کد خبر: ۲۴۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 10
بیماری سل یکی از ۱۰ علل اول مرگ و میر در سراسر جهان است. سل مهمترین عامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز است
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه سیدنی موفق به شناسایی گونه‌ای اسفنج دریایی شده‌اند که قادر به تولید یک آنتی بیوتیک قوی برای نابودی نوع مقاوم به داروی بیماری سل است.

به گزارش شفا آنلاین، سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه‌ها حمله می کند. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه درمان سل در دهه‌های گذشته، این بیماری همچنان خطرناک‌ترین قاتل عفونی جهان است. یکی از مهمترین گونه‌های این باکتری در مقابل انواع آنتی بیوتیک مقاوم است.

محققان دانشگاه سیدنی زمانی که در حال بررسی هزار و ۵۰۰ نمونه اسفنج دریایی بودند، دریافتند یک اسفنج از سواحل کوئینزلند از تیره Tedaniidae قادر به تولید ترکیبی به نام  bengamide B است. آزمایش‌های بیشتر نشان داد این ترکیب قادر به نابودی باکتری عامل سل به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است و حتی می تواند گونه مقاوم به آنتی بیوتیک(Antibiotics) این عفونت را نیز مهار کند. یکی دیگر از مزیت‌های این ترکیب غیر سمی‌بودن آن و امکان استفاده در انسان است.

این دستاورد می‌تواند منجر به ساخت آنتی‌بیوتیک‌های موثر و دوستدار محیط زیست شود.
گرچه واکسن بیماری سل سال‌ها پیش ساخته شده است، با این حال تعداد مبتلایان هنوز هم زیاد است و سالانه حدود ۱.۷ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر این عارضه جان خود را از دست می‌دهند. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷.۳ میلیون نفر با این عارضه تشخیص و درمان شدند. این بیماری بیشتر در آفریقا،‌ هند و چین دیده می‌شود و در اروپا، به ویژه انگلستان نیز شمار مبتلایان رو به افزایش است.

در حال حاضر بیماران برای درمان دوزهای قبل توجه آنتی بیوتیک را به مدت ۶ تا ۸ ماه دریافت می‌کنند که عوارض جانبی ناخوشانیدی دارد و احتمال بازگشت بیماری حدود ۲۰ درصد است.

بیماری سل یکی از ۱۰ علل اول مرگ و میر در سراسر جهان است. سل مهمترین عامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: