کد خبر: ۲۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 15
متخصص زنان و زایمان در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص زنان و زایمان شایع ترین علل ابتلا به عفونت های واژینال را ناشی از 3 میکرو ارگانیسم تریکوموناس واژینالیس- باکتریال واژینوزیس و قارچ دانست.

دکتر فرح فرزانه در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: عفونت های واژینال در سنین باروری، بعد از بلوغ و حتی تا زمان یائسگی در زنان دیده می شود که همراه با علائم بالینی و ترشحات نمایان می شوند.

وی ادامه داد: علائم بالینی 3عامل ایجاد کننده عفونت یعنی تریکوموناس واژینالیس- باکتریال واژینوزیس و قارچ گاهی اوقات شبیه به هم و یا متفاوت هستند.

فلوشیپ انکولوژی زنان بیان کرد: ولی معمولأ افرادی که مبتلا به این بیماری ها هستند از ترشحات بد بویی نظیربوی ماهی مانده و ترشحاتی که نسبت به سابق متفاوت شده نیز ابراز شکایت می کنند.

وی یادآورشد: همچنین گاهی اوقات ترشحات زرد رنگ می شود و گاهی هم رقیق که به صورت آب خارج می شود .در برخی مواقع هم خیلی غلیظ مانند تیکه های شبه پنیری سفید رنگ و سفت است.

فرزانه با اشاره این که کلیه علائم می تواند بخاطر همین میکروارگانیسم ها باشد اظهار کرد: این عفونت ها که گاهی اوقات منجر به آزار بیمار می شود در برخی مواقع سوزش و خارش شدید را به همراه دارد.

علائم ابتلا به عفونت های قارچی واژینال

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خارش و سوزش هنگام ادرار و برقراری روابط جنسی و ترشحاتی که امکان دارد از فرم رقیق سفید تا فرم غلیظ سفید باشند را از علائم بیماران مبتلا به عفونت های قارچی واژینال برشمرد.

علائم ابتلا به باکتریال واژینوزیس

وی گفت: وجود ترشحاتی با بوی بد ماهی و رنگ خاکستری نشان از ابتلا به عفونت باکتریال واژینوزیس است.

به گفته وی افراد مبتلا به تریکوموناس واژینالیس باز هم دارای علائمی نظیر سوزش و درد هستند و ترشحات این بیماران تقریبأ زرد رنگ است.

فرزانه با اشاره به این که با معاینات بالینی توسط پزشک امکان تشخیص نوع عفونت واژینال وجود دارد افزود: البته بیان شرح حال از زبان بیمار در خصوص ترشحات و این که لباس زیرش به چه صورت کثیف می شود در تشخیص نوع عفونت مثمرثمر است.

متخصص زنان و زایمان ضمن بیان این که درمان می تواند تریکوموناس واژینالیس- باکتریال واژینوزیس و قارچ را پوشش دهد در عین حال گفت: اگر بعد از 1 تا 2ماه بیمار احساس بهبود پیدا نکرد آن وقت برای تشخیص قطعی از ترشحات واژن نمونه تهیه می شود.

به گفته وی در برخی شرایط هم لازم است همسر بیمار هم درمان شود اما به طور کلی عفونت های واژینال مانند سرماخوردگی پر سر و صدا هستند اما در عین حال خیلی خطرناک نیستند.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار شفا آنلاین یادآورشد: یکی از راه هایی که منجر می شود این عفونت ها کمتر سراغ خانم ها بیاید شستشوی واژن به ویژه بعد از ادرار از سمت جلو به عقب است.

فلوشیپ انکولوژی زنان بر شستن دست ها قبل و بعد از دستشویی رفتن تأکید کرد و افزود: باید توجه داشت دستگاه تناسلی زنان به شدت در معرض عفونت قرار دارد ضمن این که همیشه باید خشک و تمیز بماند.

وی ادامه داد: در نتیجه اگر شرایطی ایجاد شود که خانمی به استخر یا مسافرت طولانی مدت برود در صورتی که لباس زیرش را مدام عوض نکند به دلیل رطوبت و عدم خشکی محیط واژن، قارچ ها شروع به رشد می کنند.

فرزانه توصیه کرد: با رعایت این نکته که به واژن باید اکسیژن برسد در واقع تا حد زیادی از ابتلا به عفونت های واژینال جلوگیری خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: