کد خبر: ۲۴۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 09
محققان به دنبال شناسایی نشانگرهای بیماری در نمونه اشک هستند. در این راستا محققان دانشگاه UNSW موفق به توسعه آزمایشی شده‌اند که با استفاده از نمونه اشک، قادر به غربالگری نوروپاتی دیابتیک است
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه UNSW در سیدنی، موفق به توسعه آزمایشی شده‌اند که قادر به تشخیص نوروپاتی دیابتیک در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در مراحل اولیه با استفاده از نمونه اشک است.

به گزارش شفا آنلاین، روش‌های تشخیصی با استفاده از نمونه‌های خون، ادرار و مدفوع کاملا رایج است. محققان به دنبال شناسایی نشانگرهای بیماری در نمونه اشک هستند. در این راستا محققان دانشگاه UNSW موفق به توسعه آزمایشی شده‌اند که با استفاده از نمونه اشک، قادر به غربالگری نوروپاتی دیابتیک است.

نوروپاتی دیابتیک یکی از مهمترین عوارض بیماری دیابت(Diabetes) و مربوط به اختلال در عملکرد اعصاب محیطی است. انتقال پیام‌های عصبی بین مغز یا نخاع و اندام‌های مختلف از طریق اعصاب محیطی صورت می‌گیرد. درد، بی حسی پا، عدم تعادل،‌ ضعف، زخم پا و سوزن سوزن شدن پا از مهمترین علائم این عارضه است.

این مطالعه نشان می‌دهد آسیب اعصاب محیطی ناشی از نوروپاتی دیابتیک در مراحل اولیه در لایه اشک چشم قابل شناسایی و مشاهده است.

در ادامه آمده است: در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک که دچار نوروپاتی دیابتی شدید هستند و دچار زخم شدید پا یا قطع عضو شده‌اند، میزان پروتئینی موسوم به 'substance P' موجود در لایه اشک کاهش پیدا می‌کند. شرایط در مبتلایان به دیابت نوع دو متفاوت است و احتمالا بیماری با نشانگرهای دیگری همراه است.

تشخیص به موقع نوروپاتی احتمال موفقیت درمان را افزایش می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: