کد خبر: ۲۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 09
دكترنوربخش ابلاغ كرد:
شفاآنلاين- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، بخشنامه پرداخت مستمری بازماندگان متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه را برای اجرا به تمامی واحدهای تامین اجتماعی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش شفاآنلاين از سازمان تامین اجتماعی، «سیدتقی نوربخش» افزود: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی این سازمان مکلف شده به فرزندان و همسران بیمه شده متوفی که کمتر از 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد به نسبت سنوات مستمری پرداخت کند.

وی ادامه داد: براساس قانون اصلاح مواد 43، 44 و 80 قانون تامین اجتماعی مصوب 27/7/76 مجلس شورای اسلامی و پس از الحاق سه تبصره به بند سوم ماده 80 قانون مذکور، تسهیلات جدید و دایره حمایت و ارائه خدمات به بازماندگان وسیع تر و پرداخت مستمری به «نسبت سنوات پرداخت حق بیمه» نیز به تعهدات این سازمان افزوده شده است.

نوربخش ادامه داد: براساس قانون پرداخت مستمری به بازماندگان مصوب سال 76 درصورتیکه بیمه شده متوفی فاقد شرایط مقرر در اصلاحیه بند سه ماده 80 قانون بوده و سوابق پرداخت حق بیمه وی از یک تا 10 سال بود، بازماندگان بیمه شده متوفی غرامت مقطوع فوت دریافت می کردند.

وی افزود: اما به موجب قانون جدید مصوب سال 92، به بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی که کمتر از 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه مستمری تعلق می گیرد.

نوربخش گفت: در قانون مذکور همسران و فرزندان بیمه شده متوفی از دریافت مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه بهره مند می شوند، اما به پدر و مادر اشاره ای نشده است، بنابراین هریک از والدین واجد شرایط کماکان از غرامت مقطوع فوت به نسبت سهام مقرر در قانون برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: ملاک محاسبه ریز دستمزد مبنای تعیین مستمری برقراری مشمولین قانون پرداخت مستمری به بازماندگان متناسب با پرداخت حق بیمه، تبصره ذیل ماده 77 قانون تامین اجتماعی خواهد بود و حداقل مستمری قابل پرداخت به بازماندگان بیمه شده متوفی نیز بر مبنای ماده 111 قانون تامین اجتماعی، از حاصل ضرب حداقل دستمزد سال فوت بیمه شده و سنوات پرداخت حق بیمه تقسیم بر 30 به دست می آید.

وی تصریح کرد، درمورد بیمه شدگانی که فوت آنها قبل از تصویب قانون فوق واقع شده حداقل دستمزد (سال تصویب قانون) یعنی سال 1392 ملاک محاسبه مستمری است.

نوربخش ادامه داد: مفاد این بخشنامه مشمول کسانیکه به هر نحو از شمول قانون تامین اجتماعی خارج و مشمول سایر صندوق بازنشستگی شده اند، نمی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: