کد خبر: ۲۴۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 21
در دهه های اخیر به دلیل جهانی شدن، شهر نشینی و افزایش درآمدها، رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۲۰ درصد مرگ ها در سراسر جهان، به علت عادات غذایی ناسالم اتفاق می افتد.

به گزارش شفا آنلاین: مهران ولایی، با عنوان این مطلب که یک پنجم از مرگ و میرها در سراسر جهان به علت داشتن عادات غذایی ناسالم <Unhealthy eating habits>است، افزود: این مرگ و میرها، هر سال هزینه ای بیش از ۲ تریلیون دلار به بودجه های بهداشت ملی وارد می کند.

وی با اشاره به شعار روز جهانی غذا که «تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی» نامگذاری شده است، به تغییر عادات غذایی افراد اشاره کرد و گفت: در دهه های اخیر به دلیل جهانی شدن، شهر نشینی و افزایش درآمدها، رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است. ما عمدتا از مصرف غذاهای فصلی به طور عمده غذاهای با پایه گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهایی با کربوهیدرات تصفیه شده (غنی از نشاسته)، قند و چربی و نمک زیاد، غذاهای فرآوری شده، گوشت و سایر محصولات با منبع حیوانی حرکت کرده ایم.

ولایی ادامه داد: همچنین، زمان کمتری برای تهیه وعده های غذایی در خانه صرف می شود و مردم به ویژه در شهرها، پیوسته بیشتر به سوپر مارکت ها، فروشگاه های فست فود، فروشندگان مواد غذایی خیابانی و رستوران های دور افتاده تکیه می کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که ترکیبی از رژیم های ناسالم و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش میزان چاقی شده است، افزود: نه تنها در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای کم درآمد، جایی که گرسنگی و چاقی اغلب همزیستی دارند، چاقی رو به افزایش است.

وی گفت: هم اکنون بیش از ۶۷۰ میلیون بزرگسال و ۱۲۰ میلیون دختر و پسر ۵ تا ۱۹ سال چاق هستند و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال دارای اضافه وزن هستند، در حالی که بیش از ۸۲۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند.

ولایی با عنوان این مطلب که رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر، از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت و برخی از سرطان ها است، اظهار داشت: چاقی و سایر انواع سوءتغذیه تقریباً از هر سه نفر یک نفر را مبتلا می کند.

وی گفت: پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۵ ، این وضعیت به یک نفر از هر دو نفر خواهد رسید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، در عین حال افزود: خبر خوب این است که راه حل های مقرون به صرفه برای کاهش انواع سوء تغذیه وجود دارد، اما آنها نیاز به تعهد و اقدام جهانی بیشتری دارند. به طوری که یک رژیم غذایی زمانی رژیم غذایی سالم محسوب می شود که با دارا بودن اصول تنوع، میزان کافی، سلامت، ایمنی و مغذی بودن، نیاز های تغذیه ای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

وی ادامه داد: رژیم غذایی سالم باید شامل انواع میوها، سبزیجات، حبوبات، آجیل ، دانه‌ها و غلات سبوس دار و مصرف غذاهای کم چرب به خصوص چربی های اشباع و با قند و نمک کم باشد. اما، متاسفانه در حال حاضر به علت تغییر سبک زندگی و مشکلات اقتصادی برای بسیاری از افراد در دنیا، این رژیم غذایی سالم قابل دسترس یا مقرون به صرفه نیست.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: