي اتفاق نيفتد.

رضازاده افزود: شيوع آمبليوپي در کل دنيا حدود 3 درصد است و خانواده‌اي که کودک 4 تا 6 ساله دارد، بايد اين حساسيت را داشته باشد که کودکش را براي غربالگري به پايگاه‌هاي دائم و غيردائم بياورد و در آنجا در سه مرحله و در سنين 4 و 5 و 6 سالگي غربالگري مي‌شود.

وي بر لزوم مراجعه در اين سنين تاکيد کرد و افزود: زمان طلايي مداخله زير سن 6 سالگي است و گفته مي‌شود بعد از ده سالگي کار ديگري نمي‌شود انجام داد. درمان براي کودک مبتلا در زير سن 6 سال قطعي است. 

رضازاده گفت: حدود 2 هزار پايگاه ثابت داريم که غربالگري آمبليوپي را در تمام طول سال انجام مي‌دهند. همچنين از آغاز آبان‌ماه تا پايان آذرماه در تمامي ‌مدارس، مهدهاي کودک پايگاه‌هاي بهزيستي و همچنين پايگاه‌هاي بهداشتي (براساس تفاهمنامه امسال ما با وزارت بهداشت) اين کار صورت مي‌گيرد.

وي افزود: سطح بعدي اپتومتري است که اگر تشخيص قطعي سلامت چشم کودک در غربالگري صورت نگيرد، به اپتومتريست‌ها ارجاع مي‌شود و اپتومتريست بررسي مي‌کند و اگر لازم باشد به پزشک ارجاع مي‌دهد و ذکر اين نکته نيز ضروري است که در سطح اول بايد هزينه پرداخت بشود و در سطح دو و سه رايگان است.

 همچنين هزينه افراد نيازمند را بهزيستي تقبل مي‌کند.به گزارش روابط عمومي‌و امور بين‌الملل سازمان بهزيستي کشور، وي گفت: همانطور که مي‌دانيم تنبلي چشم يکطرفه است و معمولا وقتي مغز تشخيص بدهد که يک چشم خوب نمي‌بيند و قسمتي ديگر خوب مي‌بيند آن قسمت مغز را خاموش مي‌کند و ديگر بعد از ده سالگي روشن نمي‌شود.

 ما بايد به سرعت بيمار را شناسايي و درمان کنيم تا با بستن يک چشم يا با عينک و يا با جراحي آن مرکز مغز را فعال نگاه داريم.معاون توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي کشور علل تنبلي چشم را در سه گروه دسته‌بندي کرد و افزود: در گروه اول در مسير انتقال تصوير اشکال وجود دارد مثل آب‌مرواريد و اختلالات از اين قبيل که با جراحي درمان مي‌شود.گروه دوم عيوب انکساري مثل نزديک‌بيني و دوربيني است که با عينک رفع مي‌شود و در گروه سوم موارد مربوط به عضلات چشم مثل دوبيني است که با جراحي برطرف مي‌شود.

50 درصد نابينايي‌ها ناشي از ژنتيک است

رضازاده با عنوان اين مطلب که تقريبا همه نابينايان و بخش کمي ‌از کم بينايان نزد بهزيستي پرونده دارند، افزود: براي اين افراد ما دو دسته کار انجام مي‌دهيم. که يکي غربالگري آمبليوپي يا تنبلي چشم و ديگري بررسي علل ژنتيکي نابينايي است که نشان مي‌دهد بالغ بر 50 درصد از نابينايي‌ها ناشي از اختلالات و مشکلات ژنتيکي هستند.

وي گفت: برخي مشکلات ژنتيکي ناشناخته هستند اما براي تشخيص ژن‌هاي شناخته شده برنامه‌هاي ويژه‌اي در بهزيستي داريم و امسال هم برنامه‌اي را شروع کرديم به مدت 3 تا 4 سال که همه معلولان تحت پوشش سازمان را از لحاظ ژن معيوب بررسي مي‌کنيم تا ژن معيوب شناسايي شود و همچنين يک بانک ذخيره ژنتيک با دانش بومي‌ توسط متخصصان داخلي تشکيل خواهد شد.

وي افزود: از بانک ژنتيک براي پيشگيري از معلوليت‌ها استفاده خواهيم که هزينه تمام اينها اعم از غربالگري، مشاوره، آزمايش‌ها و ... بر عهده سازمان بهزيستي است چون براي معلولان انجام مي‌شود و آنها تحت پوشش بهزيستي هستند.معاون توسعه پيشگيري بهزيستي گفت: بخش زيادي از معلوليت‌ها ناشي از اختلالات ژنتيک هستند و براي پيشگيري از اين معلوليت‌ها بايد بتوانيم از اختلالات ژنتيک پيشگيري کنيم.

 اختلالات ژنتيک نيز در بسياري از موارد ناشي از موارد دوطرفه است که هم زن و هم مرد ژن معيوب را دارند.وي افزود: اگر ما بتوانيم ژن‌هاي معيوب را بشناسيم و بدانيم در چه افرادي هست مي‌توانيم درخود اين افراد و خانواده‌هاي‌شان اين ژن را شناسايي کنيم و براي ازدواج و فرزند آوري به آنها مشاوره بدهيم. 

البته با پيشرفت علم در دنيا هم ممکن است بشود ژن معيوب را برداشت و ژن سالم را جايگزين کرد که اين کار پيشرفته‌اي است که بايد در زمان‌هاي آتي انجام شود.

رضازاده گفت: در سازمان بهزيستي چند دسته اقدامات انجام مي‌دهيم که قسمت اساسي آنها شامل آگاه‌سازي است و اگر گروه هدف ما که مردم هستند در خصوص مسائل و مشکلات معلوليت آگاه شوند، قدم بزرگي که براي پيشگيري از معلوليت‌هاست.

وي افزود: بخش عمده کار آگاه‌سازي است مثلا پيشگيري ناشي از معلوليت‌ها. بخشي از کار غربالگري‌هاست که در نابينايي و ناشنوايي انجام مي‌شود و بخشي مشاوره و آزمايش‌هاي ژنتيک هست و اگر افراد بدانند که بايد اين اقدامات را انجام بدهند ازدواج و فرزندآوريشان بايد چگونه باشد، از معلوليت‌ها پيشگيري مي‌شود.آرمان ملی 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: