کد خبر: ۲۴۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 09
در شرایط تحریم ۶۹.۵ درصد نیاز دارویی موثره در داخل کشور تامین می شود.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی کشور با اشاره به تاثیر تحریم ها در خودکفایی، گفت: در شرایط تحریم ۶۹.۵ درصد نیاز دارویی موثره در داخل کشور تامین می شود.

به گزارش شفا آنلاین، «فرامرز اختراعی» روز چهارشنبه در کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، در نشست اقتصاد سیاسی دارو و تحریم‌ها، اظهار داشت: در گذشته بیماری گواتر را که ظاهرترین کمبود ید در کشور است، به نحو شایسته‌ای کنترل و رتبه یک را در جهان در تامین ید به دست آوردیم.

وی در مورد مخالفت ها با مصرف نمک یددار افزود: اطبای سنتی به دنبال تجویزهای نادرست خود خیانت بزرگی به مردم مرتکب شده و مردم را از استانداردهای روز دنیا دور کردند.

عضو شرکت طلایه داران صنعت فرآیند گفت: در مباحث اجرایی تحریم، نداشتن امکان نقل و انتقال مالی زاویه دید خطرناکی را ایجاد کرده و حقوق مردم در واردات تضعیف شده است.

وی گفت: یکی از مباحث تحریم، در نقل و انتقال ارزی است که مشکلاتی ایجاد کرده است. اما مبحث دیگر این تحریم‌ها فشار اقتصادی است که نظام کشور را دچار مشکل و تورم را تا چهار برابر افزایش داده است. در چنین شرایطی گرانی غذا بحث مهمی است که بنیه اقتصادی مردم را برای تامین این مواد دچار مشکل کرده است.

واردات داروی با نمونه مشابه داخل به صنعت آسیب می زند

اختراعی با اشاره به اینکه دارو مقوله آموزشی نیست، بلکه مسئولان باید این آموزش را برای مردم تحلیل کنند، گفت: واردات دارو، ارز بسیاری مصرف می‌کند و امید است شاهد واردات دارو با نمونه‌های مشابه در داخل کشور نباشیم؛ چرا که واردات دارو با وجود مشابه داخل نه تنها به صنعت آسیب می‌زند بلکه بیمه‌ها و مردم را دچار مشکل می‌کند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی کشور افزود: کل مصرف دارو در دنیا ۱.۱ تریلیارد دلار است و جامعه پزشکی مردم را مجبور به حرکت در این مسیر می‌کند.

وی با توجه به امتیازاتی که تحریم برای کشور داشت، گفت: پول فروش نفت در اثر تحریم کمتر شد و این موضوع باعث شده تا کشور خودکفا شود و بیشتر به فکر خود باشیم.

اختراعی ادامه داد: کشور در زمینه دارو خیلی وابسته به خارج نیست. دارو بر اساس دو مقوله قرص و ماده موثره تعریف می شود. هنر تولید دارو همان ماده موثره است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی کشور گفت: ایران موفق شده است ۶۹.۵ درصد نیاز دارویی موثره را در کشور تامین کند.

وی در خصوص استطاعت خرید ( از منظر درآمد مالی) افزود: این مسئله در رابطه با بیمار است و قیمت دارو به حدی مهم است که درصورت گران بودن، دسترسی بیمار به آن کم شده و استطاعت خرید آن را ندارد.

اختراعی در پایان گفت: در دنیا اجازه خرید داروی گران را به مردم نمی دهند و دکترها نیز داروی گران برای مردم تجویز نمی‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: