کد خبر: ۲۴۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 17
این موضوع مطرح شده و حتی در هفته آخر برگزاری پویش کنترل فشار خون، میزبان دفاتر منطقه‌ای یونیسف بودیم و از میزان مراجعه مردم برای شرکت در پویش کنترل فشار خون شگفت زده بوده و می‌گفتند که چنین سرمایه یا مشارکت اجتماعی در کشورهای دیگر به سادگی اتفاق نمی‌افتد
شفا آنلاین>سلامت> معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: الگوبرداری از پویش کنترل فشار خون توسط کشورهای منطقه مدیترانه شرقی مطرح شده و حتی وزیر بهداشت یکی از کشورهای منطقه به ما گفت که برگزاری پویشی مانند پویش کنترل فشار خون <Blood pressure control>برای آنها مانند یک آرزو است.

به گزارش شفا آنلاین:علی رضا رئیسی روز پنجشنبه  درباره الگوبرداری از پویش ملی کنترل فشار خون توسط کشورهای منطقه مدیترانه شرقی افزود: این موضوع مطرح شده و حتی در هفته آخر برگزاری پویش کنترل فشار خون، میزبان دفاتر منطقه‌ای یونیسف بودیم و از میزان مراجعه مردم برای شرکت در پویش کنترل فشار خون شگفت زده بوده و می‌گفتند که چنین سرمایه یا مشارکت اجتماعی در کشورهای دیگر به سادگی اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: چند ماه گذشته که سرخک در آمریکا شایع شده بود، آنها برای تزریق واکسن دچار مشکل شده بودند، زیرا مردم مراجعه نمی‌کردند. در نتیجه سایر کشورها به دنبال این هستند که ما چه مشوق‌هایی داشتیم که مردم ایران جهت شرکت در پویش کنترل فشار خون تشویق شدند، در حالی‌که تشویق ما فقط هدیه کردن سلامتی به مردم بود. سایر کشورها علاقه دارند که از این الگو پیروی کنند، اما خودشان هم می‌دانند که کار بسیار دشواری است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: البته تجربه این کار در ایران وجود داشته و به طور مثال در دی ماه ۱۳۸۲ در مدت یک ماه بیش از ۳۰ میلیون واکسیناسیون سرخک در سن ۹ ماه تا یک سال در کشور انجام شد و در پویش ملی کنترل فشار خون نیز نزدیک به ۳۱ میلیون فشار خون اندازه گیری شد.

رئیسی اظهار داشت: باید توجه کنیم که یکی از بزرگترین سرمایه‌های ما در نظام سلامت، اعتماد مردم است که شاخص آن مشارکت اجتماعی مردم در پویش ملی کنترل فشار خون بود که بیش از ۳۰ میلیون نفر در این پویش شرکت کردند. شعار سازمان جهانی بهداشت نیز سلامت برای همه مردم و توسط مردم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر بهداشت نیز در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی به جهان داده شد که با وجود تحریم‌های ظالمانه، ایران همچنان در حوزه سلامت پیش‌رو است و مخلوط کردن سیاست‌های استکباری با حوزه سلامت می‌تواند به شدت آسیب رسان باشد.

پویش ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ۹۸ توسط وزارت بهداشت آغاز شد و ۱۵ تیر ماه امسال پایان یافت.  در این پویش، فشار خون بیش از ۳۰ میلیون نفر کنترل و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد جدید مبتلا به فشار خون شناسایی شد.

سالانه ۹۷ هزار نفر به علت فشار خون در کشور فوت می‌کنند.  میزان شیوع بیماری فشار خون بالا در زنان ایرانی نسبت به مردان بیشتر است که مهمترین دلیل این موضوع چاقی، کم تحرکی در زنان و البته هورمون‌های زنانه است.

احمد المنظری،  رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز پیش از این به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: برای اجرای پویش کنترل فشار خون در ایران بسیار خرسندم، زیرا یکی از منحصر به فردترین پویش‌های اجتماعی و اقدامات انجام شده در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر بود و به اجرای موفق آن در ایران افتخار می‌کنیم.  از ابتدا که این پویش راه اندازی شد و وزیر بهداشت ایران به ما اطلاع داد، استقبال خوبی از آن کردیم، زیرا ایده بسیار خوبی در سطح منطقه و جهان در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر بود.

وی ادامه داد: اطمینان دارم که وزارت بهداشت ایران می‌تواند از تجربه و نتایج این پویش به خوبی استفاده کرده و این تجربه‌ها را به کشورهای دیگر نیز منتقل کند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت پیش از این درباره پویش ملی کنترل فشار خون بالا گفته بود: در سال ۹۶ بر اساس آمارها، ۳۸۰ هزار مرگ داشتیم که از این میزان ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیرواگیر بود. در میان این موارد ۹۷ هزار مرگ به دلیل بیماری پرفشاری خون و موارد مرتبط با آن اتفاق افتاد. این مورد به دلیل افزایش مرگ و میر به عنوان اولویت قرار گرفت و پویش ملی کنترل فشار خون را در سطح کشور به کمک دستگاه‌های مختلف و رسانه‌ها اجرا کردیم. این پویش هزینه زیادی نداشته و فواید بسیاری داشت. کل هزینه ما برای این پروژه کمتر از ۵ تخت بیمارستانی بود و پول جدیدی به هیچ دانشگاهی داده نشد. قرار بود در جمعیت ۳۰ تا ۷۰ ساله که ۴۰ میلیون نفر بودند، حداقل ۵۰ درصد کنترل شوند. زیرا بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاعی نداشتند و زمانی متوجه می‌شدند که به علت سکته به بیمارستان مراجعه می‌کردند.

وزیر بهداشت بیان کرد: همدلی فراوانی در پویش ملی کنترل فشار خون دیده شد و در نتیجه به جای ۲۰ میلیون جمعیت هدف، فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را بسنجیم و بیش از ۲ میلیون نفر را پیدا کردیم که از فشار خون خود اطلاعی نداشتند. همچنین ۱۰ میلیون نفر در مرز عبور خط قرمز به سمت فشار خون بالا بودند. این افراد باید مراقبت شوند تا در آینده دچار بیماری‌های هزینه بردار نشوند. این افراد با پرونده الکترونیک سلامت ردیابی می‌شوند و مدل آموزش‌ها و سبک زندگی را کنترل می‌کنیم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: