کد خبر: ۲۴۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 16
مغز تقریبا اولین اندامی است که الکل بر آن اثر می‌گذارد. با مصرف الکل، کنترل فرد بر تکلم، تعادل، حرکت و رفتار کاهش می‌یابد و ممکن است دچار سرگیجه، تهوع و استفراغ شوند
شفاآنلاین>سلامت>الکل می‌تواند بر اندام های مختلف بدن اثرات سوء مختلفی برجای بگذارد که تنها به موارد اندک محدود نمی‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، امروزه گاهی با باور‌های نادرستی درباره تاثیرات مثبت نوشیدنی‌های الکلی بر سلامتی مواجه می‌شویم، حال آنکه این ماده برای سلامتی کاملا مضر است و به علاوه این مضرات تنها به موارد اندک محدود نمی‌شود.

الکل می‌تواند بر اندام های مختلف بدن اثرات سوء مختلفی برجای بگذارد. بدن افراد بسته به میزان الکل دریافتی واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند که در ادامه به برخی از این آثار مخرب اشاره می‌کنیم.

تاثیر الکل بر مغز
مغز تقریبا اولین اندامی است که الکل بر آن اثر می‌گذارد. با مصرف الکل، کنترل فرد بر تکلم، تعادل، حرکت و رفتار کاهش می‌یابد و ممکن است دچار سرگیجه، تهوع و استفراغ<Vomit> شوند. استفراغ کردن در این حالت با خطر ورود محتویات معده به درون برونش‌ها همراه است. همچنین مصرف این ماده می‌تواند باعث از دست دادن هوشیاری و ایجاد اختلال در تنفس شود، فرد به کما برود و تنفس او متوقف گردد و در نهایت می‌تواند باعث مرگ فرد شود.

تاثیر الکل بر قلب
دریافت الکل در یک نوبت و یا در درازمدت باعث بروز مشکلات قلبی نظیر کاردیومیوپاتی، آریتمی، حمله قلبی و افزایش فشار خون می‌گردد.

تاثیر الکل بر کبد
الکل بار زیادی را به کبد تحمیل می‌نماید، زیرا الکل پس از ورود به خون باید از طریق کبد پاکسازی شود. هر چه میزان الکل بیشتر باشد، ممکن است آسیب بیشتری به کبد وارد گردد. این آسیب‌ها شامل ایجاد کبد چرب، هپاتیت الکلی، تغییر بافت کبد به صورت فیبروز و سیروز کبدی (مرگ سلول‌های کبدی و کوچک شدن کبد) می‌باشند.

تاثیر الکل بر لوزالمعده
الکل باعث می‌شود که لوزالمعده موادی سمی تولید کند که می‌توانند باعث التهاب و تورم لوزالمعده شوند که اگر به صورت حاد اتفاق بیفتد می‌تواند تهدیدکننده حیات باشد.

مصرف الکل باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود
الکل دراز مدت باعث تضعیف سیستم ایمنی و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف و سرطان می‌گردد. افراد الکلی بیشتر به بیماری‌هایی نظیر ذات الریه و سل مبتلا می‌شوند که ناشی از تضعیف سیستم ایمنی ایشان می‌باشد. دریافت مقادیر زیاد الکل در یک نوبت هم سیستم ایمنی را تا ۲۴ ساعت تضعیف می‌کند و خطر ابتلا به سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها را افزایش می‌دهد.

مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
در تحقیقات گسترده و متعد علمی ثابت کرده اند که بین مصرف الکل و تعدادی از سرطان‌ها ارتباط وجود دارد.

سرطان در نواحی سرو گردن
مصرف الکل به عنوان یکی از عوامل شناخته شده در افزایش خطر ابتلا به سرطان در نواحی سر و گردن شناخته شده است. خطر ابتلا به خصوص برای سرطان‌های داخل حفره دهان (به استثنای لبها)، گلو و حلق و حنجره بیشتر می‌باشد.

سرطان مری
مصرف الکل یکی از عوامل عمده افزایش خطر ابتلا به نوعی از سرطان‌های مری موسوم به کارسینوم سلول سنگفرشی می‌باشد. افرادی که دارای نوعی نقص ژنتیکی هستند و بدنشان فاقد یک آنزیم خاص برای متابولیسم و سوخت و ساز الکل می‌باشد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع از سرطان هستند.

سرطان کبد
مصرف الکل نه تنها یک عامل مستقل در افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد است، بلکه به عنوان یک علت اولیه برای ابتلا به کارسینوم سلول کبدی نیز شناخته شده است. دو علت عمده دیگر ابتلا به این سرطان، عفونت مزمن با ویروس‌های هپاتیت B و C هستند.

سرطان سینه
مصرف روزانه الکل در بانوان خطرافزایش ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد وبه طور کلی در ازای مصرف الکل روزانه، خطر ابتلا به سرطان سینه برای خانم‌ها بین ۷ تا ۱۲ درصد (در مقایسه با خانم‌هایی که الکل نمی‌نوشند) افزایش می‌یابد.

نکته قابل توجه این است که خطر ابتلا به این سرطان‌ها در افرادی که به همراه نوشیدن الکل سیگار هم می‌کشند، بیشتر افزایش می‌یابد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: