کد خبر: ۲۴۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 08
امروزه نیاز به خون کامل و گلبول قرمز به شدت رو به کاهش است و این کاهش دلایل متعددی دارد که از آن جمله می توان به مدیریت خون بیمار، انتقال خون محافظه کارانه، جایگزینی مصرف فرآورده ها و مشتقات خون به جای خون کامل مانند فرآورده های پلاسمایی اشاره کرد
شفا آنلاین>سلامت>-سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : در حال حاضر ۶۰درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تأمین می شود و ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما برای تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما، تأمین شده است.

به گزارش شفا آنلاین:بشیر حاجی بیگی روز سه شنبه افزود: امروزه نیاز به خون کامل و گلبول قرمز به شدت رو به کاهش است و این کاهش دلایل متعددی دارد که از آن جمله می توان به مدیریت خون بیمار، انتقال خون محافظه کارانه، جایگزینی مصرف فرآورده ها و مشتقات خون به جای خون کامل مانند فرآورده های پلاسمایی اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به بیماری هایی که با داروهای مشتق از پلاسما،<Plasma> درمان و کنترل می شوند، نیاز به فرآورده های پلاسمایی، بیش از پیش احساس می شود.


حاجی بیگی ادامه داد: با استفاده از محصولات پلاسمایی برای بیماری های نقص ایمنی مصرف این فرآورده ها و نیاز به تولید پلاسما افزایش یافته است و اگر فایده IVIG (ایمونوگلوبولین تزریق وریدی وسیع الطیف) در درمان آلزایمر به اثبات برسد به زودی میزان تولید این محصول جوابگوی نیاز دنیا نخواهد بود.

وی گعت: محصولات ایمونوگلوبولینی محصولاتی هستند که باید به طور منطقه ای و بومی تهیه شوند تا در درمان بیماری ها اثر بخش باشند، به همین دلیل برنامه افزایش تولید پلاسما و به دست آوردن محصولات پلاسمایی از برنامه های مهم سازمان انتقال خون ایران است که حال حاضر در دنیا با توجه به افزایش سن جمعیتی از داروهای مشتق از پلاسما برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری‌های نوپدید استفاده می‌شود.

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: در شرایطی که امروزه صنعت پلاسما در بسیاری از کشورهای جهان گسترده نشده است، این امر در ایران از سال ۱۳۵۶ مورد توجه ویژه قرار داشت و از همان سال های بدو تأسیس در سازمان انتقال خون ایران تولید برخی فرآورده های پلاسمایی مثل فاکتور ۸ انعقادی و آلبومین صورت می گرفته است.

 در ۱۵ استان کشور امکان اهدای مستقیم پلاسما وجود دارد
وی گفت : در حال حاضر زیرساخت ها برای اجرای برنامه های انتقال خون در کشور فراهم شده است و در حال حاضر در ۱۵ استان کشور امکان اهدای مستقیم پلاسما وجود دارد، باید توجه داشت در تأمین پلاسما از اهدای کامل خون، میزان هدرروی پلاسما زیاد است، از همین رو باید اهدای مستقیم پلاسما و پلاکت را ترویج شود.

۲۰۰ هزار لیتر پلاسما را برای تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما، تأمین شد
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : با توجه به مدیریت خون و فرآورده های آن در کشور، از ایران به عنوان یک کشور مدل نام برده می شود، به طوریکه سال گذشته ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما را برای تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما، تأمین شد که در مجموع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار ارزش داشت و موجب ارزان سازی این قبیل داروها می شود.

وی تاکید کرد: همچنین ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما توسط ۸ مرکز دارای مجوز تأمین می شود و با توجه به تهیه ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور، نزدیک به ۶۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما، از طریق پلاسمای ایرانی تأمین می شود و این نکته بسیار مهمی است که با تغییر روند تولید به سمت ریکاور پلاسما و مدیریت بیشتر آن در سازمان انتقال خون ایران می توان به ۳۵۰ هزار لیتر پلاسما دست یافت.

وی افزود: ایران تنها کشوردر حال توسعه است که پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستانی را به دارو تبدیل می کند این در حالی است که گزارش ها نشان می دهد در حدود ۹.۵ میلیون لیتر پلاسما در دنیا تلف می شود که هر لیتر آن تا ۱۱۰ دلار ارزش دارد و در گزارشی از سوی سازمان جهانی بهداشت، ایران در راستای تولید داروی مشتق از پلاسما در جایگاه خوبی قرار گرفته است و به عنوان الگویی توسعه ای مناسب معرفی شده است، باید ظرفیت تولید پلاسما را در کشور بالا بریم تا ۱۰۰ درصد، داروهای مشتق از پلاسما، از پلاسمای ایرانی باشد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: