کد خبر: ۲۴۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 13
پایداری منابع، ارتباط تنگاتنگی با نظام پرداخت دارد. یکی از دلایلی که بار مالی به بیمه‌ها تحمیل می‌شود، نوع نظام پرداخت است. یعنی امکان حل مشکلات نظام سلامت به صورت جزیره‌ای وجود ندارد و به تفکر سیستماتیک نیاز داریم
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت گفت:در سیاست‌های کلی سلامت تصریح شده که ساختار ارائه خدمات درمانی باید از طریق سیستم بیمه، دریافت حق بیمه و پرداخت هزینه از منابع جمع شده توسط بیمه انجام شود.

به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا واعظ مهدوی درباره اهمیت پایداری منابع در بیمه سلامت افزود: پایداری منابع، ارتباط تنگاتنگی با نظام پرداخت دارد. یکی از دلایلی که بار مالی به بیمه‌ها تحمیل می‌شود، نوع نظام پرداخت است. یعنی امکان حل مشکلات نظام سلامت(Health system) به صورت جزیره‌ای وجود ندارد و به تفکر سیستماتیک نیاز داریم.

 وی ادامه داد: طراحی نظام سلامت ما را به این سمت می‌برد که پرداخت به صورت کارانه یا همان فی فور سرویس یا حتی لایه بندی باشد. مطالعات مختلف نشان داده سیستم‌های مبتنی بر کارانه یا فی فور سرویس آسیب‌های زیادی دارد و باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و تجربه‌های جهانی از حرکت به سمت نظام پرداخت DRG پشتیبانی می‌کند.

 واعظ مهدوی افزود: مهمترین چیزی که در حوزه بهداشت و درمان به آن نیاز داریم، نظام مند شدن سلامت است. نظام سلامت با مطب و داروخانه و بیمه متفاوت است. نظام سلامت بر اساس شبکه بهداشتی و درمانی باید شکل بگیرد، اما در ایران این شبکه فقط در خانه بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی شکل گرفت و سطوح بالاتر و ارجاع از پزشک به بیمارستان و از بیمارستان‌های عمومی به تخصصی شکل نگرفت. از سال ۱۳۷۴ در راستای نظریه‌های اقتصاد سلامت، کشور به سمت پذیرفتن نظام بیمه‌ای حرکت کرد.

 مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت(Health insurance) بیان کرد: در حال حاضر شبکه‌های بهداشتی و درمانی مستقر شده باید تکمیل شود. شبکه بهداشت یک روزه ایجاد نشده و سال‌ها طول کشیده که به این مرحله رسیدیم. در این ساختار می‌توان این طور فکر کرد که آیا حرکت بیمه‌ها به سمت ارائه خدمات بهداشتی هم وجود دارد یا خیر؟ مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است که نظام پرداخت بیمه‌ای به خدمات بهداشتی و درمانی گسترش پیدا کند. به طور مثال هزینه واکسیناسیون هم تحت پوشش بیمه باشد.

 وی ادامه داد: لازمه این موضوع، کار کردن تنگاتنگ بیمه با وزارت بهداشت است. در مطالعاتی که در گذشته داشتیم به این رسیدیم که دیگر امکان تفکیک خدمات بهداشت و درمان وجود ندارد و به همین دلیل، معاونت سلامت ایجاد شد که اشراف کامل بر خدمات بهداشتی و درمانی داشته باشد. در این زمینه بیمه هم می‌تواند ارتباط تنگاتنگی داشته باشد و خدمات را تامین اعتبار کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: