کد خبر: ۲۴۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 19
بارداری دوره‌ای است که مادر تغییرات بسیاری را تجربه می‌کند به گونه‌ای که بدن، احساسات و حتی زندگی خانوادگی او دستخوش تغییر می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>عوامل ایجاد استرس در هر زن باردار متفاوت است، اما از جمله فاکتور‌های شایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

به گزارش شفا آنلاین، بارداری دوره‌ای است که مادر تغییرات بسیاری را تجربه می‌کند به گونه‌ای که بدن، احساسات و حتی زندگی خانوادگی او دستخوش تغییر می‌شود. این تغییرات می‌توانند خوشایند باشند، اما بدون شک با استرس‌های جدیدی همراه هستند.

 احساس اضطراب مشکلی شایع در دوران بارداری(Pregnancy) است، اما میزان بیش از حد استرس می‌تواند مادر را ناآرام سازد، خواب او را دچار اختلال کند، با سردرد همراه باشد یا حتی در میزان اشتهای او تاثیر بگذارد.

سطح بالای استرس که برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند می‌تواند موجب بروز مشکلات جسمی از قبیل فشار خون بالا و بیماری قلبی شود.

در زمان بارداری این نوع از استرس می‌تواند احتمال زایمان زودهنگام یا تولد نوزاد با وزن پایین را افزایش دهد. همچنین نوزادانی که پیش از موقع به دنیا می‌آیند یا وزن طبیعی نداشته باشند در معرض فزاینده ابتلا به مشکلات جسمی قرار دارند.

چه عواملی موجب استرس در دوران بارداری می‌شوند؟

عوامل ایجاد استرس(Stress) در هر زن باردار متفاوت است، اما از جمله فاکتور‌های شایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مواجهه با عوارض بارداری همچون حالت تهوع، یبوست، احساس خستگی یا درد کمر

- تغییرات هورمونی تاثیرگذار بر خلق و خو

- نگرانی در مورد نحوه وضع حمل و چگونگی مراقبت از نوزاد

- مدیریت مسئولیت‌های کاری برای زنان شاغل و آماده کردن شرایط برای مرخصی زایمان

بالا بودن سطح استرس در بارداری به سلامتی نوزاد آسیب می‌زند؟

سایت "marchofdimes" در مقاله‌ای در این باره آورده است: برخی مطالعات نشان می‌دهد سطح بالایی از استرس در بارداری موجب بروز برخی مشکلات در دوران کودکی می‌شود که از آن جمله می‌توان به عدم تمرکز کردن اشاره کرد.

همچنین استرس می‌تواند بر روند رشد مغز یا سیستم ایمنی نوزاد تاثیر بگذارد.

تاثیر استرس دوران بارداری بر جنسیت جنین

محققان آمریکایی اخیرا در مطالعات جدیدی دریافته‌اند که استرس در دوران بارداری می‌تواند حتی بر جنسیت جنین نیز تاثیر داشته باشد.

تاثیر استرس مادر در دوران بارداری بر جنین و روند رشد نوزاد موضوعی تایید شده است و به تازگی گروهی از محققان آمریکایی در بررسی‌های خود مشاهده کردند که انواع استرس‌های فیزیکی و روانی می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری به همراه داشته باشد.

محققان آمریکایی با بیان اینکه استرس می‌تواند خود را به شکل‌های مختلف نشان دهد، اظهار داشتند: در این بررسی ۲۷ شاخص استرس روانی، جسمی و سبک زندگیِ ۱۸۷ زن باردار مورد مطالعه قرار گرفت. حدود ۱۷ درصد از این زنان به لحاظ روانی استرس داشتند. همچنین ۱۶ درصد دیگر به لحاظ جسمی تحت فشار قرار داشتند و اکثریت آنان نزدیک به ۶۷ درصد سالم بودند.

نتایج بررسی‌ها نشان داده است زنان بارداری که استرس روانی و جسمی را تجربه کرده بودند کمتر احتمال دارد صاحب فرزند پسر شوند. به طور میانگین، به ازای هر ۱۰۵ مورد تولد پسر ۱۰۰ نوزاد دختر متولد می‌شود. اما در این مطالعه، نسبت تولد پسران به دختران در گروه‌هایی که تحت استرس جسمی و روانی بودند به ترتیب چهار به نه و دو به سه بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: