کد خبر: ۲۴۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 21
در زمانی که ما با انواع تحریم‌ها بخصوص در بخش تجهیزات پزشکی و دارویی مواجه هستیم، توانمندی روزافزون صنایع دخانی نسبت به سایر صنایع نتیجه‌ای جز مرگ تدریجی سلامت جامعه نخواهد داشت
شفاآنلاین>سلامت>دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ضمن بیان اینکه مرگ تدریجی سلامت جامعه به دنبال توسعه صنایع دخانی را باید جدی گرفت، افزود: زمانی که با انواع تحریم‌ها بویژه در بخش تجهیزات پزشکی و دارویی مواجه هستیم، توانمندی روزافزون صنایع دخانی نسبت به سایر صنایع، نتیجه‌ای جز مرگ تدریجی سلامت جامعه نخواهد داشت.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر محمدرضا مسجدی ، با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی در ایران برای تولید سیگار بویژه در استان‌های زنجان و گیلان که مبلغ آن را نیز معادل ۳۱۶ میلیون و ۶۴۳ هزار دلار عنوان کرد، گفت: در زمانی که ما با انواع تحریم‌ها <Sanctions>بخصوص در بخش تجهیزات پزشکی و دارویی مواجه هستیم، توانمندی روزافزون صنایع دخانی نسبت به سایر صنایع نتیجه‌ای جز مرگ تدریجی سلامت جامعه نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات هیات سرمایه گذاری خارجی در طرح های فرآوری توتون سیگار و تولید کاغذ در پنج ماهه نخست امسال، افزود: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بخصوص در بخش درمان بنا به گفته رییس جمهور، یک جنایت بشری است. چگونه است که این سرمایه گذاران خارجی سرمایه گذاری روی دخانیات را به سایر صنایع ترجیح می‌دهند؟ آیا تخصیص این حجم از سرمایه‌گذاری در این بخش جای سوال ندارد؟

وی با اشاره به مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات مبنی بر اینکه هر گونه احداث واحد صنایع دخانی و فعالیت‌های توسعه‌ای در این بخش باید به تصویب این ستاد برسد، گفت: این حجم از سرمایه گذاری در بخش دخانیات، خلاف مصوبات این ستاد است. جای تعجب دارد که صنایع دخانی آزادانه و در همه تنگناهای اقتصادی هنوز نسبت به سایر صنایع در این کشور، همچنان پیشتازند.

اهداف بیانیه شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر
وی در ادامه با اشاره به بیانیه مشترک شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر منطقه‌ای و جهانی، گفت: این بیانیه در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت مدیترانه شرقی (EMRO) با حضور مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، توسط دبیرکل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر ایران قرائت شد. در این بیانیه به عناوینی همچون ارتقای سلامت روانی، کاهش آلودگی هوا، افزایش فعالیت جسمی، گنجاندن برنامه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در برنامه‌های آمادگی و واکنش اضطراری بشردوستانه و اولویت‌دادن به مالیات کالاهای ناسالم مانند دخانیات، الکل و نوشیدنی‌های قنددار و مدل‌های ابتکاری تأمین مالی باتوجه‌ به سهم بالای جوانان در جمعیت این منطقه و نیز دولت‌های عضو که باید آثار منفی بازاریابی محصولات ناسالم را در کودکان و جوانان بپذیرند، تاکید شد.

مسجدی در خصوص این بیانیه ادامه داد: با تأثیر منفی صنایع تولیدکننده محصولات ناسالم، باید با هر نوع تعارض منافع واقعی یا فرضی، به‌ خصوص در ارتباط‌با الکل، دخانیات و نوشیدنی‌های قنددار مقابله شود. همچنین این بیانیه بر رویکرد مردم‌محور در ارتباط‌با بیماری‌های غیرواگیر، تقویت صدای جامعه مدنی و مردمی که با بیماری‌های غیرواگیر زندگی می‌کنند و بویژه کسانی که در موقعیت‌های بشر دوستانه قرار دارند، تأکید می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت‌های عضو باید در سرتاسر برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند، از حقوق بشر حفاظت کنند و مشارکت گسترده مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر، جوانان، زنان، بومیان و کسانی را که در موقعیت‌های اضطراری قرار دارند، تضمین کنند.

نقش مهم جامعه مدنی در مقابله با بیماری‌های غیرواگیر
وی به مشارکت گسترده جامعه مدنی در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و گفت: در بخش دیگر این بیانیه آمده است «ما به‌ عنوان اتحادیه‌های بیماری‌های غیرواگیر، نیروهای محرکی هستیم که دولت‌ها و وزارت‌های بهداشت کشورها را به پیشروی به‌سوی تحقق اهداف ملی بیماری‌های غیرواگیر تشویق می‌کنیم و نیز از طریق گنجاندن خدمات بیماری‌های غیرواگیر در پوشش همگانی سلامت ملی، بسته‌های مراقبت سلامت اولیه و افزایش دسترسی به داروها و فناوری‌های اساسیِ مربوط به بیماری‌های غیرواگیر هم در موقعیت‌های عادی و اضطراری نیز تاکید داریم. چرا که ازطریق پوشش همگانی سلامت می‌توان به تحقق اهداف بیماری‌های غیرواگیر، کاهش نابرابری‌ها و تقویت ثبات و توسعه پایدار کمک کرد.»

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ضمن بیان اینکه مرگ تدریجی سلامت جامعه با توسعه صنایع دخانی را باید جدی گرفت، افزود: در خاتمه این بیانیه نیز تاکید شده است «ما آماده‌ایم تا از دولت‌های عضو در زمینه تسریع اجرای تعهدات منطقه‌ای و جهانیِ بیماری‌های غیرواگیر و تکیه بر اولویت‌های پذیرفته‌شده در نشست سران سازمان ملل متحد درباره بیماری‌های غیرواگیر و پوشش همگانی سلامت، حمایت کنیم.»ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: